2 784 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Panikhjälp för fall i badrum tack !
Hej !!
Jag har stött på i vårt nybyggehus !
Enl de senaste rekomendationerna så bör man ju flyspackla hela badrummet. (Se byggkermaikrådet www.bkr.se)- Men vi stöter på problem direkt.
Vi har två brunnar mot yttervägg i rummet och en ingång med intilliggande komod i andra änden.
Avståndet är nästan 4 meter vägg->vägg, totalt 12 m2
inkl bastu. Det är 3,5m till brunn från dörr.
Så om man ska följa rådet att köra 14mm flyspackel vid brunn, 1:50 fall och då mao 24mm 0,5 m ut, vidare sedan 1:100 mot dörr (3m till dörr) ,så blir det totalt 54mm över golvspånegolvet !!! Detta går ju inte med tanke på trösklar och ekonomi 12-15000:- för flytspacklet !!!? (ca 35mm spackel i snitt) ..Men även om man tummar på en cm blir det problem, flyspacklet får högst spacklas 30mm.
Jag har nu redan primat helat utrymmet ..ska jag lägga mer golvspån (limma och skruva) eller lägga gips (limma och skruva och sedan ta bort skruven) Detta blir ju inte riktigt lika bra med elslingor och allt.
Dessutom har jag ju redan primat med en speciell golvspåneprimer, blir det problem om man ska ha trälim på ? Tacksam för tips !! ???
Mvh
Jonas
Jag har stött på i vårt nybyggehus !
Enl de senaste rekomendationerna så bör man ju flyspackla hela badrummet. (Se byggkermaikrådet www.bkr.se)- Men vi stöter på problem direkt.
Vi har två brunnar mot yttervägg i rummet och en ingång med intilliggande komod i andra änden.
Avståndet är nästan 4 meter vägg->vägg, totalt 12 m2
inkl bastu. Det är 3,5m till brunn från dörr.
Så om man ska följa rådet att köra 14mm flyspackel vid brunn, 1:50 fall och då mao 24mm 0,5 m ut, vidare sedan 1:100 mot dörr (3m till dörr) ,så blir det totalt 54mm över golvspånegolvet !!! Detta går ju inte med tanke på trösklar och ekonomi 12-15000:- för flytspacklet !!!? (ca 35mm spackel i snitt) ..Men även om man tummar på en cm blir det problem, flyspacklet får högst spacklas 30mm.
Jag har nu redan primat helat utrymmet ..ska jag lägga mer golvspån (limma och skruva) eller lägga gips (limma och skruva och sedan ta bort skruven) Detta blir ju inte riktigt lika bra med elslingor och allt.
Dessutom har jag ju redan primat med en speciell golvspåneprimer, blir det problem om man ska ha trälim på ? Tacksam för tips !! ???
Mvh
Jonas
Lägg då något annat hårt under flytspacklet. Som går att använda i din situation. Världen består av mer än flytspackel. Beskriv din situation för stället där du köper spacklet hos också.Jonne71 skrev:
Citerar lite från baksidan av en påse Ardurapid 45 "På ytor upp till 1.5kvm kan tjockleken var 1-50mm. På större ytor skall spacklet drygas med sand när lagtjockleken är större än 5mm".
Ändrar igen
(Eller använd 1:300 i fall på de ställen som anser vara så pass långt ifrån golvbrunnarna så att det inte är stället som översköljs med litervis av vatten. Vatten som eventuellt kommer ifrån kommoden behöver mycket mer fall än 1:100 om det skall orka rinna ända bort till dina golvbrunnar.
Fallet må vara viktigt men det är viktigt viktigt att underlaget, tätskikt och så är ordentligt. Utan att det är riktigt räcker inte ens ett fall 5:50. Ett golv blir ju inte automatiskt riktigt bara för att man har ett bra fall.)
Om jag inte kommer ihåg helt fel så skall man undvika att blanda materialen, alltså antingen skivmaterial eller spackel. Att man inte skall använda skivmaterial för höjning av spackling, för att få fallet.Jonne71 skrev:
Jag skulle lagt gipskivor enligt din tanke. Men det ser jag helst att du får bekräftat från annat håll än att du tror på mig.
Men skulle inte du ha golvvärme?
Annars så skulle jag då låta de understa 14mm flytspackel förvandlas till gips.
Jo det bli ju en nivåskillnad vilket inte är bra för elkabeln om man nu inte förspacklar kanten, men det är kanske lika bra att spackla allt ??? Siktar nu på 30mm i ytterkanten mot dörren , då blir det "Bara" 17 säckar stön, men bättre än 30 säckar i alla fall.... :-/
Ja det blir ju lite sparande.Jonne71 skrev:
Notera att få ett fall på 1:300 är svårare gjort än att få ett fall på 1:100. En skillnad på 3mm per meter är nästan spikrakt för mig.
Ger dig några situationer, Jag antar att du vid en golvburnn kommer ha dushplats. Och du nu skulle ha fall på minst i övriga golvet ända till dörren 1:100. Skulle du mot förmodan lyckas få vatten ända till dörren så har du del hanteras duschmunstycket på ett sätt som fantasin sätter gränser för. Sedan så är den delen av golvet ändå för blött för att man skall kunna vandra in med bibehållna torra strumpor.
Har du ett fall på 1:300 de sistra metrarna som kommer du ha lite mer vatten kvar på golvet efter samma handhavande av duschen men du har ändå ett fall som gör att det mesta av vattnet har runnit mot golvbrunnen.
En annan situation är att när ni tvättar händerna i kommoden och skvätter vatten så kommer det inte att vid fall på 1:100 rinna till golvbrunnen och vid fall på 1:300 vara lika (lite) blött. Vattenstänk sugs upp av fogen och fixet och torkar på plats. Eller hålls kvar av ytspänningen.
Om du däremot håller ut en hink vatten vid kommoden så rinner det i båda fallen mot golvbrunn. Men risken finns att vattnet hinner svämma mot tröskeln.
Tack för dina kloka funderingar.
Det finns eg bara ett problem och det är att försäkringsbolaget kan vägra bet om man inte klarar hålla 1:100 vid ev vattenskada. men som du säjer den chansen existerar ju endast om röret exploderar i princip.
man kan ju inte skydda sig mot allt .
Tack för tipsen !
Det finns eg bara ett problem och det är att försäkringsbolaget kan vägra bet om man inte klarar hålla 1:100 vid ev vattenskada. men som du säjer den chansen existerar ju endast om röret exploderar i princip.
man kan ju inte skydda sig mot allt .
Tack för tipsen !
Vänd dig till stället där du köper spacklet. Ta med dig en skiss över badrummet med avstånd, golvbrunnar utritade och så.Jonne71 skrev:
Och be dom hjälpa dig med vad du skall välja. Du kommer trots allt handla för många månghundralappar. Så de är också intresserade av att du får till det rätt.
Klicka här för att svara