:)just denna text ser man inte ofta i reklambladen :)

Citat:
Eftersom de bindande föreskrifterna anges som funktionskrav kan man även tänka sej andra lösningar än SYR-ventilen.
1. Reservelförsörjning i form av ett bilbatteri och en omformare som gör att cirkulations- och laddningspumparna fungerar trots att den ordinarie strömförsörjningen faller bort. Detta förutsätter att returvattnet från värmekretsen eller ackumulatortanken är tillräckligt kallt, alltså att man inte lagt in mer ved än vad värmebehovet motiverar.
2. En anläggning som kan påvisas fungera med självcirkulation till värmesystemet eller ackumulatortanken vid strömavbrott. Olika typer av s k laddningskoppel, t ex Laddomat 21, har denna funktion inbyggd under förutsättning att ledningsdragning sker på visst sätt.
http://www.somatherm.se/pdf/TYP_3065.pdf

jag undrar jag vad det beror på? ::)

RoKe skrev:
Intressant.

Det betyder i klartext att syr ej behövs om panna och tank kopplas rätt samt att man inte lassar in för mycket ved.
Beror väl på vad du menar med rätt kopplade.

RoKe skrev:
Intressant.

Dessa föreskrifter blir aktuella enbart i arbetstagar/arbetsgivar förhållande.
Lagarna hårdnar alltså betydligt om ni har anställd personal hemma (tex.städhjälp).
Men komentarerna till BBR99 hänvisar till AFS 1999:6 och VVA 1993 och kommer det till tvist så räknas nog det som skall krav.

Det finns väl andra som kan arbeta i ditt hem tesx sotare och rörmokare även om dom inte är anställda av dig.

AFS bygger på PED som är et EU direktiv.

/Patrik

Intressant.

Det betyder i klartext att syr ej behövs om panna och tank kopplas rätt samt att man inte lassar in för mycket ved.
Beror väl på vad du menar med rätt kopplade.
Med rätt kopplat menar jag att anläggningen är byggd på så vis att jag ”begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög temperatur”

Dvs öppet system med panna och tank kopplat så att självcirkulation ser till att kyla pannan.

Men komentarerna till BBR99 hänvisar till  AFS 1999:6 och VVA 1993 och kommer det till tvist så räknas nog det som skall krav.
Detta kan jag inte svara på (jag är inte jurist).
Men om jag kan bevisa att jag uppfyller bbr föreskrifterna på annat vis (typ med självcirkulation och 1000 liter kallt kylvatten i accen)
så är jag väl laglydig?
eller? (detta är den viktigaste huvudfrågan enligt mig)

Det finns väl andra som kan arbeta i ditt hem tesx sotare och rörmokare även om dom inte är anställda av dig.
jovisst men arbetsmiljöverkets föreskrifter gäller ju bara vid "yrkessmässig användning av tryckbärande anordningar"

"Yrkesmässig användning" är det inte när du har panna hemma för privat bruk.
(att bbr har afs som allmänt råd är ju bra, men det är en annan fråga eftersom ett råd bara är ett råd)

Sotaren och rörmokaren som kommer hem till dig kan ju vara trygga ändå.
Du har ju sett till att du föjler lagen och ”begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög temperatur”
Du har bara inte använt en syrventil utan du har löst det på annat beprövat vedertaget och bevisligen fungerande sätt:
Eftersom de bindande föreskrifterna anges som funktionskrav kan man även tänka sej andra lösningar än SYR-ventilen.
1. Reservelförsörjning i form av ett bilbatteri och en omformare som gör att cirkulations- och laddningspumparna fungerar trots att den ordinarie strömförsörjningen faller bort. Detta förutsätter att returvattnet från värmekretsen eller ackumulatortanken är tillräckligt kallt, alltså att man inte lagt in mer ved än vad värmebehovet motiverar.
2. En anläggning som kan påvisas fungera med självcirkulation till värmesystemet eller ackumulatortanken vid strömavbrott. Olika typer av s k laddningskoppel, t ex Laddomat 21, har denna funktion inbyggd under förutsättning att ledningsdragning sker på visst sätt.

Lugn jag säger inte att din anläggning inte är godkänd. Jag säger inte heller att det är rätt sätt.
Det jag menade var att det finns fler än ett "rätt sätt".

Det BBR säger är att du skall ha skydd mot tryck och hög temperatur och hänvisar sedan till tryckkärlsdirektivet.

Det du hittat:

Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter gäller vid yrkesmässig användning av tryckbärande
anordningar, cisterner, lågtrycksgasbehållare och vakuumkärl. För
gasflaskor gäller dock endast 12 §.
Föreskrifterna gäller inte för sådan trycksatt anordning i kärnteknisk anläggning
för vilken Statens kärnkraftinspektion har utfärdat föreskrifter
eller villkor enligt lagen (SFS 1984:3) om kärnteknisk verksamhet.
är från AFS 2002:01 och gäller (yrkesmässig) användningen av trycksatt anordning.
Det säger inte att AFS 1999:4 tryckkärls direktiv inte gäller.

Förstår inte riktigt vart du vill komma först tar du från direktivet och säger att andra lösningar är godkända för att i nästa mening säga att tryckkärlsdirektivet inte gäller med hänvisning till AFS 2002:01

Jag har aldrig sagt att SYR alltid är nödvändigt utan att det finns flera sätt att lösa problemet.

/Patrik

Jag är lugn. :)
Jag vill bara reda ut detta och så vill jag försöka förstå om jag har fattat rätt.
Jag tycker det är tillräckligt rörigt ändå. :P

Jag sammanfattar.
Så här ser jag på saken.

Om man följer BBR så är man laglydig.
BBR säger: 8:5268 Värmeinstallation m.m. (BFS 1998:38)
Pannanläggningar och andra anordningar för värmning av varm-vatten samt
övriga tryckbärande anordningar skall förses med säker-hetsanordningar som
begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög
temperatur i anläggningen. (BFS 1998:38)
för att man ska vara på ”säkra sidan” och garanterat följa BBR så har man lagt in ”allmänna råd” i BBR.
Allmänt råd
Föreskriftens krav är uppfyllt, om anläggningen utförs i enlighet med
Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om tryckkärl och
andra tryckbärande anordningar i AFS 1986:9 (senast omtryckt AFS
1994:39), Tryckkärlsstandardiseringens Varm- och hetvattenanvisningar
67 Senaste lydelse BFS 1995:17.
68 Senaste lydelse BFS 1995:17.
BFS 1998:38
BBR 7
80
(VVA 1993) och Fastbränsleeldningsanvisningar (FBEA 1993) samt enligt
följande punkter:
– Ett slutet expansionskärl bör placeras så att en uppvärmning av kärlet till
följd av egencirkulation, konvektion och strålning undviks.
– I de fall krav ställs på att en pannanläggning för drift med fast bränsle
skall förses med en termiskt verkande anordning som hindrar att högsta
tillåtna temperatur överskrids, bör installationen vara ansluten till en
allmän va-anläggning eller till en enskild va-anläggning med
betryggande anordningar för tryckhållning eller med erforderlig
säkerhetsanordning mot otillåtet hög temperatur.
Följer man ”allmänna råd” i BBR gör man helt säkert inte fel.

I BBR hänvisar man alltså till en massa lagar och regler typ: AFS,PED,VVA1993,FBEA 1993,BBR7….och allt vad det nu heter.
Dessa regler och lagar gäller till stor del för yrkesmässig användning typ kraftverk, panncentraler, pappersbruk mm mm. eller om du tillverkar produkter som ska ut på marknaden typ pannor, ventiler, rör, mm.

Följer man AFS,PED,VVA1993,FBEA 1993,BBR7….och allt vad det nu heter så är du garanterat på den säkra sidan i BBR (då har du förmodligen 12 st syrventiler samt 8 säkerhetsventiler och tre grova rör där ångan kan blåsa. Du har nog även ce-märkt hela anläggningen samt att du har utbildad driftpersonal som tar hand om och sköter din anläggning, larmlistor till jourfirmor som tar hand om helger mm.
Du gör naturligtvis även riskanalyser och röntgar svetsfogarna efter uppgjort schema.
Myndihetskontakt med ackrediterat organ hör till din och din personals vardagliga sysslor.

Och det roliga är att även om du följer allt detta så är det ändå något i AFS,PED,VVA1993,FBEA 1993,BBR7….och allt vad det nu heter… som du bryter mot.

Men som tur är är allmänna råd bara allmänna råd och därför inte bindande.
Du behöver alltså inte följa allmänna råd till punkt och pricka för att vara laglydig.
Du kan hitta på egna lösningar om du vill.
Du får egentligen bete dig precis hur du vill bara du kan bevisa att du följer lagen. Lagen(BBR) säger: ”begränsa risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög temperatur”

Är det så man ska tolka det hela?

Om något fel uppstår i din anläggning med personskada som följd skall anläggningen vara utförd enligt god teknisk praxis, VVA 1993 (FBEA 1993) anses vara god teknisk praxis. (en lite konstig sak är dock att VVA 1993 ännu ej reviderats efter PED)

I alla föreskrifter du hänvisar till så kan du plocka bort all som inte faller inom ramen för: Pannanläggning för fastbränsle <100 kW <110°C mao glöm allt vad gäller kärnkraftverk od vilket även det tas upp, du måste läsa tillämpliga delar.

VVS installatörerna har en checklista eller egenkontroll som deras installatörer skall använda för biobränsleeldad pannanläggning <100 kW
http://www.vvsi.se/download/1026/Checklista Kontrollplan pannanläggning.pdf
Här hänvisas i alla punkter till VVA 8.8 när det gäller Slutet system och VVA 9.5 vid öppet.

Har tyvärr inte VVA 1993 tillgänglig men där står praktiska lösningar.

/Patrik

:)Är jag laglydig om jag ”efter god teknisk praxis” förser min anläggning med öppet kärl och tankvatten som kan kyla med självcirkulation?

Ja eller nej.

RoKe skrev:
:)Är jag laglydig om jag ”efter god teknisk praxis” förser min anläggning med öppet kärl och tankvatten som kan kyla med självcirkulation?

Ja eller nej.
Ja under förutsättning att du inte stoppat i för mycket ved så att hela anläggningen kokar.

Man kan även lösa problemet med batteribackupp för cirkulationspumpen.

/Patrik

Då har vi rätat ut ett frågetecken och slagit hål på en utspridd uppfattning som säger att man ”måste ha syrventil”.

Därmed inte sagt att man ska snåla på säkerheten.

Är detta falsk marknadsföring eller?
Enligt Boverkets Nybyggnadsregler och VVA-93
skall en temperaturbegränsare typ SYR 3065
installeras
Klippt från reklambladet:  http://www.somatherm.se/pdf/TYP_3065.pdf

Ordet ”Skall” i samband med boverkets byggregler borde bytas ut mot ”Kan”

Majgårdarna
Det gäller väl bara om man har ett öppet system

Jag har inte haft tid att läsa alla de texter som det länkats till här, men det jag har fått mig berättat, från säljare av pannanläggningar och från rörinstallatörer, har varit så här:

Med öppet expansionssystem ska man ha två oberoende säkerhetsanordningar, som ser till att skadligt tryck respektive skadlig temperatur (dessa kan ju hänga ihop, men behöver inte göra det) inte uppstår.
I praktiken innebär det en tillräcklig säkerhetsventil, nära pannan, med fritt utblås, som kan blåsa ut vatten ur pannan även vid en kraftig tryckhöjning. Dessutom att drifttermostaten är seriekopplad med ett överhettningsskydd, som alltså är ytterligare en termostat, fast med manuell återställning.
Detta är alltså den vanliga principen för att åstadkomma denna säkerhetsnivå.

Har man då slutet expansionskärl ska man ha ytterligare ett system, för att begränsa temperaturen (och därmed trycket). Detta kan då vara en SYR-ventil. Jag förmodar (vet inte) att man inte anser att ytterligare ett överhettningsskydd inte duger, då det bara blir dubbel information till en enkel "kanal", alltså i mitt fall att rökgasfläkten stannar, och därmed inte driver på brasan längre.

Jag misstänker att detta är praktiska lösningar som har framkommit för att klara de principiella krav som man kan komma fram till, om man läser en del/alla de länkar som givits ovan. Jag är dock inte varken sotare eller rörläggare. Däremot elkonstruktör och maskinbyggare, så jag är inte helt ovan vid föreskrifter, dess tolkande och implementerandet av lösningar för deras uppfyllande.

För övrigt har jag sett 98°C på min panntermometer, ackompanjerat av ett lätt "bubbelljud" från pannan, utan att SYR-ventilen löste ut. Men givarna sitter inte i samma hörn.

Boverkets byggregler säger:

8:5268 Värmeinstallation m.m. (BFS 1998:38)
Pannanläggningar och andra anordningar för värmning av varm-vatten samt
övriga tryckbärande anordningar skall förses med säker-hetsanordningar som
begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög
temperatur i anläggningen. (BFS 1998:38)
Du får alltså göra precis hur du vill för att uppfylla kravet
Kravet är: ”begränsa risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög
temperatur”

Hur ska vi göra då för att ”begränsa risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög
temperatur”?

1. antingen följa det allmäna rådet i BBR och göra som det står i AFS,PED,VVA1993,FBEA 1993,BBR7….och allt vad det nu heter.  Gör du som det står där är du säker på att uppfylla reglerna i BBR.

2. Eller Gör på något annat (enklare?) sätt som bevisligen fungerar. Och då kan man tillexempel förse anläggningen med öppet kärl för att skydda mot övertryck. Och koppla acc så att självcirkulation kan kyla pannan och då har vi även ett bra skydd mot för hög temperatur. Simsalabim. Kravet i BBR är uppfyllt. Har du ett slutet kärl måste du se till att skydda dig mot övertryck och då är det brukligt att använda en säkerhetsventil och simsalabim så är kravet i BBR uppfyllt. Personligen litar jag bättre på ett öppet rör som inte har fjädrar och käglor som kan fastna om man har oflyt. En säkerhetsventil kräver alltså underhåll (motionering) för att vara säker.
Säkerhetsmässigt är det alltid bättre med enkla lösningar och vad kan vara enklare än ett saftigt rör som öppnar systemet mot fria luften. Alltså är ett öppet system rent säkerhetsmässigt att föredra åtminstone om vi talar om tryck. (Sen finns det andra aspekter som talar mot öppna system, men det är en annan fråga än den vi diskuterar i denna tråd.)

Det finns alltså inget som säger att du måste göra si eller så för att följa BBR.
Bara du följer BBR och kan bevisa det.

Syrventil är ETT sätt att sänka temperaturen men det är inte helt okomplicerat (det är kännare och fjädrar och käglor och vattenledningar och spillavlopp och gud vet vad)

Finns inget i BBR som säger att du måste ha syr för att uppfylla BBR. Oavsett om du har öppet eller slutet system.

Därmed inte sagt att man ska snåla på säkerheten.

Majgårdarna
Jag har ett öppet system med säkerhetsventil.
Jag tror han satt dit en i fall att expantionskärlet
skulle frysa eller nått sånt.

Andreas_Hansson skrev:
Jag har ett öppet system med säkerhetsventil.
Jag tror han satt dit en i fall att expantionskärlet
skulle frysa eller nått sånt.
Mycket klokt gjort.

Jag tycker att resonemanget lite missar det viktiga för den vanlige villaägaren. Det viktiga är vad som sker vid en olycka och om det inte uppstår någon personskada så är det viktiga vad försäkringsbolaget anser. De kräver då att anläggningen skall vara fackmannamässigt gjord. Det innefattar som jag fattat det 3 oberoende skydd, precis som sagts ovan kan det vara övertrycksventil, panntermostat och öppet expansionskärl eller SYR ventil. Man bör nog inte ha mer än en säkerhetsdetalj som är beroende av nätel 8-).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.