harry73
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Moms, arbetsgivaravgift, inkomstskatt. Tillsammans blir det över 70% skatt.
Nu kan man diskutera om arbetsgivaravgifterna är en skatt eller inte och om det är en företagsskatt eller lönskatt.
På samma sätt kan man diskutera vad moms är. Enligt mig är det en skatt producenten betalar för mervärdet de skapade. Därav mermervärdesskatt.
Nu vet jag att moms läggs direkt på priset och betalas därmed av konsumenten och arbetsgivaravgifterna dras av från löneutrymmet man har och därmed indirekt betalas av löntagaren. Men gäller inte samma sak för hantverkarnas löneskatt och företagets vinstskatt? Även dom betalar vi indirekt som konsument.
Och börja räkna på det sättet, blir det väldigt lätt att ränna sig till hundra procent skatt.
Sä moms + arbetsgivaravgifterna betalas av företag och inkomstskatt av privatpersoner

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu kan man diskutera om arbetsgivaravgifterna är en skatt eller inte och om det är en företagsskatt eller lönskatt.
På samma sätt kan man diskutera vad moms är. Enligt mig är det en skatt producenten betalar för mervärdet de skapade. Därav mermervärdesskatt.
Nu vet jag att moms läggs direkt på priset och betalas därmed av konsumenten och arbetsgivaravgifterna dras av från löneutrymmet man har och därmed indirekt betalas av löntagaren. Men gäller inte samma sak för hantverkarnas löneskatt och företagets vinstskatt? Även dom betalar vi indirekt som konsument.
Och börja räkna på det sättet, blir det väldigt lätt att ränna sig till hundra procent skatt.
Sä moms + arbetsgivaravgifterna betalas av företag och inkomstskatt av privatpersoner
Nä nu är du ute på Monarken...

optimum
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Räcker inte den vanliga 70% skatten vi betalar för det? Dumheter.
Du såg inte ironin .:D

Var på systemet i veckan och köpte öl för helgen.
Ingen egen kasse med mig och de ville ha 6 kr/påse.:dizzy:

Blev erbjuden en kartong det varit vinflaskor i.
Dessa kassar duger inte till soppåsar då de är för små.

Nej plastpåsar är inget svenskt miljöproblem.
Strax ska jag åka och tanka bilen. Hälften av priset är skatt.

• Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
optimum
Detta är bara början.
När coronan ska betalas, ja alltså det jättestora skuldberget som behöver betalas så kommer det ske via skatter. Så vad är lämpligare än massa skatter på förpackningar mm. Ingen kan väl säga emot när man inför skatter "för miljön"

Den tomkartong jag fick på bolaget för att bära hem mina öl kommer i fortsättningen säkert kosta pengar (skatt)
Tygkassar har bara moms idag men kommer givetvis få skatt de med för att vi ska ha dem kvar tills de är så slitna och äckliga att de faller i bitar.

Äggkartonger = skatt (snart), tro inte du kommer få en papperspåse att lägg dem i utan skatt på den också

Dags att lägga potatisen direkt på bandet när man ska betala.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Ok men dom håller frukten kvar i påsen och DET betalar jag gärna för;).
Någon som vet hur många gram en påse väger?
22 g
Så dom är inte gratis, väg det du ska köpa utan påsen.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det är vad du tror. Vi är inte helt ense där. Även en " marginell" ökning på t.ex 10% medför ju ökade utsläpp från fordonet, ökade transporter av bränslet och ökad spridning av gummii- och andra partiklar. Mer slitage på våra vägar ( = högre skatter ) . Fler tillverkade bilar medför ökad gruvdrift, ännu fler frakter............Ja kort sagt : Även en liten ökning har sina negativa konsekvenser.
Med det resonemanget att folk skulle köpa nya bilar. Då kan man vända på det med dagens höga bränslepriser så fortsätter folk att köra sina gamla bilar som förbrukar mer bränsle sämre rening. Jag vet inte om det är så mycket bättre
Men Per Bolund tyckte att man skulle köpa elbil när media de frågade om skattehöjningen. Jo de har man råd med....

T twoody skrev:
22 g
Väger den tunna sladdriga påsen 22gr?

optimum optimum skrev:
Detta är bara början.
När coronan ska betalas, ja alltså det jättestora skuldberget som behöver betalas så kommer det ske via skatter. Så vad är lämpligare än massa skatter på förpackningar mm. Ingen kan väl säga emot när man inför skatter "för miljön"

Den tomkartong jag fick på bolaget för att bära hem mina öl kommer i fortsättningen säkert kosta pengar (skatt)
Tygkassar har bara moms idag men kommer givetvis få skatt de med för att vi ska ha dem kvar tills de är så slitna och äckliga att de faller i bitar.

Äggkartonger = skatt (snart), tro inte du kommer få en papperspåse att lägg dem i utan skatt på den också

Dags att lägga potatisen direkt på bandet när man ska betala.
Jo Men det är häftigt med att betala skatt. :D

tttomten tttomten skrev:
Det tror jag du gör men du vill skapa debatt;)

Jag tycker det är uppenbart med nyttan av signalpolitik. När människan blir medveten om onödan med div emballage så ställer den krav, det tar tid men påverkan är påtaglig i långa loppet.
Idag är tex väldigt få som sänker soppåsen när dom är på sjön, många pantar flaskor, lämnar glas till återvinning, köper energisnål förpackning mm. Allt sånt är påverkan som tar tid att genomföra men det sker hela tiden.

OT:
O ja jag är HELT övertygad att människor i Sverige skulle köra mycket mera bil om priset var 4 kr/liter.
Folk tänker inte på det sättet. Dessutom ser de inte mycket av den o önödiga emballagen. Det är bara de som jobbar i butiken som ser. Så ställ frågan istället vad har handlarma gjort?
De skulle spara på mindre emballage.
Så om inget egentligen hänt i den världen de senaste 10-15 åren. Tänk på att handlaren skulle spara å Inget har hänt

Varför skulle det hända nu? Bara för att plastpåsen kostar 7kr.

Människor är bekväma vanedjur. Så att folk skulle se Andra problem tror jag inte på.
Att vi som hänger här ser det är en annan sak.

Men jag har fått för mig att påsen blivit billigare. Eftersom innan kostnaden 2,50 nu kostar den 7kr. Skatten är väl typ 6kr...

B Byggdjuret skrev:
Väger den tunna sladdriga påsen 22gr?
Nej gratis påsarna i papper som min Ica maxi delar ut gratis:crysmile::crysmile::crysmile: väger 22g.
Vid köp av dyr paprika så var den gratis påsen uppe i 80 öre.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Folk tänker inte på det sättet. Dessutom ser de inte mycket av den o önödiga emballagen. Det är bara de som jobbar i butiken som ser. Så ställ frågan istället vad har handlarma gjort?
De skulle spara på mindre emballage.
Så om inget egentligen hänt i den världen de senaste 10-15 åren. Tänk på att handlaren skulle spara å Inget har hänt

Varför skulle det hända nu? Bara för att plastpåsen kostar 7kr.

Människor är bekväma vanedjur. Så att folk skulle se Andra problem tror jag inte på.
Att vi som hänger här ser det är en annan sak.

Men jag har fått för mig att påsen blivit billigare. Eftersom innan kostnaden 2,50 nu kostar den 7kr. Skatten är väl typ 6kr...
Jag gav flera exempel på vad som hänt och händer.....
Skatten är 3 kr för en vanlig kasse och 38 öre för en liten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tar aldrig med mig påsar när jag handlar. Och även om jag gjorde det skulle jag inte göra det de gånger när plastpåse är förstaalternativet – när man bara köper några småsaker. Istället står jag där och känner att min och alla andras intelligens förolämpas när jag plockar ner min plastburk med créme fresh, mina körsbärstomater i plastlåda, mina baconpaket, ostar, brödpåsar och allt vad det är i en papperspåse som jag vet är sämre för miljön än plastalternativet för att jag än så länge vägrar straffskatten på just den bekvämligheten.

Och jag förbannar de politiker som lagt sin tid och mina pengar på denna infantila dumhet. Men snart har jag vant mig – som med så många andra frågor som de enfaldiga får grepp om.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ha, gratis? Nu kostade frukt- och grönt-påsarna 38 öre per styck.
Så i dag när jag var och handlade på mitt stamställe City Gross, la jag de två gula lökarna och de fyra potatisarna i kassen som jag använder för att panta burkar.
Så jag sparade 0,76 kr och räddade miljön :D
Skatten har alltså fått dig att minska förbrukningen av plastpåsar. Succe!

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T twoody skrev:
22 g
Nu såg jag att paprikan låg på 75kr/kilo, vilket betyder att en 22grams påse kostar 1:65.

Men potatis och gul lök är nog rätt OK att packa i den bruna papperspåsen, det blir väl bara ca 20 öre då.

Ett tips från coachen: väg paprikan innan du stoppar ner den i papperspåsen! ;)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.