167 684 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Ja var kommer allt skräp ifrån?H HEM2121 skrev:
Du vet att 5-10 procent av alla pantburkar/flaskor inte kommer tillbaka också,ska vi skrota hela pantsystemet för det?
Vi i Sverige använder plastpåsar från Ica Willys och kasta hushållsopper i och en väldigt liten del hamnar i naturen.
Räcker inte den vanliga 70% skatten vi betalar för det? Dumheter.optimum skrev:
Jag tycker det är jättebra med hög skatt på plastkassar.
Varje påse jag använder är ett bidrag till statens finanser och går till vård, skola och annat vi behöver.
Gör din insats och hjälp till att "samla in" pengar till staten. Köp gärna några extra plastkassar.
Som tråden heter ,Papperspåse eller plastpåse.
Jag skulle aldrig handla på systemet och lägga vin och öl i en papperspåse. Men bra vore om de plastpåsarna vore lite större så de går återanvända som soppåsar.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men du ska inte slänga pappkassar i naturen heller. Så det var inget argument.HasseTeknik skrev:
Genom att packa produkterna en och en , eller i annan trolig önskad konsumentstorlek.B Byggdjuret skrev:
Det blir ju en konkurrensfördel att man får ett halvt äpple extra för samma pris.
Eller att man kan köpa mjölkpaket som från leverantören ligger i en alldeles för stor påse, som sen går att fylla på med mer varor efter att man passerat kassan.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Okej. Men nästa gång skippa sjukvården som dessa de är mest synd om hela tiden.BirgitS skrev:
Okej så att plastpåsar görs mer miljövänliga är alltså fel. Men hur ska vi göra?
Plasten är här för att stanna.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu är du nästan lite barnslig med att fråga hur mycket mer man skulle köra bil om det kostade 4kr litern.HasseTeknik skrev:
Så om bensinen/dieseln kostade 4:- / l , så skulle det alltså inte påverka hur mycket bil folk åker ?
Jo jag kan tycka att det kostar mycket pengar, men jag tar bilen till affären ( 1,5 km ) ändå av rena bekvämlighetsskäl. Cykel används när det bara ska inhandlas något lätta saker och inte veckohandlingen. Resan till fritidshuset ( 2x21 mil ) och till släkt/vänner blir ju en viss kostnad för bränslet , men det får jag ta.
Troligtvis skulle skillnaden vara marginell.
Det tror jag du gör men du vill skapa debattB Byggdjuret skrev:
Jag tycker det är uppenbart med nyttan av signalpolitik. När människan blir medveten om onödan med div emballage så ställer den krav, det tar tid men påverkan är påtaglig i långa loppet.
Idag är tex väldigt få som sänker soppåsen när dom är på sjön, många pantar flaskor, lämnar glas till återvinning, köper energisnål förpackning mm. Allt sånt är påverkan som tar tid att genomföra men det sker hela tiden.
OT:
O ja jag är HELT övertygad att människor i Sverige skulle köra mycket mera bil om priset var 4 kr/liter.
Det är vad du tror. Vi är inte helt ense där. Även en " marginell" ökning på t.ex 10% medför ju ökade utsläpp från fordonet, ökade transporter av bränslet och ökad spridning av gummii- och andra partiklar. Mer slitage på våra vägar ( = högre skatter ) . Fler tillverkade bilar medför ökad gruvdrift, ännu fler frakter............Ja kort sagt : Även en liten ökning har sina negativa konsekvenser.B Byggdjuret skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det gör jag jämt. Har inte köpt en plast- eller pappkasse på 15 år.HasseTeknik skrev:
Kanske inte, men om lätt material, som plastförpackningar och papper inte är förpackat, blåser det ut över våra ängar och betesmarker när sophämtningsbilen tömmer tunnan. Inte så trevligt att gå och plocka upp efter sopbilen faktiskt!Mikael_L skrev:
Ha, gratis? Nu kostade frukt- och grönt-påsarna 38 öre per styck.HasseTeknik skrev:
Så i dag när jag var och handlade på mitt stamställe City Gross, la jag de två gula lökarna och de fyra potatisarna i kassen som jag använder för att panta burkar.
Så jag sparade 0,76 kr och räddade miljön