T TheGame skrev:
Vart är påsarna så dåliga.
Jag tycker de flesta är rätt jämndåliga.

T TheGame skrev:
Jag köper det billigaste påsarna Ica basic på rulle. 25påsar för 5-6kr
Har du en länk? De jag hittar på ICA kostar runt tre gånger så mycket eller mer, en rätt stor skillnad.

Fyra avfallspåsar med olika egenskaper och priser, marknadsförs med rea på den extra starka påsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T TheGame skrev:
fyller med plastförpackning är med vassa kanter förstådd men det hör inte till brännbart
Det finns nog en del brännbart som också kan ha vassa kanter. Och även uttjänta plastförpackningar behöver "förpackas" på något sätt.

BirgitS
F Finndjävel skrev:
Antagligen beror det delvis på konsumtionsvanorna, men jag upplever nog att mjölk håller betydligt längre nuförtiden.
En del i den ökad hållbarheten är att kylkedjan har förbättrats, framför allt på vägen mellan kon och mejeriet.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker de flesta är rätt jämndåliga.

Har du en länk? De jag hittar på ICA kostar runt tre gånger så mycket eller mer, en rätt stor skillnad.

[bild]

Det finns nog en del brännbart som också kan ha vassa kanter. Och även uttjänta plastförpackningar behöver "förpackas" på något sätt.
https://www.ica.se/handla/produkt/a...458395/?s=maxi-ica-stormarknad-solna-id_11920

Denna påsarna menar jag.
Som jag sa jag har alltid använt dessa påsar och dom fungerar mycket bra, använder dom även till plastptervinning.
Så det är handhavandefel om man känner att man måste använda affärernas plastpåsar som soppåse för att dessa inte duger

T TheGame skrev:
Så det är handhavandefel om man känner att man måste använda affärernas plastpåsar som soppåse för att dessa inte duger
Jag använder affärens plastpåsar för att slippa köpa två påsar - En att bära hem varorna i och en att slänga sopor i.

T TheGame skrev:
Denna påsarna menar jag.
Ja de var billiga. Uppenbarligen är inte alla ICA-Maxi lika, varför de nu skulle vara det.

I Solna finns dina påsar för 5:90.
ICA Storbutikens webbsida visar olika sorters soppåsar med priser från 5.90 till 24.90 kr.
Skapa konto

Åker man till Linköping får man visst pynta en femöring mer.

Skrämdump från ICA Maxi webbsida med olika avfallspåsar och deras priser.
Skapa konto

I Dalarna är de tydligen täta för där måste man ut med en hel krona till.

Webbsida för ICA med olika soppåsar och priser, erbjudande på komposterbar påse framhävt.
Skapa konto

Och åker man vidare norrut finns de inte alls. :worried:

Webbsida som visar olika sorters ICA avfallspåsar med priser, inklusive komposterbara och extra starka.
Skapa konto

Kanske får börja "fulimportera" soppåsar från Solna. :rofl:

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag använder affärens plastpåsar för att slippa köpa två påsar - En att bära hem varorna i och en att slänga sopor i.
Ingen ekonomi i det tänket.
Då förstår jag varför man inte vill att priset höjs, det blir dyra soppåsar

P
Alfredo Alfredo skrev:
Håller helt med! Men, och kanske nog så viktigt, jag vet att många med ej fullgod "handfunktion", exempelvis äldre, har väldigt svårt att hantera traditionella mjölkförpackningar helt i kartong. Kan även tänka mig att det är rätt svårt att ta fram hjälpmedel för att öppna dessa förpackningar. För dessa grupper är nog skruvlocket uppskattat.
Min mor har reumatism och har "svanfingrar" Men innan korkarna kom så fanns det faktiskt ett smidigt hjälpmedel som vi hade i hemmet. Den var formad så du trädde över toppen på paketen och det satt vassa rör som skar hål på paketen och ett lock som du kunde försluta. Bara att använda hundratals gånger =)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Nu är det inte bara korken som är plast i en mjölkförpackning
Nej precis. Men du skall ändå sortera kartongen som pappersförpackningar och korken som plast. Hade de gett fan i att sätta kork så hade hela förpackningen gått ner i pappersförpackningar utan att göra något mer. Vi använder tok för mycket plast idag.

T TheGame skrev:
Ingen ekonomi i det tänket.
Då förstår jag varför man inte vill att priset höjs, det blir dyra soppåsar
Nej, det kostar att vara miljövänlig.

Alfredo Alfredo skrev:
Håller helt med! Men, och kanske nog så viktigt, jag vet att många med ej fullgod "handfunktion", exempelvis äldre, har väldigt svårt att hantera traditionella mjölkförpackningar helt i kartong. Kan även tänka mig att det är rätt svårt att ta fram hjälpmedel för att öppna dessa förpackningar. För dessa grupper är nog skruvlocket uppskattat.
Det vet du ingenting om, men du är ju en riktig besserwisser. Jag har en handikappad man, med svaga händer. Tro inte att nya förpackningar anpassas det allra minsta till människor med svaga händer. Tro inte heller att så kallade hjälpmedel är till nytta, annat än för dem som saluför dem.

• Wow
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
P
C Cider skrev:
Det vet du ingenting om, men du är ju en riktig besserwisser. Jag har en handikappad man, med svaga händer. Tro inte att nya förpackningar anpassas det allra minsta till människor med svaga händer. Tro inte heller att så kallade hjälpmedel är till nytta, annat än för dem som saluför dem.
Talar du för alla människor när du skriver att hjälpmedlen bara för dem som saluför dem?
Många hjälpmedel för de med svaga händer funkar ypperligt.
För ljust korken till mjölkpaket fanns det rätt många olika alternativ. Man får ju prova sig fram till det som funkar. Det som inte funkar för din man kan funka för en annan.
Vi har haft en del olika hjälpmedel för händer och de har funkat bra ibland och ibland inte.

C Cider skrev:
Det vet du ingenting om
Nej du har naturligtvis rätt! Det finns inga som har problem med att öppna förpackningar på grund av "svaga händer". Inga alls. Har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas! Den tanken är naturligtvis bara en myt som den gigantiska hjälpmedelsindustrin skapat för att öka sina groteska intäkter.

harry73
Jättespännande idé, som gör mattavfallspåsernas miljöavtryck mindre efteesom de används flera gånger. Frågan är bara om handlaren ska betala för papperspåsen eller kommunen.

engs
Kört med stora glasfiber(?)påsar i många år nu, den först köpta hänger nog med än så håller många år. Tycker de mest är praktiska. Står som en papperspåse i kundvagnen och bekvämare att bära. Alltid ogillat plastpåsarna just av den anledningen, dvs osmidigt att packa i, så innan körde jag på papperskassar.

Hur man ska göra med grönsaker i lösvikt vete sjutton, nu kör jag visserligen självskanner men det vore lite underhållande att se reaktionen om man lastade upp 7kg potatis på kassabandet löst utan påse...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.