tycker tvärtom...

Har skruvat dubbla skivor i alla väggar med förskjuten skarv.
Följt målares råd vid spackling/tapetsering:
Glasfiber vid alla skarvar, foga alla inv. hörn, stålskena utvändiga hörn.
Vid tapetsering vid invhörn skära tapeten och överlappa med ca 5 mm (ger möjlighet till rörelse). Glasfiberväv skär i hörn utan överlapp och lägg lite fog.

Hans kommentar på minn fråga ang pappersremsa. "Finns inget som stoppar krafterna när det vill röra på sig".

Jag följde detta och har inte fått en spricka eller synlig sättning i huset. Varken i hörn eller skarvar. personligt tror jag att dubbla skivor, plyfa/gips eller gips/gips gör mycket.

Linnex skrev:
... "Finns inget som stoppar krafterna när det vill röra på sig".
...
Låter som ett systemfel, dvs att huset är felbyggt.

...eller jordbävning. :D

Jag tycker pappremsan är mycket lättare att sätta än glasfibern...Glasfibern vill ju släppa direkt man börjar spackla, korvar sig o annat dumt.

Lär man sig tekniken med pappremsa så är det mycket mycket enklare. För att inte tala om hur lätt det är i innerhörn med det färdigvikta pressvecket i pappen.

Köper mina rullar på byggmax och jag har inte fått en enda spricka eller blåsa ännu.

Cheesus skrev:
...Glasfibern vill ju släppa direkt man börjar spackla, korvar sig o annat dumt.

Lär man sig tekniken med pappremsa så är det mycket mycket enklare. För att inte tala om hur lätt det är i innerhörn med det färdigvikta pressvecket i pappen.
Nog samma med teknik och glasfiber. Aldrig haft det problemet. Skruvar all gips så man får kanter som är förberedda för spackling mot varandra. Gips är relativt billigt så inget snålhet här med småbitar.

Använder självhäftande glasfiber. Drar ut på skarvarna och pressar med handen. Tar par minuter på normal stort rum. Fogar hörnen. Tar något längre tid.
Hämtar två spackelspadar. Två storlekar. Den lite mindre lägger jag på spackel. Den större håller jag näst intill vinkelrätt mot väggen och drar av. Jobbar på detta viset ca halvmetern i taget ( lite beroende på mängd spackel på spadarna) uppför skarven till taket.
Tar sedan två mindre spackelspadar (olika storlekar) och går över skruvskallarna.

När det är torkat tar jag en spackelspade och skrapar alla spacklingar (inget slipande utan bara skrapande) för att få bort eventuella "kladdar". Sedan kör jag en upprepning av spacklingen.
När det sedan har torkat tar jag fram teleskåpskaftet med slipkloss 150 papper i änden. Par/tre drag på spackelkanten och gipsskivan för att ta bort eventuell spakelkant. Sedan tre drag över hela skarven. Därefter lätt slipning över hela gipsskivan men lite extra över skruvskallarna.
Slutkoll och eventuellt lägga på lite spackel om det finns typ en "repa" i spackelet i skarvarna.

Slät som en barnrumpa.
Tycker det är mycket lättare att spackla nytt "osynligt" än trolla bort gamla tapetskarvar inför nytapetsering...

Jag är ingen hantverkare men spackling tycker jag att jag fått riktigt snits på... :cool:

Redigerat:
Jag är ingen hantverkare men spackling tycker jag att jag fått riktigt snits på...
Och jag lär mig aldrig riktiga snitsen. Jag har spacklat åtskilliga kvadrat genom åren, men blir aldrig 100% nöjd :( Skivskarvar är väl ok, men bredspackling suger....

Vi är alla olika och gillar olika saker. Spackling har jag blivit proffs på genom åren och spacklar som en Gud....:) Om jag får säga det själv.

Klart det har med teknik att göra, det jag fått lära mig är att pappen håller bättre så jag går i den tron.

Problemet med spruckna skarvar i nybyggda hus om man använder glasfiber beror nog mest på sättningar. Sätter det sig ordentligt så är det nog sprickor även med papp.

Drar man upp renoveringsgips tror jag det inte spelar så stor roll egentligen.

Innan jag "lärde" mig så har jag faktiskt satt gipsskivor UTAN remsa utan spacklat direkt i skarv och det har hållit i femton år vid det här laget. Det var renoveringsgips.

Kanske inget att rekommendera.

Skulle jag bygga nytt idag så gjorde jag nog så att jag helt enkelt målade väggarna med vit färg och väntade ett år eller så innan jag spacklade ihop väggarna och sätter på dyra tapeter. Kan nog vara värt att gå den vägen faktiskt.

Tack för alla svar .Åsikterna går verkligen isär :rolleyes:
Huset är ett nybygge som ståt på en pålad platta så jag tror ej att det kommer att röra sig så mycket :confused:

Andvänder metoden våtrumslim med pappremsa och sedan spackel.

mycket intressant länk..

http://www.malareforbundet.a.se/hom...eeef8ccd1148ab88c1256eb00041c135?OpenDocument

Står i skrivande stund inför att spackla och slipa ett helt nytt hus på 170m2.

Min tanke är att använda självhäftande glasfiberremsa sen får ni säga vad ni vill ;)
Har som tanke att sätta remsor och spackla alla skrvar två ggr, sen gå över och slipa alltihop med en s.k. giraffslip. Vad tror ni om detta?

Berka81 skrev:
Står i skrivande stund inför att spackla och slipa ett helt nytt hus på 170m2.

Min tanke är att använda självhäftande glasfiberremsa sen får ni säga vad ni vill ;)
Har som tanke att sätta remsor och spackla alla skrvar två ggr, sen gå över och slipa alltihop med en s.k. giraffslip. Vad tror ni om detta?
Du gör som du vill.... :-)

Pappremsa används bara av lallare som måste följa husAMA till 100%. Glasfiberremsan är bättre.

Saxat:
I den här skriften går det inte att utläsa något som entydigt talar för att pappersremsor är bättre i bygg- eller måleriprocessen än glasfiberremsor.

HAde varit kul med ett datum på den skriften Berka81, gissar att det dilemmat kom när gipsskarvarna inte va fasade. Nu klarar man 2 spacklingar på en papparsremsa då den bygger upp lite i fasningen. Det blir svårare med en vävremsa.

Jag skulle aldrig få för mig att använda en glasfiberremsa i mitt yrke då den inte är godkänd. Pappersremsan däremot och CP50 remsan som numer också är godkänd ger mig garanti från tillverkaren på att de ska hålla. Håller det inte och jag har följt alla instruktioner så står tillverkaren för att felen åtgärdas.

Kan tilägga att hus där alla glasfiberremsorna har rest sig i är ingen snygg syn.

Men i hälften av alla jobb i Sverige, måste man inte gå efter husAMA. Glasfiberremsan är godkänd överallt där man inte kräver pappremsa.
Senast förra månaden målade vi ett nybyggt hus där ägaren vägrade användning av pappremsa. Skulle du inte ta det jobbet då eller?

Hej!

Om man som jag bygger nytt och har en målarfirma som ska spackla alla väggar, vad vill man att dom ska använda, glasfiber eller pappremsor?
Man blir ju inte så mycket klokare av denna tråden...:rolleyes:

/Henrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.