P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Takläggaren vill lägga ny papp på den gamla men det är väldigt ojämnt och vatten blir stående så det kan väl aldrig bli bra?. Det är endast 1 grads lutning så inte mycket till avrinning. Var och kände lite och försökte lyfta på pappen men det sitter som betong, hur ska man göra för att få bort den om det behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Jag har funderat på det men det är mycket arbete för 1-2 graders extra lutning . Finns inte så mycket plats att höja taket och att dra upp det högre en tegeltaket tycker jag inte ser nåt vidare ut.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Nä det kan jag förstå. Det finns en brunn men det funkar inte så jag håller på att ta bort sargen i framkant och på sidorna blir det vindskivor iställetb8q skrev:
Du tänker alltså montera fotplåt med hängränna vid takfoten?
Jag skulle ta en mattkniv med ett krokblad och skära i lagom hanterbara bitar och sedan ta till hjälp med barkspade kofot och nävarna och sedan slita ett par timmar. Ska du lägga underlagspappen? Eller ska hantverkarna göra det? Se till att ha en underlagspapp med klisterkant därefter kan en entreprenör hjälpa dig med ett godkänt tätskickt som infästes mekaniskt och skarvs etsas så kommer du ha ett tak som är underhålls fritt i många år!!
Jag skulle ta en mattkniv med ett krokblad och skära i lagom hanterbara bitar och sedan ta till hjälp med barkspade kofot och nävarna och sedan slita ett par timmar. Ska du lägga underlagspappen? Eller ska hantverkarna göra det? Se till att ha en underlagspapp med klisterkant därefter kan en entreprenör hjälpa dig med ett godkänt tätskickt som infästes mekaniskt och skarvs etsas så kommer du ha ett tak som är underhålls fritt i många år!!
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Precis, fotplåt och hängränna ska det bli. Försökte skära i pappen men det är 3 lager så jag fick knappt kniven igenom. Funderar på om det går att skära med vinkelslipen? Takläggarn gör all pappen och monterar fotplåten så det bör bli tätt.
Har tagit bort ett papptak, men det var visserligen bara 2 lager. Kanske lite enklare än ditt.
Vi använde bräckjärn, kofot och spett.
Spetteten visade sig vara bäst för då kunde man få tillräcklig kraft. Vi jobbade bara med spetten där det fanns underliggande takreglar, annars var det risk för att roten skulle skadas.
Vi använde bräckjärn, kofot och spett.
Spetteten visade sig vara bäst för då kunde man få tillräcklig kraft. Vi jobbade bara med spetten där det fanns underliggande takreglar, annars var det risk för att roten skulle skadas.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Tog ledigt idag då solen skiner och imorgon hotar de med regn. Hur som helst går det framåt. Ett jäkla slit, räknade till 6 lager papp, 2cm tjockt! Nu får vi bara hoppas att takläggaren dyker upp nästa vecka. Använde mattkniv, stämjärn kofot och spett. Provade med vinkelslipen men det blev rätt smetigt