Papptak

9k läst  9 svar

1. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Hej,
    Vi håller precis på att upphandla en stuga. Problemet var att takbeklädnaden gick på 12% av den totala summan (shingel 75kvm).

Därför har jag tänkt att inte beställa den från tillverkaren utan tittar på alternativ.

Jag har sett att det finns "vanlig" ytpapp från tex mataki och andra. Är det någon som vet för och nackdelar med att bara ha papptak ?

Underlagspapp och ytpapp är det jag tänker på då. Hur länge gåller taket - jag har sett indikationer på uppåt 30 år - och då¨är det egentligen samma som shingel ...

/K

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: Papptak

Vad har du för lutning på taket??

3. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12

Lutningen kommer att bli 37 grader, så det bör inte bli några problem

/K

4. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Med den lutningen kan du välja i stort sett vad du vill så till vida att bärigheten håller.... men visst på den lutningen har du säkert 30-40 års hållbarhet på shingel, minst.

tycker dock du ska välja ett kvalitetsmaterial som kanske kostar någo krona extra. ska du montera det själv eller är det tänkt att lejas bort?? kostnaden med ett shingeltak ligger i just moteringen då det tar lång tid, men gör man det själv så spelar ju det mindre roll och då är ju materialpriset mer intressant.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25

Alltså om man värderar sin egen tid lågt, då ... ;)

(Hoppa inte på mig nu, jag är medveten om alla möjliga argument mot det jag nu skrev)

6. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12

När det gäller detta bygge så gär jag allt själv.
    I gengäld ligger budgeten på strax över 250kkr inklusive tomt.

Tid bytes mot pengar :)
    Förutsättningen är förstås att jag tycker det är kul, annars hade jag aldrig påbörjat ett sånt projekt.

/K

7. pappskallen
    Medlem Nivå 10

I så fall tycker jag shingel är ett utmärkt alternativ, då det är både snyggt och hållbart.....

Mikael_L: kruxet är väl att för varje timma man kan göra själv så sparar man 400 av sina skattade sekiner, låg eller hög värdering, tja jag tycker det ser ut att vara en ganska bra affär......

8. P
    Medlem Nivå 1

Fördelen med papptak te x en SBS 5700 strängsvetsad är att den är tät, säg att du får issvall i takfot då finns det en risk att vatten kan tränga in i shingelskarvarna.

Om du lägger en SBS 5700 klass 111 så krävs inget underlag, utan man lägger det direkt på råspont.

Pris monterat och klart runt 14 000:- inkl moms.

Fördelen med shingel är att det är snyggt.

9. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12

Men under shingel lägger man väl underlagspapp som borde täta?
    Vad är SBS5700 för nått, har du någon länk till en tillverkare ?
    Kan man lägga det själv ?

/K

10. P
    Medlem Nivå 1

Visst lägger man underlag under shingel, men det kan ju läcka det också, SBS5700 är en kvalité av SBS, det finns många tillverkare av SBS Papp, te x Polyglass, Mataki, Icopal, Katepal mfl.

5700 står för antal gram / m2 högre = stadigare och tåligare för yttre påverkan.

/Pär

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: