73 356 läst ·
123 svar
73k läst
123 svar
Pappremsa i gipsskarvar
Typ så, lite svårt att få fram tonfall i skrift.
Jag visste inte att pappersremsa används fortfarande, och då är målarna jag har att göra med "allvetande experter", sprickor i skarvarna har vi inte råkat ut för än, har dock inget hus äldre än 9 år än, spånskivorna vid kattvindar hade vi lite bekymmer med i början, men har löst det med,
Vad jag vill mena är att glasfiber duger nog bra det med..
Jag visste inte att pappersremsa används fortfarande, och då är målarna jag har att göra med "allvetande experter", sprickor i skarvarna har vi inte råkat ut för än, har dock inget hus äldre än 9 år än, spånskivorna vid kattvindar hade vi lite bekymmer med i början, men har löst det med,
Vad jag vill mena är att glasfiber duger nog bra det med..
Då är jag med. 
tipset till mig som står inför spackling och slipning på ett helt nytt hus är följande:
först glafiberremsa i alla skarvar utan att spackla innan?
Sen slipa, och sen spackla med finspackel ytterligare en gång och sen avslutningsvis slipa igen?
eller bör man göra i annan följd? Spackla fler gånger?
först glafiberremsa i alla skarvar utan att spackla innan?
Sen slipa, och sen spackla med finspackel ytterligare en gång och sen avslutningsvis slipa igen?
eller bör man göra i annan följd? Spackla fler gånger?
Jag skulle vilja veta hur lång tid det tar för spacklet att 'sjunka' färdigt? Finns det spackel som inte sjunker så mycket?
Jag tänkte limma fast pappremsor och sedan spackla. Det jag funderar över är vilken sorts spackel man ska ha, hur tjocka lager man kan lägga åt gången och just 'sjunktiden'... känns ju inte roligt om man slipar den platt och fin och att fogen sedan sjunker
mvh Hasse
Jag tänkte limma fast pappremsor och sedan spackla. Det jag funderar över är vilken sorts spackel man ska ha, hur tjocka lager man kan lägga åt gången och just 'sjunktiden'... känns ju inte roligt om man slipar den platt och fin och att fogen sedan sjunker
mvh Hasse
Du ska väl inte slipa på glasfiberremsan vaBerka81 skrev:
Jag hade nog satsat på att spackla två ggr med ett mellangrovt spackel, typ Beckers LH. Sen, om man känner att man vill vara helt hundra, ett lager med finspackel.
Tack för tipset, har nu varit o inhandlat 50kvm duk + vävlim. Bör man grundmåla spackelskarvarna innan man rullar ut limmet, för att undvika att det sugs upp och att duken senare släpper? Eller hur gör man?5.2 racing skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Det är ju inte fel att grundlimma hela ytan av den anledningen. Pappret på gipsen suger det också. Lägg ett tunt lager, lämpligtvis med en korthårigare roller.Johan H skrev:
NUmera är ju i och för sig vävlimmerna lite som frugans krämer; fuktbevarande. Det kanske inte behövs någon förlimning. Experterna vet säkert bättre.
Redigerat:
Känner du att du är snål med limmet tycker jag att du ska förlimma taket.
Själv använder jag rikligt med lim när jag sätter väven och när jag är klar med hela ytan efterlimmar jag väven. Annars kan det ibland vara på gränsen att det räcker med 2 strykningar med takfärgen. Dessutom går det åt mindre färg.
Själv använder jag rikligt med lim när jag sätter väven och när jag är klar med hela ytan efterlimmar jag väven. Annars kan det ibland vara på gränsen att det räcker med 2 strykningar med takfärgen. Dessutom går det åt mindre färg.
Jepp, precis som du säger.
Vissa vävlimstyper kan du tom spä ut lite så att du inte lämnar någon gräng.
Jag använder mig av Hernia Variant och den måste man spä ut innan man förlimmar och ska man efterlimma kan man spä den lite också. Men det ska inte bli för slabbigt för då hamnar allt på golvet istället för i taket.
Vissa vävlimstyper kan du tom spä ut lite så att du inte lämnar någon gräng.
Jag använder mig av Hernia Variant och den måste man spä ut innan man förlimmar och ska man efterlimma kan man spä den lite också. Men det ska inte bli för slabbigt för då hamnar allt på golvet istället för i taket.
Imorgon är det dags att försöka få dit microlit-väven..
Enligt förpackningen av vävlimmet så bör man förlimma, med lim utspätt med vatten.
Ska man låta det torka helt, innan man limmar "på riktigt" och fäster väven?
Förlimma en dag, limma på riktigt nästa dag?
Enligt förpackningen av vävlimmet så bör man förlimma, med lim utspätt med vatten.
Ska man låta det torka helt, innan man limmar "på riktigt" och fäster väven?
Förlimma en dag, limma på riktigt nästa dag?
Det räcker om du väntar ett par-tre, max fyra timmar skulle jag tro. Känn på taket om det är torrt, är det det -då är det lungt.
På söndag börjar jag sätta remsor i hela huset, skall iväg och inhandla remsor imorgon. Har hela tiden varit inställd på glasfiber trots allt tjat om pappremsor i denna tråd.
Dock blir jag lite orolig nu när jag läser följande tråd:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/79072-sprickor-i-gipsskarvar.html
Nån som kan ge mig lite "sista minuten"- tips?????
Dock blir jag lite orolig nu när jag läser följande tråd:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/79072-sprickor-i-gipsskarvar.html
Nån som kan ge mig lite "sista minuten"- tips?????