papptak - val av fabrikat

3k läst  5 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Pga att vattnet/regnet rinner rakt igenom min carport ska jag nu byta råspont, underlagspapp och ytpapp.

Har räknat lite på priset och därmed undrar jag varför jag ska betala mycket mer för t.ex Icopal mot Trebolit?

Taket kommer att få en lutning på 3gr. med goda avrinnings möjligheter.
    Med vänliga hälsningar Jimmy

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: papptak - val av fabrikat

För att det är bättre grejjer, du får vad du betalar för.
    Men jag har full förståelse för att frågeställningen kommer eftersom man som lekman inte kan se skillnad på produkterna, ta jämförelsen med att tex. köpa en skinnsoffa, varför kostar vissa 10 000 och andra 15 000 och det beror ju på en mängd faktorer bla. skinnets kvalitet, resåren, stommen mm. som man som lekman inte har en chans att bedömma.
    men tro mig det ÄR stor skillnad, sen är det ju naturligtvis upp till dig att välja sort, jag säger inte att man gör fel bara för att man väljer ett billigt material, men det hade definitivt inte varit min linje.

3. P
    Medlem Nivå 1

Frågan är ju oxå hur mycket "sämre" taket ifråga blir om man väljer den billigare?
    Vissa billigare saker kan vara både bättre och hållbarare, beror ju lite på användnings område. I detta fall är det en ganska simpel Carport som är oisolerad. Man vill ju bara slippa lägga om taket om 5 -10 år.

/Jimmy

4. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Det är inte bättre och hållbarare i detta fall jag vet efter att ha jobbat med åtminstone tio olika material och dom svensktillverkade står i en klass för sig, men visst är det en carport så kanske det spelar mindre roll. men då kan ju knappast prisskillnaden vara så stor i kronor och ören heller.

en sak till......kolla vad som ingår i priset, ingår upplyft, ev. plåtarbeten, fotplåt/brunn, infästningar mm. priset du ska ha ska vara ett totalpris, men vissa pellar lämnar ett lågt kvm-pris och debiterar sedan extra för mycket runt ikring.

5. P
    Medlem Nivå 1

Hejsan!

Har tänkt att göra allt själv. Har hjälpt till med likande arbeten förut så det borde inte vara några större problem. Det ända som är problemet är just budgeten, gör nämligen jobbet år min svärmor. Hade det varit mitt tak hade jag satsat på Icopal.

/(Jimmy

6. pappskallen
    Medlem Nivå 10

som sagt är det en carport så spelar det ingen större roll, se till att vara nogrann bara.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: