MultiMan MultiMan skrev:
Vem handlar bara 40ggr per år? .
De andra gångerna har man naturligtvis med sig en egen tygkasse ;).

Egenhändigt tillverkad eller kanske inköpt t.ex. en sådan här ( blir ju billigare i längden):
Vit återvunnen tygkasse med tryckta miljöbudskap, pris och köpknapp för e-handel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi har uppenbarligen olika syn på politik.
Nu förstår jag dig inte. Menar du att vi ska sitta och gissa vad olika politiska instanser har för dolda agendor och sen bedöma hur väl de nådde de hemliga mål som vi gissar att de har? Är det inte enklare att bedöma politikernas handlingar utifrån de mål de faktiskt står för? Sen behöver man ju som väljare inte gilla en viss politik för det.

Edit: Nu kom jag på vem som håller på så här. TV-mannen Mats Knutsson.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
harry73
MultiMan MultiMan skrev:
Vem handlar bara 40ggr per år? Alla jag känner springer i affärer flera gånger per vecka.
och du köper nya plastpåsar varje gång? och producerar så mycket sopor att du kan använda alla som soppåsar?
Då tror jag absolut att skatten kommer att ha en positiv effekt

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte nån som sagt något om att hemmasydda kassar skulle vara ett problem.
Diskussionen handlar om nyproducerat.
Om folk vill sy egna kassar från gamla tyger är väl det jättebra!

B Byggdjuret skrev:
Om folk vill sy egna kassar från gamla tyger är väl det jättebra!
Ja och ett bra incitament kan då vara att det blir mycket billigare än att hålla kvar vid plastpåseanvändningen.

"Diskussionen handlar om nyproducerat." Varför det ? Är det inte totalen som räknas?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
och du köper nya plastpåsar varje gång? och producerar så mycket sopor att du kan använda alla som soppåsar?
På vilket sätt skulle skatten ha positiv effekt i det fallet?

MultiMan
harry73 harry73 skrev:
Märkligt. Läser du inte vad jag skriver? Jag köper inga plastpåsar av gammalt snitt öht och senast jag köpte en påse (glasfiberarmerad) var nog 3 år sedan. Använder fortfarande Hemköps första flergångspåsar av superb kvalitet, de i vitt med gröna blad eller nåt på. Köpta för mer än 10 år sedan.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Det stimulerar dig och alla du känner att köpa färre plastpåsar, som gör att ni har brist på påsar i sophanteringen som skapar incitament att minska mängden sopor ni producerar.

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
De andra gångerna har man naturligtvis med sig en egen tygkasse ;).

Egenhändigt tillverkad eller kanske inköpt t.ex. en sådan här ( blir ju billigare i längden):
[bild]
Men den måste vara egentillverkad.
Annars har du en miljöpåverkan som är högre än för plastkassen.

MultiMan
Om man måste köpa symaskin då, hur miljövänligt blir det då? Handsy tar lång tid och inget jag tror de flesta vill göra.

harry73
MultiMan MultiMan skrev:
Läser du inte vad jag skriver?
Antagligen inte så bra som jag trodde :oops:
Men hur är det då med alla du känner som springer flera gånger i veckan till affären. Har de också med påsar för flergångsbruk eller köper dig nya påsar varje gång, för annars förstår jag inte varför det skulle bli problem med 40 påsar per vecka.

harry73 harry73 skrev:
Det stimulerar dig och alla du känner att köpa färre plastpåsar, som gör att ni har brist på påsar i sophanteringen som skapar incitament att minska mängden sopor ni producerar.
Vakna upp nu.
Man blir inte mer miljövänlig bara för att skatten höjs på plastpåsar.
Det som händer är att folk använder mindre antal plastpåsar. Det är bra. Men inget annat kommer förändras.
Jag är ledsen.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Claes Sörmland
MultiMan MultiMan skrev:
Märkligt. Läser du inte vad jag skriver? Jag köper inga plastpåsar av gammalt snitt öht och senast jag köpte en påse (glasfiberarmerad) var nog 3 år sedan. Använder fortfarande Hemköps första flergångspåsar av superb kvalitet, de i vitt med gröna blad eller nåt på. Köpta för mer än 10 år sedan.
Därför att det här är inte en fråga som andra. Det handlar om moral och inte om sakfrågan. Gott mot ont. Så det landar ofta i personangrepp och försök att smutskasta de som inte uppfattas vara rättroende. Det är därför du nu känner dig manad att redogöra för dina plastpåseinköp.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
harry73 harry73 skrev:
Antagligen inte så bra som jag trodde :oops:
Men hur är det då med alla du känner som springer flera gånger i veckan till affären. Har de också med påsar för flergångsbruk eller köper dig nya påsar varje gång, för annars förstår jag inte varför det skulle bli problem med 40 påsar per vecka.
Nästan ingen där jag bor använder annat än engångs plastpåsar. Inte papperspåsar, inte egna, inte flergångspåsar.

Så min prognos är att det blir ytterligare en onödig skattepålaga som retar upp folk, ökar politikerföraktet och gör att det där elefanten i rummet-partiet som numera är störst bland gammaldags arbetare (läs LO) växer ytterligare några procent. Det är ju tack vare S som MP har det inflytande de har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.