Jag håller på att byta vedpanna. Jag har ett ganska stort timmerhus från 1850, så energibehovet är ganska stort. Innanbytet har jag en Viadrus gjutjärnspanna på 60kW. Till den axktankar på 2,5kubik tror jag. Jag är osäker på hur stora de egentligen är.
Pannan i fråga är en Tjeckisk kokspanna, den har inte suttit i huset särskilt länge och skulle sannolikt klara sig 50år till utan vidare. Men som vetpanna är den inte rolig. Den har ettvedutrymme på 90cm. Jag har använt 50cm ved. Första ilägget funkar rimmligt bra att elda, bara att lägga in och tända på toppen. Men när det finns en glödbädd i pannan blir det på tok för mycket rökgaser och pannan flämtar och puffar rök. Man får lägga på ved 2gånger i timmen om man vill hålla upp effekten, och då är man säkerligen inte i närheten av 60kW.
Vetkningsgraden uppges vara 75%, det öringen rekordsiffra, men den är sannolikt optimistisk. Dessutom ryker det duktigt i skorstenen, den är inte i närheten av att vara miljögodkänd. Jag kan inte fatta att den fortfarande finns på den svenska marknaden.
Den gamla installationen ser ut så här.
Hemmapul av en tidigare ägare vad jag vet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannan i fråga är en Tjeckisk kokspanna, den har inte suttit i huset särskilt länge och skulle sannolikt klara sig 50år till utan vidare. Men som vetpanna är den inte rolig. Den har ettvedutrymme på 90cm. Jag har använt 50cm ved. Första ilägget funkar rimmligt bra att elda, bara att lägga in och tända på toppen. Men när det finns en glödbädd i pannan blir det på tok för mycket rökgaser och pannan flämtar och puffar rök. Man får lägga på ved 2gånger i timmen om man vill hålla upp effekten, och då är man säkerligen inte i närheten av 60kW.
Vetkningsgraden uppges vara 75%, det öringen rekordsiffra, men den är sannolikt optimistisk. Dessutom ryker det duktigt i skorstenen, den är inte i närheten av att vara miljögodkänd. Jag kan inte fatta att den fortfarande finns på den svenska marknaden.
Den gamla installationen ser ut så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmapul av en tidigare ägare vad jag vet.
När jag letade ersättare ville jag ha en panna med underförbränning och stortvedmagasin. Jag försökte även hitta andras erfarenheter av den typen av pannor. Valet slutade på Baxi solo innova. En 30kW panna för 50cm ved. Det var den pannan som har störst vedutrymme tror jag. Den verkar även få bra kritik av andra användare. Pannan köpte jag begagnad förra sommaren, då jag planerat att byta. Jag hittade en nyligen urkopplad panna hos någon som bytt till bergvärme. Så till att tömma ur allt vatten och satte en fläkt för att torka ur den invändigt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Säkert ett bra val , funderar själv på en sådan till mitt nybygge, alternativt Vedex eller bonuslight , men det är kanske som vanligt att man får vad man betalar för.
Hur dom får vidaruspannorna godkända är ett mysterium, vet inte om det bara är CE-märkning eller om det provas på riktigt.
Kul att det är någon mer som inte gripits av vp- hysterin
Hur dom får vidaruspannorna godkända är ett mysterium, vet inte om det bara är CE-märkning eller om det provas på riktigt.
Kul att det är någon mer som inte gripits av vp- hysterin
Jag skummade ingenom informationen om den, men ser ingenstans att de påstår att den är godkänd. De enda utsläppsdata som finns är för en pelletsbrännare.
Pannan var monterad med järnrör 1 1/4" och 1 1/2" naturligtvis gick det inte att lossa alla kopplingar som jag ville. Men med hjälp Av vinkelslip löste det sig. Pannan lyckades jag med lite hjälp att få ut och upp på en kärra. Järnrör är väldigt bra att rulla tunga saker på.
För att kunna köra värmesystemet på el när pannan är borta kopplade jag in en ventil på tankanslutningen. Så systemet är vattenfyllt och varmt även utan pannan.
Tyvärr hamnade den lite lägre än jag önskat, men det gick inte att lossa det vertikala röret från T-röret.
Nu ser det ut så här i pannrummet.
Tankarna värms med elpatron för tills den nya pannan är på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att kunna köra värmesystemet på el när pannan är borta kopplade jag in en ventil på tankanslutningen. Så systemet är vattenfyllt och varmt även utan pannan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr hamnade den lite lägre än jag önskat, men det gick inte att lossa det vertikala röret från T-röret.
Nu ser det ut så här i pannrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tankarna värms med elpatron för tills den nya pannan är på plats.
Jag försökte att värma också. Dock ville jag vara lite försiktig där efter som jag inte ville skada de andra anslutningarna, som dessutom är kopparrör.
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
Även om jag kom fram till att Solo innova skulle vara en bra panna, visade det sig att de har gjort en fatal miss. På sidorna finns det lock för någon typ av anslutning. Packningarna till dessa verkar vara av ett material som inte tål miljön. Resultatet är att det börja läcka ut vatten och rosta.
Jag klädde av hela pannan. Skadorna finns främst runt dessa lock, men även en del längst ner på pannan där vattnet runnit ner.
Plåten är genomrostad, men den var sannolikt tät innan jag tig bort rosten. Så säljaren var nog omedveten om problemet.
Jag kapade bort de allvarligt skadeangrepp delarna. Som den ovan. Det tar mer tid i anspråk än man kan tro. Pannan är byggd i 4mm plåt. Invändigt ser den frisk ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag klädde av hela pannan. Skadorna finns främst runt dessa lock, men även en del längst ner på pannan där vattnet runnit ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåten är genomrostad, men den var sannolikt tät innan jag tig bort rosten. Så säljaren var nog omedveten om problemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kapade bort de allvarligt skadeangrepp delarna. Som den ovan. Det tar mer tid i anspråk än man kan tro. Pannan är byggd i 4mm plåt. Invändigt ser den frisk ut.
Jag är osäker. Jag mins inte vad säljaren sa, och det står inget tydligt årtal på märkkylten.
Jag har sett blocket annons med "litet läckage längst ner" jag kan tänka mig att det är samma sak där, det är ju inte förän det tittar utslängts ner som det märks, och vid det laget har det hunnit rosta mycket. Det såg i princip lika dant ut på båda sidor. Då det är nog ett generellt problem.
Jag har sett blocket annons med "litet läckage längst ner" jag kan tänka mig att det är samma sak där, det är ju inte förän det tittar utslängts ner som det märks, och vid det laget har det hunnit rosta mycket. Det såg i princip lika dant ut på båda sidor. Då det är nog ett generellt problem.
Pannan är från 1996. Står i början av SA fältet.
