4 922 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
pappspänt tak med hål för takarmatur
Det befintliga brädtaket som håller upp golvisoleringen till övervåningen är tillräckligt slätt så inga reglar (lister) behövs.T Testarn skrev:Jag vet inte om det är stor skillnad på pappspända tak och vävspända tak men vi har vävspänt tak och klistrat papper på det som är målat.
Vi har ett par ställen med takarmaturer och vi har träram runt platsen för elledningen (typ en bräda med hål i) som är lika tjock som brädorna runt väggarna. Där är väven spikad på samma sätt som runt väggarna vilket gör att det inte är någon risk för att väven ska rivas sönder.
Vi har heller inget problem med att taket "flexar" när man öppnar dörrar eller så.
Sen är det väl brukligt att man har lister i taket som man spikar skarven på pappen i så det "fria spannet" är ju pappens bredd över hela rummet? Sen klistrar man remsor över nubbens skallar innan målning.
Då hade jag skurit pappen så att du kan spika den runt elröret. På samma sätt som om det varit tex en kakelugn eller något liknande. I och med att man sätter torremsa över så syns det inte när taket är målat. Ev får du limma makulatur, eller tidningspapper (kom ihåg att riva inte klippa för snygga kanter) närmast elröret för att få det riktigt osynligt.L lpehr skrev:
Det är inte svårt att sätta spännpapp men det underlättar om man är två när man sätter det i tak.
Tack för återkopplingenJiji skrev:
Då hade jag skurit pappen så att du kan spika den runt elröret. På samma sätt som om det varit tex en kakelugn eller något liknande. I och med att man sätter torremsa över så syns det inte när taket är målat. Ev får du limma makulatur, eller tidningspapper (kom ihåg att riva inte klippa för snygga kanter) närmast elröret för att få det riktigt osynligt.
Det är inte svårt att sätta spännpapp men det underlättar om man är två när man sätter det i tak.
Tack för återkopplingen...! Jag har ju en takkrok också. Den hanterar jag på samma sätt som röret antar jag.Jiji skrev:
Då hade jag skurit pappen så att du kan spika den runt elröret. På samma sätt som om det varit tex en kakelugn eller något liknande. I och med att man sätter torremsa över så syns det inte när taket är målat. Ev får du limma makulatur, eller tidningspapper (kom ihåg att riva inte klippa för snygga kanter) närmast elröret för att få det riktigt osynligt.
Vad tror du om LennartN:s ide om metallring med hål för rör och krok, samt pappspik?
Det låter väl som en bra idé. Men det är ju viktigt att ta hänsyn till att pappen rör sig lite när den torkar. Om du har tillgång till något lämpligt beslag, annars hade jag bara spikat runt om.L lpehr skrev:
Och jo pappspil är att föredra framför nubb.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Våra originalpapptak har utanpåliggande kulo fram till takkroken. I det andra huset skar jag tyvärr ner ett fint vävspänt tak då jag var övertygad om att en gammal vattenskada hade förstört taket ovanför. Det hade den inte.... Där kom ett pansarrör ned vid takkroken från trossbotten ovanför och jag minns inte att det var något som höll upp väven på mitten. Som sagt ett fint vävtak med en fläck från gammal fuktskada.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden