4 085 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Parallellkoppla 3-fasledare?
Sida 1 av 2
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Tidigare hade vi både elpanna och varmvattenberedare i en byggnad som ligger ca 30 meter från vår elcentral. Dessa apparater matades med en 3-fasledare vardera och dessa var i sin tur avsäkrade med varsin 3-polig 20A-säkring. När vi flyttade all utrustning till en annan byggnad tyckte elektrikern som kopplade ur den gamla utrustningen att 3-fasledarna (5G2.5) var i klenaste laget för det dåvarande ändamålet.
Nu har en tanke dykt upp om att koppla in en bastu samt ett poolhus till denna byggnad och då är undran om det går att använda de dragna ledarna för detta ändamål. Den utrustning som ska kopplas in är:
* Bastuaggregat, 3-fas, 4 kW
* Poolpump, 1-fas, 750 W
* Värmegolv, 1-fas, 350 W
* Poolvärmepump, 1-fas, märkström 18A, maxström 20,9A
Avståndet från byggnaden till de nya anslutningarna är max 5 meter. Om det är så att de två 3-fasledarna är i klenaste laget var för sig, är det då möjligt att parallellkoppla dessa för att få upp arean på respektive fas? Det blir en elektriker som får göra detta inkl. jordfelsbrytare men jag skulle vilja veta förutsättningarna.
Nu har en tanke dykt upp om att koppla in en bastu samt ett poolhus till denna byggnad och då är undran om det går att använda de dragna ledarna för detta ändamål. Den utrustning som ska kopplas in är:
* Bastuaggregat, 3-fas, 4 kW
* Poolpump, 1-fas, 750 W
* Värmegolv, 1-fas, 350 W
* Poolvärmepump, 1-fas, märkström 18A, maxström 20,9A
Avståndet från byggnaden till de nya anslutningarna är max 5 meter. Om det är så att de två 3-fasledarna är i klenaste laget var för sig, är det då möjligt att parallellkoppla dessa för att få upp arean på respektive fas? Det blir en elektriker som får göra detta inkl. jordfelsbrytare men jag skulle vilja veta förutsättningarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 893 inlägg
Parallellkoppla kablar bör man undvika i en bostad - det är en mycket ovanlig lösning och genererar frågor kring hur ledningen avsäkras.
Låt bastun få ena trefasledningen och resten (enfasbelastningarna) fördelat på den andra. Poolvärmepumpen är ju dock sällsynt tråkig med sina 18 A enfas, går den inte att byta till en modell lämplig för Sverige???
Jag antar att befintliga kablar är avsäkrade med smältsäkringar. Det kan finnas utrymme där för 5 extra meter för poolvärmepumpen men det behöver kontrolleras. Den tidigare dimensionering kanske byggde på att elpannan och VVB var fast anslutna så att 20 A-säkringen endast utgjorde kortslutningsskydd. Det kanske inte funkar med 20 A i detta fall - man behöver titta på belastningsförmåga och kortslutningsström.
Trefasledningen till bastun kan avsäkras med 10 A så där ska det inte vara några problem.
Låt bastun få ena trefasledningen och resten (enfasbelastningarna) fördelat på den andra. Poolvärmepumpen är ju dock sällsynt tråkig med sina 18 A enfas, går den inte att byta till en modell lämplig för Sverige???
Jag antar att befintliga kablar är avsäkrade med smältsäkringar. Det kan finnas utrymme där för 5 extra meter för poolvärmepumpen men det behöver kontrolleras. Den tidigare dimensionering kanske byggde på att elpannan och VVB var fast anslutna så att 20 A-säkringen endast utgjorde kortslutningsskydd. Det kanske inte funkar med 20 A i detta fall - man behöver titta på belastningsförmåga och kortslutningsström.
Trefasledningen till bastun kan avsäkras med 10 A så där ska det inte vara några problem.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Tackar för svar. Kablarna går i kulvert och byggnaden är ett externt pannrum så det är inte i bostaden på det viset men det kanske inte gör någon skillnad ur ditt perspektiv.
De två kablarna sitter båda med varsin 20A automatsäkring i huvudcentralen i huset så det är inga smältsäkringar. Det finns en modern undercentral ute i det gamla pannrummet men den saknar matning och jag vet inte hur den matats tidigare heller. Den har jordfelsbrytare och det hade ju varit käckt att kunna använda denna till både bastuaggregat, värmgolv och all poolansluten utrusning och därav min undran om att parallellkoppla ledarna. Då hade man ju kunnat gå ned till 10 eller 16A på vardera 3-grupp för att inte riskera något med den långa överföringen när effektuttaget tilltager.
Hade det inte varit för poolvärmepumpen hade jag inte varit så orolig. Oklart varför man valde just den men det kan ha att göra med poolens storlek att göra. Det är modellen längst ned och där listar man den förvisso bara till 3.67kW, vilket ju ändå är en skillnad mot 18-20.9A som det står på märkdekalen http://www.mamut.net/pool_janne/subdet5.htm Skulle man kunna lösa det genom att ha en säkring med trögare karaktäristik?
De två kablarna sitter båda med varsin 20A automatsäkring i huvudcentralen i huset så det är inga smältsäkringar. Det finns en modern undercentral ute i det gamla pannrummet men den saknar matning och jag vet inte hur den matats tidigare heller. Den har jordfelsbrytare och det hade ju varit käckt att kunna använda denna till både bastuaggregat, värmgolv och all poolansluten utrusning och därav min undran om att parallellkoppla ledarna. Då hade man ju kunnat gå ned till 10 eller 16A på vardera 3-grupp för att inte riskera något med den långa överföringen när effektuttaget tilltager.
Hade det inte varit för poolvärmepumpen hade jag inte varit så orolig. Oklart varför man valde just den men det kan ha att göra med poolens storlek att göra. Det är modellen längst ned och där listar man den förvisso bara till 3.67kW, vilket ju ändå är en skillnad mot 18-20.9A som det står på märkdekalen http://www.mamut.net/pool_janne/subdet5.htm Skulle man kunna lösa det genom att ha en säkring med trögare karaktäristik?
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Hittade dokumentation nu där det står att det är en nominell strömåtgång på 17.2A och att det rekommenderas att man har 32A säkring. 32A?!? Kanske är lika bra att slänga ut den där maskinen på Blocket och skaffa sig en 3-fasvärmare istället.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Ok, då behöver jag ju inte fundera så mycket mer på det. Får bli att slanta upp för framdragande av fetare kabel istället.
Vad har du för huvudsäkring in i huset ? Med den märkeffekten och startströmmen lär du behöva kraftiga huvudsäkringar då kompressorn är en äldre On/Off modell utan inverter och dessutom enfas.
Den enda fördelen är att du kan använda befintliga 2,5mm2 trefaskablarna till övrig polutrustning och bastu och sedan dra en 4mm2 (eller 6mm2) enfasmatning med egen säkring till poolvärmepumpen.
Den enda fördelen är att du kan använda befintliga 2,5mm2 trefaskablarna till övrig polutrustning och bastu och sedan dra en 4mm2 (eller 6mm2) enfasmatning med egen säkring till poolvärmepumpen.
Redigerat:
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Det är 25A huvudsäkring. Gamla goa porslinsproppar. Alltså den här värmepumpen... vad är det för monster och för vem tillverkar man såna?
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Men om jag ska använda de befintliga kablarna till bastu och övrig poolutrustning, finns det något vettigt sätt att göra det via undercentralen eller är det personskyddsbrytare i huvudcentralen som gäller om man vill ha JFB för pool/bastu frikopplat från huvudcentralens JFB?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 893 inlägg
Du kan väl använda den ena av dina 5G2.5-kablar för att mata undercentralen. Den behöver då ev kopplas om så att den går utanför JFBn i huvudcentralen men behöver fortfarande en säkring. Du får ut 11 kW med 16 A. Beroende på hur kabeln är förlagd kan det gå att avsäkra den med 20 A också. Problemet är dock din poolvärmepump igen...den är inte gjord för Sverige.
Är poolvärmepumpen enbart en värmepump eller innehåller den också ett värmeelement på x antal kw? En möjlighet kan vara att koppla bort värmeelementet eller mata det från en annan fas styrd av en separat kontaktor.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Modellnumret står i länken som finns i tredje inlägget och det är en ren värmepump med en kraftig kompressor.
Här är länk till manualen:
http://www.brilix.com/download/1288695785en__2_tepelna_cerpadla_new_en.pdf
Här är länk till manualen:
http://www.brilix.com/download/1288695785en__2_tepelna_cerpadla_new_en.pdf