167 684 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Jag väljer också själv om jag vill klaga på den eller inte, oavsett mina plastpåseköp.H HEM2121 skrev:
Vad gäller syftet med skatten diskuterade jag det igår. Låt mig sammanfatta min position med att jag tror att politikerna ljuger och att skatten ifråga i bästa fall inte gör så stor skada.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Orkar inte gå tillbaka och läsa vad du skrev igår. Menar du med det du skriver nu att de flesta avstår ifrån att köpa plastpåsar och i och med det så kommer det inte in skatter? ”Att skatten inte gör så stor skada”.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Nej, jag menar att jag hoppas att alternativen folk väljer inte förstör så mycket mer än vad dagens plastpåsar gör. Det verkar osannolikt, men hoppas kan man ju.H HEM2121 skrev:
Det här är symbolpolitik i dess prydno. Jag hoppas att alla som varit inblandade och förstår vad de gjort skäms som hundar, men de är ju politiker, så jag håller även det för osannolikt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
De va bland de dummaste.... Hur kan man komma på nått så korkat? Om man inte tycker att något är bra. Så måste man få säga det.H HEM2121 skrev:
Eller är det tystnad som gäller?
Då måste det naturligtvis gälla alla.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Hur kommer det sig att folk inte kan ta till sig det som skrivs. Så många gånger man påpekat och försökt förklara å sen möts man av folk som tydligt inte läst.
Sen tänkte jag på den korta diskussion om bränsleskatten. Då togs ett exempel om bensinen skulle Kosta 4kr/l. Till en början kanske de skulle köra mer. Men sen trillar allt tillbaka. Det är samma om du höjer priset. Folk kör som vanligt igen efter ett tag
Sen tänkte jag på den korta diskussion om bränsleskatten. Då togs ett exempel om bensinen skulle Kosta 4kr/l. Till en början kanske de skulle köra mer. Men sen trillar allt tillbaka. Det är samma om du höjer priset. Folk kör som vanligt igen efter ett tag
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det viktiga är ju att vi slutar med slit och släng mentaliteten, att vi köper hållbara produkter med kvalitet. Vi (västvärlden) ska allting och mycket till så billigt som möjligt. Vilket resulterar i att västvärlden är miljö-och klimatbovar, i stort sett produceras alla kläder, elartiklar, möbler, förädling av mat osv. i Asien.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag menar att jag hoppas att alternativen folk väljer inte förstör så mycket mer än vad dagens plastpåsar gör. Det verkar osannolikt, men hoppas kan man ju.
Det här är symbolpolitik i dess prydno. Jag hoppas att alla som varit inblandade och förstår vad de gjort skäms som hundar, men de är ju politiker, så jag håller även det för osannolikt.
Fabrikerna i Asien får för lite betalt och har inte råd med reningsverk, rätt arbetsförhållande osv. Detta har vi tidigare blundat för, det ”syns” ju inte. Nu är vi medvetna och nu måste vi agera. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något!
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Då är det ju lämpligt om detta något inte är kontraproduktivt.
För egen del propagerar jag för koldioxidskatt i konsumentledet. Det tror jag gör nytta. Jag förespråkar också kärnkraft, det tror jag gör nytta på medellång sikt. Och så kör jag laddhybrid – det tror jag egentligen inte gör någon nytta alls, men jag låtsas att det i alla fall är pengar som bidrar till teknikutvecklingen.
För egen del propagerar jag för koldioxidskatt i konsumentledet. Det tror jag gör nytta. Jag förespråkar också kärnkraft, det tror jag gör nytta på medellång sikt. Och så kör jag laddhybrid – det tror jag egentligen inte gör någon nytta alls, men jag låtsas att det i alla fall är pengar som bidrar till teknikutvecklingen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Så gammal är jag inte, den tillverkades väl i Sverige på den tiden. Oavsett, så är det väl lämpligt lära oss av historien och inte upprepa det som var dåligt, det är mycket bättre att satsa framåt och på det som är bättre miljömässigt!Claes Sörmland skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Alla fabriker är inte lika stora miljöbovar och arbetsmiljöproblem.H HEM2121 skrev:Det viktiga är ju att vi slutar med slit och släng mentaliteten, att vi köper hållbara produkter med kvalitet. Vi (västvärlden) ska allting och mycket till så billigt som möjligt. Vilket resulterar i att västvärlden är miljö-och klimatbovar, i stort sett produceras alla kläder, elartiklar, möbler, förädling av mat osv. i Asien.
Fabrikerna i Asien får för lite betalt och har inte råd med reningsverk, rätt arbetsförhållande osv. Detta har vi tidigare blundat för, det ”syns” ju inte. Nu är vi medvetna och nu måste vi agera. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något!
Då många företag som anlitar företag i Asien har lite krav på fabriken.
Men det är dessa fabriker i Asien som förstör miljön för många länder.
Våra svenska politiker slår sig för bröstet å skryter om skatt på plastpåsar. Men ingen pratar om de verkliga problem. Länderna i Asien.
Ska vi göra något vettigt för miljön så är det inte plastpåsarna vi ska bråka om. Utan utsläppen från fabriker i Asien. Man pratar lite om problemen. Sen var det inge mer med det. Någon annan får göra det. Vi har mycket viktigare saker för oss. Som att Införa en skatt som inte har någon effekt på miljön. Så vi låter EU göra jobbet.