HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Inte nödvändigtvis om man räknar på totalen. Se inlägg [länk]
Räknar man på totalen så vinner fortfarande den hemma sydda påsen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Menar du att vi ska sitta och gissa vad olika politiska instanser har för dolda agendor och sen bedöma hur väl de nådde de hemliga mål som vi gissar att de har? Är det inte enklare att bedöma politikernas handlingar utifrån de mål de faktiskt står för?
Både ja och nej. Flera partier har överordnade mål, låt oss kalla dem ideologier, som de baserar sin dagspolitik på, så hemliga är de dolda agendorna inte; bara emellanåt mindre belysta. Att då bara syna de argument de anför just för stunden tror jag därför ger ett för dåligt svar, då politiker är för bra på att ge spinn på varför de gör något.

Hur plastpåseskatt passar in i den liberala ideologin får folkpartiet självt svara på, och de hävdar att det är en miljö- och klimatskatt. Avlatspengar för att kunna hävda att man satsar på miljöskatter skulle jag som kritiker säga.

Brinner för kärnkraft, genomför plastpåseskatt. Klart vi måste lyssna på mer än vad som sägs i varje specifik fråga för att få grepp om hur politiken går.

Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Handlar det om plastproduktion, är den stora boven bränsle, och sparar man in mycket genom att bestämma sig för att inte köra för fort längre, försöka minska bromsningen genom att ta foten från gasen lite tidigare, undvika onödiga resor, köpa snålare bil etc.
Handlar det om papperspåsar, finns en större vinst i att tacka nig till reklamblad, och handlar det om tyg, ja då är det bättre att använda sina kläder tills de är slitna eller köpa begagnat.
check, check, check ...
Ja check på allt. Precis alla de där sakerna tillämpar jag - fullt ut.

Dessutom halv diskmaskinstablett i de flesta maskiner, jag tar så lite tvål och toapapper som möjligt, både hemma och på offentliga toaletter. Jag använder så lite servetter och plastbestick osv, som möjligt när jag köper/äter mat ute. Allt avfall jag kan minska, på alla fronter, är bra.

När jag jobbar så tänker jag på att inte förbruka material i onödan, ett klammer eller buntband som är tappat på golvet går att ta upp och använda, man behöver inte heller dra ut två meter extra kabel hela tiden som ska kapas bort.
Jag ser runt omkring mig att alla elektriker tänker lika.

Jag kallar min livsstil för "Lean life", jag borde kanske skapa en tråd?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Klart vi måste lyssna på mer än vad som sägs i varje specifik fråga för att få grepp om hur politiken går.
Det intressanta för de flesta är utfallet för samhället. Menar man som regeringen har hävdar att den enda och bästa argumentet man kan hitta för plastpåseskatten är att den ska minska plastnedskräpningen i den fria omgivningen så utvärderar jag gärna regeringen på den punkten. Då ställer jag frågorna:

(1) Är plastpåsenedskräpning i naturen ett stort problem i Sverige?
(2) Minskar plastepåsenedskräpningen påtagligt när skatten införs?

Mitt svar på 1 är nej. Men jag noterar att det finns andra synpunkter i tråden och jag respekterar deras värdering om att de vill se ännu mindre plastpåsenedskräpning än idag. Även de med andra synpunkter antar jag därför är intresserade av plastpåsenedskärpningen verkligen nu minskar när skatten har trätt i kraft. Om den inte minskar så var ju skatten ett misslyckande.

optimum optimum skrev:
Detta är bara början.
När coronan ska betalas, ja alltså det jättestora skuldberget som behöver betalas så kommer det ske via skatter. Så vad är lämpligare än massa skatter på förpackningar mm. Ingen kan väl säga emot när man inför skatter "för miljön"

Den tomkartong jag fick på bolaget för att bära hem mina öl kommer i fortsättningen säkert kosta pengar (skatt)
Tygkassar har bara moms idag men kommer givetvis få skatt de med för att vi ska ha dem kvar tills de är så slitna och äckliga att de faller i bitar.

Äggkartonger = skatt (snart), tro inte du kommer få en papperspåse att lägg dem i utan skatt på den också

Dags att lägga potatisen direkt på bandet när man ska betala.
Kassörens min när 50 potatisar rullar runt på bandet! :crysmile:

• Gilla
optimum
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Räknar man på totalen så vinner fortfarande den hemma sydda påsen.
Javisst - den har ju minsta transportvägen, men även den påse som sys av färdiga resttyger, vare sig det är den lokala skräddaren eller något företag, kan ligga bra till när det gäller att minimera miljöpåverkan och är då troligen bättre än plastpåsarna för mattransport sträckan Butik->Hemmet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Kassörens min när 50 potatisar rullar runt på bandet! :crysmile:
Tur att man inte jobbar i kassan längre...

H
H HEM2121 skrev:
Ja, färdiga tyger går ju att förädla direkt till andra funktioner. Ett tvätt emellan förstås;):)
Din kommentar var så låg så den kommenterar jag inte. Bara så du vet så berättade du för alla vilken personlighet du har. Kommer att ignorera dig.

H
T twoody skrev:
Ja var kommer allt skräp ifrån?
Du vet att 5-10 procent av alla pantburkar/flaskor inte kommer tillbaka också,ska vi skrota hela pantsystemet för det?
Vi i Sverige använder plastpåsar från Ica Willys och kasta hushållsopper i och en väldigt liten del hamnar i naturen.
Det finns ju en anledning till att det har blivet en skatt på plastpåsar. Om nu plastpåsar är så viktiga för er, fortsätt att köpa plastpåsar men gnäll då inte på att ni får betala skatt på dem och och ursäkta er inte med hitta inte på alla möjliga ursäkter för att använda plastpåsar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
MultiMan MultiMan skrev:
@HEM2121 Använder du tygblöjor också?
Multiman
Din kommentar var så låg så den kommenterar jag inte. Bara så du vet så berättade du för alla vilken personlighet du har. Ingen nyhet men som en information till dig så finns det tvättbara tygblöjor att köpa sedan årtionden tillbaka. Kommer att ignorera dig efter din låga kommentar. Såna kommentarer platsar inte i detta forum. Inte i andra forum heller för den delen.

Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Om nu plastpåsar är så viktiga för er, fortsätt att köpa plastpåsar men gnäll då inte på att ni får betala skatt på dem
Varför skulle vi inte klaga på en dålig och tramsig skatt?

Och för att visa hur uselt ditt resonemang är även rent generellt: Jag tycker att inkomstskatten är för hög också. Är mina val även där att hålla käft eller sluta arbeta?

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MultiMan MultiMan skrev:
Om man måste köpa symaskin då, hur miljövänligt blir det då? Handsy tar lång tid och inget jag tror de flesta vill göra.
Privat symaskin kan aldrig betala sig miljömässigt så det är uteslutet.

• Haha
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…

Och för att visa hur uselt ditt resonemang är även rent generellt: Jag tycker att inkomstskatten är för hög också. Är mina val även där att hålla käft eller sluta arbeta?
Inkomstskatten har ju inget med denna diskussion att göra, när det gäller valet av plastkasse( med skatt) eller papperskasse eller möjligen inget av dessa.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Du kan ta valfri skatt. Idén att man inte skulle få klaga på den för att man anser sig behöva underkastas den är absurd oavsett.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
H

Men du har väl förstått att syftet med skatten på plastpåsar är för att vi skall avstå att köpa plastpåsar. Du väljer själv om du vill betala den skatten eller inte. Köp plastpåse då betalar du skatten, avstå att köpa plastpåse så slipper du skatten. Det är ju inte livsviktigt att köpa en plastpåse, eller? Ditt val!
Visst är det skatt på din lön också men det är svårare att välja bort att arbeta eftersom du då heller inte får en inkomst att leva av. Det är dessutom hög skatt på el, bensin, diesel osv.
För övrigt är det skatt typ på allt du köper. Produkter och tjänster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.