har ritat om returen från golvvärmen. Schematisk ritning av returledningar för golvvärme med markering av återvinningskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det blev fel igen.

• Ritning av värmesystem felanslutet med texten "återvinnings koppling" markerat i rött.
    Skapa konto
S
Hur tänker du med exsp-kärlet , ska vattnet cirkulera för att undvika frysrisk av dito
Vad ska återvinningsventilen göra , jag ser en risk med kallare cirk över pannan och inblandning av kallt till topp av tankarna , då röret är kopplat efter laddomaten
Kan ha fel
Urladdningen är den parralell eller i serie
Hur ska shunten för GV vara det är en fyrvägs eller är det en specialvariant

Den öppna exp. kopplas på den kalla sidan, endast luft/ ångblåsning i det övre röret till exp.kärlet.Hade tänkt mig lite större höjdskillnad mellan ångröret och skvaller röret än vad bilden visar.

Återviningen är egentligen en vanlig trevägsshunt som styrs av två kapillärtermostater.
Denna var tänkt att ta tillvara på den överblivna värmen i vedpannan efter avslutad eldning.
Tror detta kan vara bra speciellt vid långa intervall mellan eldningarna.
http://www.termoventiler.se/application/files/2114/5935/4919/Laddomat_Atervinningskoppel.pdf
http://www.novator.se/bioenergy/BE9803/s30-32.pdf

Sedan kommer man att kunna skifta mellan pararell/serie koppling efter tycke och smak.

Golvvärmen är placerad i samma byggnad som pannrummet, ett gartage på 88kvm.
Hade tänkt att ta till vara på värmen i returen på kulverten ut 39 tillbaka 28.
Denna shunt är en bivalent fyrvägsshunt. 0-45 gradersöppning tar den värme från kulvertreturen, 45-90 gradersöppningsvinkel tar den hetvatten från tank toppen.

Har försökt att baka in så mycket lulllull som möjligt. vet inte om allt är supernödvändigt.
Är det någon hör som använder återvinningskoppling?

S
Har inte använt mig av den återvinningen
Den shunt du länkade till verkar vara ON/OFF med bimetalltermostater , måste kolla mera på den motorn , normalt är dom styrda med öppna stänga från reläer
Får kolla upp funktionen i morgon dags för kudden

• Gilla
msjoqvist
  • Laddar…
Här kommer en liten uppdatering.

Det som är kvar är lite klinker på golvet och att beställa nån sorts skorsten. Sedan går det att börja med rördragning.

Trångt att koppla in kulvertrören mellan tankarna bild #5

• Två stora tankar i ett rum under konstruktion med trästomme och stege framför.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats med rör och verktyg framför OSB-väggar, stege till höger.
    Skapa konto
  • Inomhusbyggarbetsplats med OSB-paneler på väggar och olika verktyg och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Installation av kulvertrör mellan tankar i trångt utrymme på ett betonggolv med delvis klinker.
    Skapa konto
  • Installation av kulvertrör mellan två stora tankar i ett trångt utrymme.
    Skapa konto
  • Renoveringsrum med osatt klinker och spacklade gipsskivor, skyddad byggmaterial under plast.
    Skapa konto
  • Halvfärdig renovering av badrum med osatt klinker, väggar delvis i trä och en stege.
    Skapa konto
  • Omfärgat rum med halvfärdigt klinkergolv, byggmaterial och laseravståndsmätare på stativ.
    Skapa konto
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Här kommer en uppdatering
Klinker på golv.
Skorsten inköpt.
Mvh Mats

• Klinkergolv med träreglar och oavslutad skorsten under konstruktion i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Mörkbruna klinkerplattor på ett golv i ett hörn med grått målade väggar.
    Skapa konto
  • Nyinköpta skorstenar av betong stackars på en pall, täckt delvis av en grön presenning.
    Skapa konto
  • Gilla
BGA och 2 till
  • Laddar…
Lite uppdatering. Skorstenen på plats, har börjat rörkröka lite.

• Ny skorsten på ett grått hus med vit veranda och skogslandskap i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Nyligen installerad skorsten på ett plåttak med träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Installation av rörledningar med vattenpass och verktyg på byggarbetsplats.
    Skapa konto
Sakta men säkert, hojta till om ni ser nåt som ser tokigt ut.

• Rörmokarverktyg i arbete med frost på marken och rörskärningstillbehör.
    Skapa konto
  • Installation av VA-rör på en byggplats med nivåinstrument och verktyg synliga.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete med rörledningar och verktyg framför en betongvägg med ett hål.
    Skapa konto
  • Installation av rör och ventiler nära en panna, verktyg och rördelar på golvet.
    Skapa konto
  • Rörsystem vid värmepanna under installation med verktyg och byggmaterial omkring.
    Skapa konto
R
Herrejösses du drar svartrör , det var många år sen jag såg någon röris med gängklocka , numer ska det vara Cu och press i skarvarna och kopplingar , ( går aldrig att ta isär bara kapa ner ) titta lite på hur du kan få dit flera unionkopplingar , det är bra att ha om man behöver byta något , då går det ta isär på lämpligt ställe utan att riva en hel del
Ser att du har några :D:D:D

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Lika dan panna som jag installerade. Jag körde också blårör. Kul och prisvärt, men det tar tid. Sätt kranar och kopplingar så att du kan kopplabort pannan. Du bör nog ta bort plåtarna och inspektera pannan. Min var helt upprostad på sidorna, jag tycker mig ana samma skador på din. Det finns en tråd om mitt pannbyte någonstans.

Edit: Röret ut på toppen ska inte ha något motfall, då samlas det luft där. Svårt att de på bilderna. Det får gärna luta lite uppåt.

D Daniel 109 skrev:
Lika dan panna som jag installerade. Jag körde också blårör. Kul och prisvärt, men det tar tid. Sätt kranar och kopplingar så att du kan kopplabort pannan. Du bör nog ta bort plåtarna och inspektera pannan. Min var helt upprostad på sidorna, jag tycker mig ana samma skador på din. Det finns en tråd om mitt pannbyte någonstans.

Edit: Röret ut på toppen ska inte ha något motfall, då samlas det luft där. Svårt att de på bilderna. Det får gärna luta lite uppåt.
Hej

Pannan var redan svetsad av förre ägaren. Ser inte så snyggt ut, hoppas den är tät...

Okej. Då är det löst. När jag läste min gamla tråd inser jag hur mycket stavfel jag har. Men innehållet kan kanske vara till hjälp.

Jag har en övertrycksventil på liknande ställe som du. Min sitter dock uppåt. Om jag skulle göra om det skulle jag sätta ett grovt rör upp en bit och sedan ventilen. Då kan övertrycksvetilen användas för avluftning på ett vettig sätt. Det bästa är ju att ha lutning på hela systemet till en avluftning.

Liten uppdatering
Snart blåsor i händerna pga all gängning.

• Rörinstallation med blåa rör och kopplingar på en vägg, tyder på pågående VVS-arbete.
    Skapa konto
  • Installation av rörledningar och ventiler med verktyg på golvet under byggnadsarbete.
    Skapa konto
  • Installation av blå rörledningar och ventiler för vatten på svart tank med gängade kopplingar.
    Skapa konto
  • Installation av VVS med pågående gängning av rör och verktyg utspridda på golvet.
    Skapa konto
  • Installation av rörsystem med ventiler och svarta vattentankar under byggprocess.
    Skapa konto
  • Installation av rörsystem med metallexport, blåa plaströr och flera kopplingar och ventiler på en svart vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.