73 356 läst ·
123 svar
73k läst
123 svar
Pappremsa i gipsskarvar
Jag läste länken, men tror fortfarande på glasfiberremsa, jag har byggt småhus i trä ett antal år ( närmare 200 st hus borde det vara nu) vi har alltid använt glasfiberremsa,
Sprickor får vi i hörn fast väldigt sällan, och då pratar vi nya hus, som ska sätta sig ett par årstidsväxlingar,
Spricker gipsskarvarna ,(fast det har jag aldrig varit med om) så har man inte skruvat ordentligt...
Sprickor får vi i hörn fast väldigt sällan, och då pratar vi nya hus, som ska sätta sig ett par årstidsväxlingar,
Spricker gipsskarvarna ,(fast det har jag aldrig varit med om) så har man inte skruvat ordentligt...
har nu satt remsor på alla skarvar i hela huset. Tänkte sätta igång med att spackla efter jobbet imorgon. Ett par frågor bara.
Vilket typ av spackel skall man använda? Hur många gånger behöver jag spackla? och hur bred bör min spackelspade vara för att göra det hela så lättarbetat så möjligt?
Tack på förhand!
Vilket typ av spackel skall man använda? Hur många gånger behöver jag spackla? och hur bred bör min spackelspade vara för att göra det hela så lättarbetat så möjligt?
Tack på förhand!
Jag kör med en 20 cm, och en 35 cm. Beckers LH är ett bra spackel. Oavsett vilket du väljer, så dom stora märkena är väl att föredra.
Beckers Lätt-hand använder jag. Det är ett mediumspackel. Nej, jag använder inte finspackel som sista behandling, men det blir nog inte sämre, snarare tvärtom.
Har nu börjat spackla i huset. Det funkar väl men man är ju ingen stjärna direkt.. man får försöka så gott det går.
har nu kommit till de ställen där det sitter ett s.k. hörnskydd eller hörnjärn, verkar lite knivigt att spackla in dem så det blir snyggt...
Nån som har tips på hur man spacklar ett ytterhörn med hörnjärn för att få bästa resultat???
har nu kommit till de ställen där det sitter ett s.k. hörnskydd eller hörnjärn, verkar lite knivigt att spackla in dem så det blir snyggt...
Nån som har tips på hur man spacklar ett ytterhörn med hörnjärn för att få bästa resultat???
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Limma fast listen med PL400 och spackla som vanligt. Det brukar inte vara särskilt svårt att spackla hörnlister.Berka81 skrev:Har nu börjat spackla i huset. Det funkar väl men man är ju ingen stjärna direkt.. man får försöka så gott det går.
Det går vanligtvis att skruva fast dem med vanlig, lite längre gipsskruv. Man får dock sikta noga så att den kommer rakt i hålet, för drar du för hårt buktar den upp på motstående sida. Långa pappspik funkar också bra.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Enklaste sättet är att använda ett specialverktyg som du fäster mot listen och därefter slår till med hammare (kostar tyvärr ca 800Berka81 skrev:Har nu börjat spackla i huset. Det funkar väl men man är ju ingen stjärna direkt.. man får försöka så gott det går.
Alternativt kan man skruva eller spika. Detta skulle jag dock inte rekommendera eftersom listen myck lätt buktar när man tvingar i skruven/spiken alternativt att huvudet sticker upp i hörgre nivå än hörnskyddslist och gips.
PL 400 har jag aldrig använt till detta ändamål men listen kommer ju garanterat att sitta kvar
Om man inte har tillgång till specialverktyget så skulle jag rekommendera att man "duttar" gipsspackel på varje sida om hörnet och därefter pressar på listen. Överflödigt spackel trycks ut genom hålen i listen. Därefter kan man med fördel ta och spackla ca 15-20 cm på vardera sida om hörnskyddsliten med gipsspacklet (nivåskillnaden mellan listen och gipset brukar kräva några spacklingar om man inte vill att ögat ska upptäcka att listen sticker ut från väggen). Det går snabbt att få listen på plats samtidigt som spacklingsarbetetet underlättas m h a gipsspacklet (antal spacklingar och torktider)!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Det är därför en fördel att sätta gipsskivornas färdiga långsideskarvar i ytterhörnerna. Valken på kantlisten blir perfekt mot gipsytan och spacklingen blir en vanligt långsideskarvning.OHE skrev:..Därefter kan man med fördel ta och spackla ca 15-20 cm på vardera sida om hörnskyddsliten med gipsspacklet (nivåskillnaden mellan listen och gipset brukar kräva några spacklingar om man inte vill att ögat ska upptäcka att listen sticker ut från väggen). Det går snabbt att få listen på plats samtidigt som spacklingsarbetetet underlättas m h a gipsspacklet (antal spacklingar och torktider)!
Använder dyckert/klammerpistol med klammer och det funkar kanonOHE skrev:Enklaste sättet är att använda ett specialverktyg som du fäster mot listen och därefter slår till med hammare (kostar tyvärr ca 800.
Alternativt kan man skruva eller spika. Detta skulle jag dock inte rekommendera eftersom listen myck lätt buktar när man tvingar i skruven/spiken alternativt att huvudet sticker upp i hörgre nivå än hörnskyddslist och gips.
PL 400 har jag aldrig använt till detta ändamål men listen kommer ju garanterat att sitta kvar
Om man inte har tillgång till specialverktyget så skulle jag rekommendera att man "duttar" gipsspackel på varje sida om hörnet och därefter pressar på listen. Överflödigt spackel trycks ut genom hålen i listen. Därefter kan man med fördel ta och spackla ca 15-20 cm på vardera sida om hörnskyddsliten med gipsspacklet (nivåskillnaden mellan listen och gipset brukar kräva några spacklingar om man inte vill att ögat ska upptäcka att listen sticker ut från väggen). Det går snabbt att få listen på plats samtidigt som spacklingsarbetetet underlättas m h a gipsspacklet (antal spacklingar och torktider)!
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Det stämmer. Har också läst detta i anvisningar. Ändå är det en hel del snickare som gör det ändå av god anledning. Det kanske är för att det blir svårare att göra snygga hörn utan kantlist. :eek:Lillgus skrev:
Hörnjärnen skall tas bort från AMA-beskrivningen, har jag hört ryktas... Kul att vara målare då.