577 läst ·
8 svar
577 läst
8 svar
Parallell koppla Periflex uttag
Hej.
Vet att det finns många kunniga på el installationer på forumet, så jag behöver eran hjälp/ råd.
Ska bygga om mitt kök och får då häll och inbyggnadsugn på varsin sida i köket. Har idag ett Periflex uttag där hällen hamnar och tänkte således montera 1 st till bakom ugnen ( på andra sidan ).
Får man lägga detta nya parallellt över befintligt ( nuvarande har 3 Faser, Nolla och Jord )? Och då köra hällen på 2 Faser samt ugnen på den 3:je. Klarar man isåfall detta på 2,5 mm på alla kablar? Eller behöver man tex grövre Jord?
Är det ok ?
Så man kan fortsätta planera var ev vp rör ska gå.
Tack för eran support.
Mvh Nicke
Vet att det finns många kunniga på el installationer på forumet, så jag behöver eran hjälp/ råd.
Ska bygga om mitt kök och får då häll och inbyggnadsugn på varsin sida i köket. Har idag ett Periflex uttag där hällen hamnar och tänkte således montera 1 st till bakom ugnen ( på andra sidan ).
Får man lägga detta nya parallellt över befintligt ( nuvarande har 3 Faser, Nolla och Jord )? Och då köra hällen på 2 Faser samt ugnen på den 3:je. Klarar man isåfall detta på 2,5 mm på alla kablar? Eller behöver man tex grövre Jord?
Är det ok ?
Så man kan fortsätta planera var ev vp rör ska gå.
Tack för eran support.
Mvh Nicke
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
MÅSTE du ha ett perilex till ugnen? Kan du inte dra en egen kabel/enfasgrupp till ugnen? Du slipper undan med en 3G2,5 i stället för en 5G2,5
Bara för att man delar perilexen när man byter från spis till häll så måste man inte alltid göra så………
Protte
Bara för att man delar perilexen när man byter från spis till häll så måste man inte alltid göra så………
Protte
Du tänker att man sätter ett vanligt 1 fas uttag med stickkontakt? Och som då klarar 16 A.prototypen skrev:
Hörde att man bör använda ett Periflex uttag även till ugn och eftersom man inte får ha enbart 1 fas till detta ( ska väl alltid vara 3 Faser) så blev det enklare att parallell koppla, tyckte jag.
Klicka här för att svara