4 085 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Parallellkoppla 3-fasledare?
Tillåtet tror jag det är även om snedbelastningen över faserna blir rejäl. Och med 25A in så lär Ts inte kunna belasta den fasen med så mycket mer innan huvudsäkringen går.
TS: Hur pass ny är pumpen och var den installerad när du köpte huset ?
TS: Hur pass ny är pumpen och var den installerad när du köpte huset ?
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Ingen aning om åldern på pumpen men den stod här när vi flyttade in så den är 2-10 år. Dock var pumpen, poolutrustningen och bastun urkopplade. Förra ägaren sa att bastun sköt säkringarna stup i kvarten men efter diskussionen i den här tråden är jag benägen att tro att skurken ej var bastun... 
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Du är ev. något på spåren där!Karl_Pedal skrev:
Att mäta är att veta!
Vill du nu få igång poolvärmen igen utan att eventuellt behöva säkra upp och dra nya kablar hade jag nog tittat på en nyare modell av din pump, den heter XHP160 och ger enligt data runt 16kw (Räcker kanske till din pool) och drar inte mer än 9,6A enligt data vilket blir mer hanterbart. Verkar även som den är av invertermodell då den har justerbar effekt.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Jo jag har sneglat på en sån. Den klart bättre men det är fortfarande en 1-fasapparat. Luxlama har en 3-fasapparat som dock bara petar ur sig 12 kW värme så frugan vår nöja sig med en ljumnare pool i så fall
Hade känts bättre om man slapp lasta ned en fas så ordentligt.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Aha! Hittade inte den på de vanligaste återförsäljarna men när jag söker på modellnamnet så poppar det ju upp gott om träffar. Det kan nog vara så att det är den som är lösningen på hela skiten.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Sen verkar ju Luxlama vara ett märke som bara säljs i Sverige. Kollar man runt lite finns det ju faktiskt andra fabrikat som också går på 3-fas, t.ex. http://www.bimblesolar.com/15kw-pool-heatpump men då har man förstås osäkerheten i att inte kunna rådfråga andra som kör samma utrustning i samma klimat.
Klicka här för att svara