Hej

Håller på att renovera ett betonghus från 1949 där viss el är omdragen redan. Mycket utanpåliggande kablage. Hittade dock några kopplingsdosor och uttag som kommer ut ur SP-rör som har kvar de gamla pappkablarna. Såg på en del ställen att det var FK-kabel i samma sorts rör och tänkte bara dra ur den gamla pappkabeln och ersätta med FK.

Är det något speciellt jag skall tänka på ? eller några bra tips?

Mvh Oskar

Undrar om det är SP-rör, eller B-rör (Plåtrör. Somliga kallar dom bly-rör. Fodrade med tjärpapper)
Hur som helst är det tillåtet att ersätta OVIR (som den gamla kabeln heter) med FK.
Fast det är inte tillåtet att du gör det själv.

Man får alltså dra om fk i sina befintlig rör... så länge man inte gör det sjäv dårå ::)

Undrar om nån elektriker vill godkänna mina installationer om jag själv drar genom kablaget och låter honom koppla in allt :-?

matrix skrev:
Undrar om nån elektriker vill godkänna mina installationer om jag själv drar genom kablaget och låter honom koppla in allt  :-?
Finns det säkert, och lika säkert finns det de som vägrar. Ring runt och fråga innan du börjar dra i FK:n, så löser det sig!

finns säkert elektriker som godkänner bytet utan att metallrören är jordade i hela sin längd, eller inte alls jordade.

Rören behöver väl inte jordas vid omdragning i bef anläggning (tror det finns ett undantag inskrivet.....)

Hittade fler sådana rör men dessa innehöll moderna fk kablar. Jag tänkte testa att få egenom lite nytt kablage om någon vecka eller så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.