20 026 läst ·
76 svar
20k läst
76 svar
pappen över nedersta bärläkten? Rätt eller fel?
För att reklamera så måste kunden bevisa att det är fel på produkten från början och att produkten har monterats/används enligt anvisning.Elkludde skrev:
Det går inte att reklamera själva takpappen om den har spruckit om takpappen har monterats fel. Däremot går det att reklamera arbetet, men det gäller att man reklamerar inom skrällig tid efter att man upptäckt felet eller borde ha upptäck felet.
Redigerat:
(Nu spelar det ingen roll om det är garanti på takpappen eller inte, arbetet ska ju vara rätt gjort och det går att reklamera.)larsson r skrev:
Det är 10 år och inte frivilligt.Nu är det upptäckt och kan inte vänta 9 år och 11 månader med reklamation.
http://www.konsumentverket.se/Globa...er/Lathundar/lathund_konsumenttjänstlagen.pdfKonsumenttjänstlagen gäller när ett företag utför tjänster åt en privatperson. Lagen
är tvingande. Det innebär att säljaren inte får ge köparen sämre villkor än de som
finns i lagen
Konsumenttjänstlagen gäller
- arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker (till exempel husrenoveringar eller målningsarbeten)
Vilka krav kan köparen ställa?
Säljaren ska
- utföra tjänsten fackmässigt, det vill säga utföraarbetet på ett sätt som normalt förväntas av enseriös fackman.
Vad anses som fel?
Tjänsten är felaktig om
- resultatet avviker från vad köparen har rätt attkräva av utförande och material, det vill säga om tjänsten inte är fackmässigt utförd
- säljaren inte har utfört tilläggsarbete som han eller hon är skyldig att utföra för att undvika allvarlig skada
Reklamation
Om köparen anser att tjänsten är felaktig måste
han eller hon reklamera den. Det gör köparen
genom att meddela säljaren när han eller hon har
upptäckt felet. Köparen måste klaga på felet inom
rimlig tid. Om köparen gör det inom två månader,
räknas det alltid som rimligt. Däremot kan köparen inte
reklamera fel som upptäckts senare än tre
år efter det att uppdraget avslutades. Avser tjänsten
arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker
kan köparen reklamera fel som upptäcks inom tio
år efter att uppdraget slutfördes."
Läser man mer så kan man kanske inte räkna med att hela taket blir omgjort.
Plåten över pappen, att pappen ligger som den gör på den sista läkten (fackmannamässigt?) och att hantverkarna inte gjort om/tagit loss hängrännan (tilläggsarbete?) för att kunna göra ett riktigt arbete,
Redigerat:
Du är för snäll och firman kör över dig !david1979 skrev:Har nu pratat med takfirman och dom inser att det är fel gjort. Han säger att dom ska lossa takfotsplåten och sträcka ut pappen dra den neråt, så att det inte kan samlas vatten längst ner. Hade helst velat att dom la pappen under bärläkten men de drar ju med sej att dom måste ta bärt hängränna+nedersta bärläkt och de vill dom tydligen inte.
Sätt emot och kräv att det skall göras om på rätt sätt, att dom tycker det är jobbigt att plocka ner hängränna mm är inte ditt problem. Vill de ha betalt för jobbet får de göra om det helt enkelt!
Det är inget jättejobb att fixa till det 1-1,5 dagars jobb så är det klart.
Det där är ju bara semantik, det som pratades om från början var 10 års garanti på arbetet. Ska man märka ord, att det inte riktigt är garanti så känns det fel att istället börja prata om utförandeansvar.larsson r skrev:
Även om man går till firman och säger att jag vill att ni fixar det här på garanti. Ska de då neka till att göra jobbet tills kunden kommer på att det heter reklamation?
Dom har gjort sitt jobb så långt det sträkte sej ,att ta loss gammla rännan mm är en kostnad i sej . Dom skulle ju kunnat räkna in det i priset eller påpekat det tidigare ,men har valt att göra ett sånt avslut
Sen vad som gäller garantier/utförandeansvar så tickar ju klockan ,det är ju alltid ett åldersavdrag på saker o ting
Sen gäller ju bara ansvaret arbetet , materialet är ju en annan sak
Sen vad som gäller garantier/utförandeansvar så tickar ju klockan ,det är ju alltid ett åldersavdrag på saker o ting
Sen gäller ju bara ansvaret arbetet , materialet är ju en annan sak
Det är en självklar sak att demontering av ränna o montera fotplåt samt papp på ett riktigt sätt skall räknas in i offertenlarsson r skrev:Dom har gjort sitt jobb så långt det sträkte sej ,att ta loss gammla rännan mm är en kostnad i sej . Dom skulle ju kunnat räkna in det i priset eller påpekat det tidigare ,men har valt att göra ett sånt avslut
Sen vad som gäller garantier/utförandeansvar så tickar ju klockan ,det är ju alltid ett åldersavdrag på saker o ting
Sen gäller ju bara ansvaret arbetet , materialet är ju en annan sak
Jobbet är väl utfört nyligen och 6 månader har TS på sig att reklamera.dock snarast efter upptäckten av klåperiet
vad är det som säger att det inte ingår material,det som måste bytas för att det skall bli fackmannamässigt utfört
bör såklart ingå i reklamationen
jag håller med er alla! När jag pratade med takfirman idag förklarade han att de blev så här bara för att jag inte skulle ha hängrännorna bytta.Antar att dom ville spara tid, men bara för de ska dom väl inte ha skäl till att fuska?
Ska ringa till papptillverkaren nästa år och fråga vad dom tror.
Ska ringa till papptillverkaren nästa år och fråga vad dom tror.
Vad tror ni föresten om att dom har lagt papp på sticketacket? vanligast är väl takmasonite (som det står att jag ska ha enligt min offert) pappen heter TJB supertak YAP 500. Papptillverkaren hävdar ju att pappen är mycket bättre än takmasonite men vad vet jag?
En riktig hantverkare hade informerat dig innan att det går att använda de gamla hängrännorna men för att det skall bli riktigt utfört måste vi montera ner dessa vilket du givetvis måste betala för. Har de missat att informera dig om detta får de bita i det sura och ta den kostnaden själva pga att de själva inte tänkt till.david1979 skrev:
Det är ju ingen raketforskning och om de gör detta på heltid så borde de sett att hängrännorna behövde monteras ner.