Byggahus.se
Jag skulle inte ha köpt en fastighet med tveksamheter kring bygglovet. Möjligen om kommunen kan garantera att det går att få bygglov i efterhand.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
C
P pingis skrev:
Det känns inte bra det här.
Det är inga konstigheter med den ursprungliga proceduren. Vissa säljare gör en "säljarbesiktning" men det är långtifrån alla som gör det, sen är det visning. budgivning, kontraktsskrivning, köparens besiktning och tillträde.

Svartbygget är förstås ett problem, men det är ju inget som löses med en extra visning. Givet att ni avtalar med en öppen besiktningsklausul är det inte heller ett hinder från att upprätta ett köpekontrakt om de fortfarande är intresserade av fastigheten. Risken är ju annars att säljaren går till någon annan köpare som är beredd att skriva utan att "krångla".

En utkast till köpekontraktet borde ni kunna få åtminstone dagen innan kontraktsskrivning. Ser inte varför mäklaren skulle ha problem med att presentera det, då det utgår från en mall. Eventuella anpassningar som säljaren begärt bör ju varit hanterat sedan tidigare.

• Gilla
pingis och 1 till
  • Laddar…
Vad är syftet med den extra visningen?

Kräv att få en kopia både av kontraktet, och den fullmakt som ombudet skall ha, minst dagen innan.

När vi köpte vårt nuvarande hus, så fick jag efter påstötningar kontrakt och fullmakt (maken i familjen jobbade för UD och befann sig i Bryssel). Mäklaren var lite "speciell", så jag lät en advokat granska allt.

Fullmakten var bevittnad (inte jursidiskt nödvändigt), och fanns bara i faxat utförande, original skulle komma senare med post, ett förfarande jag med tvekan godtog.

Men jag frågade om kontaktinformation till de som hade bevittnat fullmakten. Då säger mäklaren att ena vittnet är hennes assistent som sitter i rummet bredvid. Jag blev lite förvånad:

Om nu assistenten har flugit ned till Bryssel och bevittnat säljarens egenhändiga namnteckning, varför tog hon då inte originalet med sig hem? Hon hade ju faktiskt intygat att hon sett säljaren skriva sin namnteckning.

Mäklaren tog fullmakten och rev den utan ytterligare kommentar, dagen efter fanns det ett original som skickats med UPS express...

• Gilla
Immobil och 5 till
  • Laddar…
Under de förhållanden som hitintills framkommit tycker jag att ni absolut ska se till att få en öppen besiktningsklausul (alltså "öppet köp) så ni får tid att granska allt i lugn och ro. Bygglovshandlingar etc kan ta tid att få fram och en visning hit eller hit lär inte vara tillräckligt för att undersöka allt i det här fallet.

• Gilla
pingis
  • Laddar…
Två veckor kan vara kort tid att få tag i en besiktningsman, om ni vill anlita en certifierad sådan, vilket rekommenderas. Det kan vara bra att i efterhand kunna visa att man fullgjort sin undersökningsplikt, och då är besiktningsprotokollet en bit på väg.

Försök att få klausulen att gälla lite längre.

• Gilla
pingis
  • Laddar…
Se till att använd en egen besiktningsman om det blir köp (inom klausul tiden så klart). Köp inte någon eventuell besiktning genom säljaren om det finns någon sådan.
Var också ärlig mot dig själv och gör en lista på vad som måste åtgärdas och kostnad. Antingen skall det finnas i budget eller kunna bekostas inom snar framtid.

• Gilla
pingis och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju lite som att de vill sälja utan besiktningsklasul med tanke på den extra visningen. Man har ingen nytta av att ha gjort besiktning och ha protokoll om det skulle dyka upp saker i efterhand. Besiktningen gör man för att veta vad man köper. Vill ni ha en inhyrd besiktningsman, så boka in denna innan tids fristen på klausulen spikas. Vill de inte ha en klausul ska ni ha bättre möjlighet att besikta innan skrivning än 30min. Det ska ni inte acceptera.

• Gilla
Telefu och 2 till
  • Laddar…
jag misstänker också att den där extra visningen på 30 minuter är tänjt att ersätta köparens besiktning. Och att det inte kommer att finnas någon besiktningsklausul med rätt att häva avtalet när ni väl får se avtalet.

Detta att kontraktsskrivningen blev försenad kan bero på att säljaren, eller ombudet inte gillade formuleringen om besiktningsklausul.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Se till att besikta som sagt, med egen besiktningsman. Det kan man göra efter kontraktsskrivningen, om man har med besiktningsklausulen.

Se också till att få med att säljaren ska stå för kostnader som kan uppkomma pga avsaknad av bygglov, alternativt kolla med kommunen vad det kan kosta att få det i efterhand och se till att få priset nedsatt med den summan!

• Gilla
pingis
  • Laddar…
Hela grejen luktar skunk. Någon vill bli av med skiten och sen försvinna runt hörnet. Såhär ska det inte gå till.

• Gilla
Rojo72 och 1 till
  • Laddar…
Ni sitter ju ändå i en rätt bra förhandlingssituation. De kan ju inte gå till nästa budgivare nu utan att flagga för svartbygget.

Så frågan är väl hur angelägna köpare dottern och sambo (var det va?) är. Prutmån lär ju helt klart finnas. Ta det lugnt. Det är inte ni som har bråttom.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Jag är helt förundrad över hur många vänliga själar som engagerar sig i detta. Tack allihopa. Den extra visningen vill vi ha för att kunna göra en noggrannare besiktning för att ta reda på om huset ens är värt att kosta på en riktig besiktning. Att dra ut vitvaror och kolla riktigt ordentligt passar sig inte riktigt på en allmän visning (tycker jag). Delar av huset tycks vara nyfixat och jag vill bilda mig en uppfattning om hur pass proffsigt elinstallaioner och vattenrör är utförda. Jag har ingen dokumenterad kompetens inom något av dessa områden men jag tror att jag har tillräckligt skarp blick för att se om det är alldeles åt skogen. Så, planen just nu är att titta en gång till och gå på djupet med det allmänna skicket för att sedan begära att få se en hel del dokument (som jag tror mäklaren kommer att få svårt att plocka fram). Tar det inte stopp här blir det kanske kontraktsskrivning följt av en professionell besiktningsman.

• Gilla
Anna Q Korhonen och 2 till
  • Laddar…
Läste om första inlägget och har ett litet tillägg till tidigare tankar. Om säljaren säljer via ombud då denne inte kan dyka upp själv kan det vara vettigt att tänka att man ska göra ett ”rent” köp. Alltså ingen inblandning från säljaren för att lösa bygglov eller fixa andra saker efter tillträdet. Reglera allt med pengar! Se därtill till att inleda slutregleringen av affären med att inspektera fastigheten.

Målar lite fan på väggen, men vare sig säljaren är oanträffbar för att vederbörande är utomlands eller sitter inne eller av annat skäl så bör man vidta lite försiktighetsåtgärder om man känner att affären kan bli problematisk.

• Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
Undrar hur det gått om husköparen inte hade haft en så driven och hjälpsam förälder.

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Förstår inte vad det kan finnas för anledning till att ni inte får kontraktet någon dag innan.
Det är ju minst sagt en hel del att läsa och kanske be att få lite råd om. Det bästa för alla är ju om alla frågetecken kring avtalsinnehåll är utredda så att själva kontraktsskrivningen inte tar hela dagen.
När det gäller att hävda t ex en besiktningsklausul så brukar det stå att det ska göras skriftligt. Se till att en angiven e-postadress räknas som skriftligt. Annars finns risk att rek och brev aldrig når fram och säljaren kan hävda att denne inte känt till att ni vill häva avtalet med stöd av klausulen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.