Vad händer då om man åker på avstämning?

Det står väl inte att papperspåsarna kostar pengar? Avstämningen väger aldrig frukt & grönt, dom kollar bara efter ettikett ändå

Naturligtvis kollas vad godispåsen väger vid (vissa) avstämningar. Inte dom där stickprovskollarna där personalen skannar vissa varor, men vid full avstämning; jodå.

Redigerat:
G
Jag såg ett youtube-klipp för några veckor sedan där de var till Apotea.
Tydligen har apotea 5-8 heltidsanställda för att bara ta bort embalage på leveranser till dem.
Där kan jag tänka mig att man gör miljön en tjänst. Men 3.50kr i skatt på en plastpåse, njae.

G GargamelSE skrev:
Jag såg ett youtube-klipp för några veckor sedan där de var till Apotea.
Tydligen har apotea 5-8 heltidsanställda för att bara ta bort embalage på leveranser till dem.
Där kan jag tänka mig att man gör miljön en tjänst. Men 3.50kr i skatt på en plastpåse, njae.
Tydligen inte lika stort problem för Våra politiker...

tttomten tttomten skrev:
Jag gav flera exempel på vad som hänt och händer.....
Skatten är 3 kr för en vanlig kasse och 38 öre för en liten.
Tänk om en höjning av plastkassen skulle lyckas med något som att bli av med onödig plast som de inte ens visste om själva.
Det vore otroligt. Men säger du så...
Visste du själv om problemen. Med onödigt emballage?

Tänk om staten verkligen hade brytt sig om miljön. Då hade verkligen kunnat spara plast. Som kan gå till sjukhusen istället.. Plastpåsar byts bara ut mot en tunnare modell som tillverkats just för detta...

Varför tror så många att transportemballage är onödigt? Det går inte att frakta en pall med alvedon utan att det packas i mer än konsumentförpackningarna.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
harry73
När jag jobbade extra i en livsmedelsbutik, samlade vi emballageplast i en speciell behållare som hämtades för återvinning. I behållaren fick vi bara slänga genomskinlig PE plast, som var den stora majoriteten av all emballageplast. Dessa återanvändes för att göra bärkassar till butiken.
All wellpapp samlades också in och gick till återvinningen.
Nu vet jag inte hur det ser ut idag och hur det ser ut i andra butiker, men eftersom det oftast handlar om en plastsort som dessutom är ofärgad, är förutsättningen för en bra återvinning väldigt bra.
Nu tycker jag också att man ska minska emballageplast och en skatt på själva råvaran kanske är en bra väg framåt.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
När jag jobbade extra i en livsmedelsbutik, samlade vi emballageplast i en speciell behållare som hämtades för återvinning. I behållaren fick vi bara slänga genomskinlig PE plast, som var den stora majoriteten av all emballageplast. Dessa återanvändes för att göra bärkassar till butiken.
Så utgår jag från att det fortfarande är, och som du säger är det en fungerande form av plastinsamling då det inte blandas sorter.

Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Och börja räkna på det sättet, blir det väldigt lätt att ränna sig till hundra procent skatt.
Nej, 100% kan det inte bli hur du än räknar.

44 % skattetryck har vi för övrigt, även om många av oss beskattas betydligt hårdare än så, inte minst på marginalen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu när denna nya tunga skatt har införts så hoppas jag att vi redan i sommar kan se stora effekter i naturen avseende mängden plastpåsar som skräpar ned. För låt inte regeringen ändra målbilden nu när skatten är införd. Den ska via indirekta propagandaeffekter eller direkt prismekanism minska nedskräpningen i naturen. Nu vill vi se att politiken levererar trots frånvaro av evidens vid beslutstillfället!

Fast det riktiga skälet är väl att öka andelen miljöskatter? Alltså inte pengarna i sig, eller plastpåsarna eller beteendet hos oss medborgare, utan att man ska kunna säga att man höjt andelen miljöskatter av det totala skatteuttaget.

(Naturligtvis tror jag att politiker i allmänhet vill gott, men jag tror också att de så ofta drunknar i sin egen betydelse och förträfflighet att de överlag hellre synes göra gott än gör något som gör nytta på riktigt.)

BirgitS
T twoody skrev:
Tyvärr måste du använda sakerna du räknar upp 10000 tals gånger innan du tjänar in på miljön mot plastpåse.
Det vill jag se en beräkning på.

Om jag tillverkar tygkassar av mina trasiga lakan så belastar det inte miljön ett skvatt.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, 100% kan det inte bli hur du än räknar.
Nu skrev jag att man kunde räkna till,inte till och med, så nej, 100% kan det inte bli men man kommer väldigt nära när man börjar räkna skattetrycket i andra eller tredje led som sin egen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.