20 174 läst ·
76 svar
20k läst
76 svar
pappen över nedersta bärläkten? Rätt eller fel?
Dom har inte informerar mej angående detta, det är jag själv som upptäckt detta fel och ringt och påpekat detta för dom men dom säger att dom löser detta genom att sträcka ned pappen så att den blir rak vilket resulterar i att pappen "svävar" hänger i luften längst ner.charta77 skrev:Och det är det som står i dokumentet från Konsumentverket. Om de inser att de måste göra tilläggsarbeten för att det ska bli fackmannamässigt utfört så ska de prata med dig. De borde också informera om vad som "händer" om de inte gör det så att du kan ta ställning till det och en ev.. ökad kostnad.
Det är inte du som har kunskapen, det är företaget du har anlitat.
(Nu kanske man går händelserna i förväg och de har försökt kontaktat dig, eller tänkt kontaktat dig, och slutfört arbetet så gott det går för att de ska fungera under en tid framöver.)
Har de informerat dig om det och du då sagt nej till att ta bort hängrännorna?
Att arbetet kunnat bli dyrare är en sak.
leverantören av pappen hävdar att pappen är bättre än takmasonit och kan absolut läggas på sticketakoceanis skrev:OK då förstår jag. Och då ska allt av inkl strö och bärläkt samt hängrännor ska lossas och naturligtvis återanvändas men eftermonteras på ett riktigt sätt. Personligen skulle jag inte betalt ett öre innan arbetet var riktigt gjort enligt den beställningen du har gjort.
Har nyligen själv fått en komplett takomläggning som gjordes helt enligt regelboken och mycket proffesionellt utfört men jag la själv mycket tid på specen innan starten.
Acceptera inte en delbetalning, för en firma som gör sådana fel och avvikelser kan inte vara en seriös takläggare och kommer inte att kunna fixa detta på ett bra sätt enkelt nu i vinter.
Jag uppfattar att det är ett spåntak i grunden och då är jag mycket tveksam till att YAP 500 är optimalt men det kan du få svar av leverantören av pappen.
Jag menar tillverkaren av pappen inte dom som la det. För om man tittar på tillverkarens hemsida så skall det vara ett slätt tak typ råspont. Men om tillverkaren förordar det på din konstruktion av tak så är det ok. Men det måste läggas rätt.david1979 skrev:
Ursäkta, menade tillverkaren av pappen, och dom har sagt att de funkar fintoceanis skrev:
(Jag hann ändra lite i svaret innan du svarade.)david1979 skrev:
Har de sagt att den lösningen kommer att fungera?
Och dom har inte frågat om de kan ta bort hängrännorna, även mot att kostnaden blir högre?
Om du då säger till dom att du inte vill ta bort hängrännorna (med den "nya" kunskapen om att det krävs för att det blir rätt gjort) så blir det svårt att reklamera arbetet om det inte är rätt utfört. Även om de fixar på det här andra sättet.
Ja dom har sagt att lösningen kommer att funka men jag är tveksam? funkar gör de väl men hur länge? pappen kanske kan spricka som någon annan skrev tidigare?charta77 skrev:(Jag hann ändra lite i svaret innan du svarade.)
Har de sagt att den lösningen kommer att fungera?
Och dom har inte frågat om de kan ta bort hängrännorna, även mot att kostnaden blir högre?
Om du då säger till dom att du inte vill ta bort hängrännorna (med den "nya" kunskapen om att det krävs för att det blir rätt gjort) så blir det svårt att reklamera arbetet om det inte är rätt utfört. Även om de fixar på det här andra sättet.
Dom har inte frågat om att ta bort hängrännorna dom bara la över pappen snabbt och smidigt tyckte väl dom!
Vill inte betale en krona mer än vad som är överenskommet, jag förlitade mej ju på att dom skulle göra jobbet riktigt och rätt givetvis.
Påstår tillverkaren något som man tycker verkar för bra eller fel på något vis så kan man alltid be dom skicka skriftligt på detta, för att man vill ha det dokumenterat. Här brukar nämligen allt ev säljsnack snabbt rinna bort och kvar blir bara hårda fakta.
Dom skickar helt enkelt ingen skriftlig bekräftelse längre, när väl säljfolket tystnat och experterna får ta vid.
Och en anledning till att göra så är för att slippa stå med något fel ett antal år senare och tillverkaren bara slår ifrån sig med "Så har vi aldrig sagt!".
Dom skickar helt enkelt ingen skriftlig bekräftelse längre, när väl säljfolket tystnat och experterna får ta vid.
Och en anledning till att göra så är för att slippa stå med något fel ett antal år senare och tillverkaren bara slår ifrån sig med "Så har vi aldrig sagt!".
En PDF om produkten:
http://www.tjb.se/TJB_Supertak_YAP_500.pdf
Jag har ingen åsikt om den går att lägga på ett sticketak eller inte.
Det framgår i alla fall inte på något ställe där jag nu läst, vid en snabb sökning.
Själv skulle jag nog rådgjort med någon tekniskt kunnig/ansvarig på företaget innan jag själv skulle lagt på denna papp på ett sånt tak.
Det kan ju förvisso din anlitade firma gjort.
http://www.tjb.se/TJB_Supertak_YAP_500.pdf
Jag har ingen åsikt om den går att lägga på ett sticketak eller inte.
Det framgår i alla fall inte på något ställe där jag nu läst, vid en snabb sökning.
Själv skulle jag nog rådgjort med någon tekniskt kunnig/ansvarig på företaget innan jag själv skulle lagt på denna papp på ett sånt tak.
Det kan ju förvisso din anlitade firma gjort.