Tillåtet tror jag det är även om snedbelastningen över faserna blir rejäl. Och med 25A in så lär Ts inte kunna belasta den fasen med så mycket mer innan huvudsäkringen går.
TS: Hur pass ny är pumpen och var den installerad när du köpte huset ?

Ingen aning om åldern på pumpen men den stod här när vi flyttade in så den är 2-10 år. Dock var pumpen, poolutrustningen och bastun urkopplade. Förra ägaren sa att bastun sköt säkringarna stup i kvarten men efter diskussionen i den här tråden är jag benägen att tro att skurken ej var bastun... :)

Karl_Pedal skrev:
Förra ägaren sa att bastun sköt säkringarna stup i kvarten men efter diskussionen i den här tråden är jag benägen att tro att skurken ej var bastun... :)
Du är ev. något på spåren där! :) Utrustad med en tångamperemeter så går det ju relativt fort och smärtfritt att kolla (om inte återinkopplingen är ett flerdagarsjobb).

Att mäta är att veta! :) (Nåja, man lär sig ganska mycket av att läsa märkskyltar också, så en mätning behöver inte ge ett så stort tillskott av kunskap i just det här fallet).

Vill du nu få igång poolvärmen igen utan att eventuellt behöva säkra upp och dra nya kablar hade jag nog tittat på en nyare modell av din pump, den heter XHP160 och ger enligt data runt 16kw (Räcker kanske till din pool) och drar inte mer än 9,6A enligt data vilket blir mer hanterbart. Verkar även som den är av invertermodell då den har justerbar effekt.

Jo jag har sneglat på en sån. Den klart bättre men det är fortfarande en 1-fasapparat. Luxlama har en 3-fasapparat som dock bara petar ur sig 12 kW värme så frugan vår nöja sig med en ljumnare pool i så fall :) Hade känts bättre om man slapp lasta ned en fas så ordentligt.

Finns ju också Luxlama LX16hp som lämnar 16 kw, men det skiljer ju några tusenlappar mellan modellerna, blir ju billigare med en ljummen pool så att säga :)

Aha! Hittade inte den på de vanligaste återförsäljarna men när jag söker på modellnamnet så poppar det ju upp gott om träffar. Det kan nog vara så att det är den som är lösningen på hela skiten.

Sen verkar ju Luxlama vara ett märke som bara säljs i Sverige. Kollar man runt lite finns det ju faktiskt andra fabrikat som också går på 3-fas, t.ex. http://www.bimblesolar.com/15kw-pool-heatpump men då har man förstås osäkerheten i att inte kunna rådfråga andra som kör samma utrustning i samma klimat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.