Jag har inte hittat några andra fel som dom har gjort. Men jag ska ta hit en besiktningsman som får kolla över jobbet och hittar han nått så e de väl bara gör om gör rätt som gäller! Har 10 års garanti på jobbet.

Alla har 10 års garanti på jobbet har alla enligt lag.

Den där plåten, är det rätt?

Den ser ut att ligga i samma höjd som läkten.

Nu ser jag kanske. Pappen ligger över den läkten där plåten är och plåten ligger i sin tur även ovanpå både papp och läkt.

Redigerat:
Jag tror inte plåten sitter rätt.

Ja, och när jag läste igen så såg jag att du skrev om plåten också. :)

Är det något som hindrar TS från att namnge denna så kallade 'takfirma'.

Alltid bra att veta vilka man inte ska använda, även om jag nu inte bor i södra Sverige.

Klåpare!

Vill inte namnge takfirman i nuläget då jobbet inte är färdigt ännu. vill inte att dom ska sätta sej på tvären..
Har inte betalt något ännu men har fått faktura på jobbet ska betalas 28:e december, men känner att jag inte vill betala något förens allt är klart!

Mikael_L
Nä, du ska nog hålla inne pengarna.

Men du ska nog meddela dom orsaken till detta samt även skyndsamt ordna någon slags besiktning och utlåtande.

Men börja med att meddela att det är helt fel gjort, och felet är så stort att du måste vänta med all betalning då det kanske kommer kosta lika mycket att åtgärda felet som det fakturerade beloppet.
Sen bör du fortsätta med att diskutera lite med dom om vad dom själv vill göra för att åtgärda felet/felen. Ev inser dom inte ens att ett fel föreligger.
Men börja med lite försök till dialog i alla fall innan du beställer en besiktningsman. Dom kanske direkt vill göra om och rätt.

Ska absolut ringa och prata med dom! har varit i kontakt med deras chef många gånger och han e bra att prata med.
Tror säkert att dom åtgärdar detta bara han inser själv att det inte är rätt gjort.

Har nu pratat med takfirman och dom inser att det är fel gjort. Han säger att dom ska lossa takfotsplåten och sträcka ut pappen dra den neråt, så att det inte kan samlas vatten längst ner. Hade helst velat att dom la pappen under bärläkten men de drar ju med sej att dom måste ta bärt hängränna+nedersta bärläkt och de vill dom tydligen inte.

Fast det är ju det som är själva grejen, det ska ju under läkten.

Mikael_L
Ja jag antar att pappen inte på något vis ska ligga sträckt, frihängande i luften.
Den ska ju ligga på ett fast massivt underlag.

Jag kan iaf inte tänka mig att något annat gäller.

Om takpappen hänger sträckt och i luften finns det stor risk att pappen med tiden (långt innan pappen egentligen föråldrats) spricker och går sönder längs hela sträckan.

Håller med föregående. Pappen ska längst ned mot råsponten punkt slut.

Och ovanpå blecket, och klistras där med en remsa papp under för att undvika kondens som det är gjort nu så är det så fel det kan bli

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.