20 026 läst ·
76 svar
20k läst
76 svar
pappen över nedersta bärläkten? Rätt eller fel?
Papp direkt på Sticktak förstår jag inte hur det kan funka, har dom klistrat och inte fästat det på något annat sätt ?david1979 skrev:
Å andra sidan kan man ju hävda att du ska hänga ut detta företag på ett av dom största forum i Sverige för just renovering och husbygge. Det borde ge dom tillräckligt med skäl att skärpa sig. Bilderna talar sitt tydliga språk. Ibland så måste man sätta hårt mot hårt. Jag hade inte tvivlat en sekund om jag satt i samma situation så länge man är saklig i sin kritik.david1979 skrev:
Det är väldigt mycket vanligare på dator/hifi-fronten (där jag främst håller till) att företag som inte sköter sina åtaganden får kritik och det vill jag tro gör att dom sköter sig. Det är ändå en avsevärd mängd pengar det kostar att anlita 'proffs' och när det bevisligen går fel tycker jag inte man bör hålla någon om ryggen.
Vad har du egentligen beställt. Du skriver att krokar till hängränna och ränna inte skall bytas, men hur hade du tänkt att man skulle kunna byta papp/duk utan att ta bort ströläkt och bärläkt ?
Oavsett så är takjobbet fel utfört och den sortens duk skall ju ligga på slätt underlag typ råspont och utförandet med ett uppvik över bärläktet är FEL, FEL !!
Oavsett så är takjobbet fel utfört och den sortens duk skall ju ligga på slätt underlag typ råspont och utförandet med ett uppvik över bärläktet är FEL, FEL !!
oceanis: jag trodde ju absolut att dom skulle lossa nedre bärläkt med hängrännan på för att få under pappen! dom hade inte behövt byta denna bräda bara lossa den, ner med pappen under sen spika dit igen, borde inte varit så komplicerat?
Vadå lossa bärläkt? Man måste ju bort med ströläkt också för att få ett riktigt lagt tak. Det låter lite som om det är oklart vad som är beställt. Har du beställt omläggning av taket eller vad?david1979 skrev:
Det som är beställt är montering av ny oljehärdad masonit, nockbräda, nocktätning, strö och bärläkt, nya takpannor med taksteg och glidskydd samt nya vindskivor och vindskiveplåt, skortensbeslag avloppstos och ventilationshuv.oceanis skrev:
Det är vad precis vad som står i min offert.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
david1979 skrev:
david1979 skrev:
Och det är det som står i dokumentet från Konsumentverket. Om de inser att de måste göra tilläggsarbeten för att det ska bli fackmannamässigt utfört så ska de prata med dig. De borde också informera om vad som "händer" om de inte gör det så att du kan ta ställning till det och en ev.. ökad kostnad.
(Nu kanske man går händelserna i förväg och de har försökt kontaktat dig, eller tänkt kontaktat dig, och slutfört arbetet så gott det går för att de ska fungera under en tid framöver.)
Har de informerat dig om det och du då sagt nej till att ta bort hängrännorna?
Att du inlett med det är en helt annan sak, firman måste ha insett när det påbörjat arbetet eller under arbetets gång att hängrännorna måste bort.
Det är inte du som har kunskapen, det är företaget du har anlitat.
Att arbetet kunnat bli dyrare är en sak.
Villaägarna har ett dokument som förklarar det mer, https://villaagarna.se/Global/Dokum...reprenor_hantverkare/konsumenttjanstlagen.pdf
Och enligt Konsumentverket så kan det vara fråga om att tjänsten är fel utförd om man inte utför eller informerar om att det krävs mer arbeten för att det ska bli fackmannamässigt.5. TILLÄGGSARBETE
Ibland visar det sig under arbetets gång att tilläggsarbete behövs utföras. Tilläggsarbete är
sådant som på grund av sitt samband med uppdraget bör utföras ihop med det. Näringsidkaren
skall i sådana fall underrätta Dig samt begära anvisningar om hur han skall agera. Om
näringsidkaren inte kan få tag i Dig får tilläggsarbetet ändå utföras om
Redigerat:
OK då förstår jag. Och då ska allt av inkl strö och bärläkt samt hängrännor ska lossas och naturligtvis återanvändas men eftermonteras på ett riktigt sätt. Personligen skulle jag inte betalt ett öre innan arbetet var riktigt gjort enligt den beställningen du har gjort.
Har nyligen själv fått en komplett takomläggning som gjordes helt enligt regelboken och mycket proffesionellt utfört men jag la själv mycket tid på specen innan starten.
Acceptera inte en delbetalning, för en firma som gör sådana fel och avvikelser kan inte vara en seriös takläggare och kommer inte att kunna fixa detta på ett bra sätt enkelt nu i vinter.
Jag uppfattar att det är ett spåntak i grunden och då är jag mycket tveksam till att YAP 500 är optimalt men det kan du få svar av leverantören av pappen.
Har nyligen själv fått en komplett takomläggning som gjordes helt enligt regelboken och mycket proffesionellt utfört men jag la själv mycket tid på specen innan starten.
Acceptera inte en delbetalning, för en firma som gör sådana fel och avvikelser kan inte vara en seriös takläggare och kommer inte att kunna fixa detta på ett bra sätt enkelt nu i vinter.
Jag uppfattar att det är ett spåntak i grunden och då är jag mycket tveksam till att YAP 500 är optimalt men det kan du få svar av leverantören av pappen.