Magnus E K Magnus E K skrev:
Finns det tunna soppåsar som inte är genomskinliga? Har börjat använda sådana (mer) men stör mig på att grannarna och sopgubbarna kan se vad som är i (vi har inte separat matavfallssortering i min kommun).
menar du att både grannar och sopgubbar detaljstuderar påsarna?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Magnus E K
S Stefan1972 skrev:
Nej, antagligen är de totalt ointresserade. Men jag gillar ändå inte att innehållet syns. Jag får försöka hitta någon (gratis och resurssnål) lösning på det.

BirgitS
Magnus E K Magnus E K skrev:
Finns det tunna soppåsar som inte är genomskinliga?
Det är nog svårt att komma förbi att mycket tunn plast är mer eller mindre genomsynlig.
Men visst kan du pröva om det syns tillräckligt lite i en färgad påse:
https://handla.ica.se/handla/katego...-fornybar-20-p-ica-skona-id_p_7313130174002/?
https://handla.ica.se/handla/katego...ase-extra-stark-20-p-ica-id_p_7313130180621/?
Men annars har nog sopgubbarna tröttnat på att kolla vad folk slänger för något en dag efter att anställningen började.

P
S Stefan1972 skrev:
Renhållningsarbetare heter det väl:)
ett av samhällets viktigaste jobb faktiskt!

optimum
De som har en tunna för matavfall har problem

Tycker de borde betala skatt för att de slänger mat.
Visst lite skräp blir det, t.ex. när man rensar paprika, lök osv men knappast några mängder.

Straffskatt för matsvinn. japp.

harry73
potatisskal
blad från blomkål
kaffesump
apelsinskal
bananskal
tepåsar
ben från kotletter
kycklingben
blad från rädisor
melonskal och kärnor

Listan kan göras ännu längre.
att ha matavfall betyder inte att det är matsvin.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
De som har en tunna för matavfall har problem

Tycker de borde betala skatt för att de slänger mat.
Visst lite skräp blir det, t.ex. när man rensar paprika, lök osv men knappast några mängder.

Straffskatt för matsvinn. japp.
Det är väl tom. så att vissa kommuner förbjuder folk att kompostera, just för att de vill tillverka biogas av matavfallet? :thinking:

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag fick info från den lokala Willys-butiken (antar att andra Axfoodbutiker har samma policy):

Tydligen ska plastbärkassarna kosta 7 kr från i maj och de tunna plastpåsarna 30 öre styck.

Känns överkomligt för tunnpåsarna så när nyhetsvärdet av skatten dött lär det inte spela någon roll för folks användning av dessa påsar. Och ska vi vara ärliga, 7 kr är heller knappt värt att tänka på för den breda medelklassen.
De tunna omfattandes väl inte av skatten?

mexitegel mexitegel skrev:
De tunna omfattandes väl inte av skatten?
Jo.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ja, hittade det nu. Då blir det till att lägga potatisen i affären i soppåsar istället :mad:

harry73
Ta med matavfallspåsar som man får från kommunen. de kan säkert återanvändas några gånger innan man använder dom som matavfallspåse.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
harry73
Många grönsaker kan man också ta styckvis utan påse

C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är väl tom. så att vissa kommuner förbjuder folk att kompostera, just för att de vill tillverka biogas av matavfallet? :thinking:
Tror inte de kan förbjuda hemkompostering, men hos oss vill de ha det till att tömningen blir dyrare om man komposterar själv än med brun tunna. Personligen kan jag tycka att jag då också skall ha rabatt på kommunens biogasförsäljning, men så funkar det inte tyvärr.

harry73 harry73 skrev:
Många grönsaker kan man också ta styckvis utan påse
Blir kul i kassan när någon lägger upp 5 kg potatis utan påse :crysmile:

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
tttomten TomasJor skrev:
Blir kul i kassan när någon lägger upp 5 kg potatis utan påse :crysmile:
Pulvermos istället?:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.