Någon som har erfarenhet av Biltemas våtrumssystem och kan hjälpa mig med en sak som är väldig panik just nu.
Frågan först: Är det en väldig risk att lägga våtrumsfolie (med hidroflex) efter att man har haft PRIMER F på innan? Det står i PRIMER F dokumentationen (vilket jag upptäckte efter jag lagt på det) att det Aldrig skall användas med våtrumsfolien, endast med hidroflex.

Jag har idag på tvättstugegolvet följande material: Uppreglat golv på betongplatta, spånplatta 22mm (vilken jag har behandlat med PRIMER C), flytspackel...... och sedan nu PRIMER F vilken jag var säker på att man skulle ha på just flytspackel för vidhäftning och att mätta ytan.

På Biltemas hemsida står det ju att PRIMER F används innan läggning av HIDROFLEX... och på Biltemas kundservice sade dom att HIDROFLEX alltid används med våtrumsfolien (enligt reglerna).
Men det var väldigt lätt att missa att man inte fick använda PRIMER F med våtrumsfolien.

Nu är skadan skedd och det var väldigt trist att försöka slipa bort primern från golvet (8m3)

Min fråga var alltså om det har någon betydelse ur fuktskadesynpunkt om jag låter primern vara kvar när jag lägger folien?

Enligt Biltemas kundservice var det att det blev för tätt (för träkonstruktionen under). Men är det inte meningen det ska bli tätt när man lägger tätskikt och folie?

Om jag förstår hidroflex rätt så behövs något sugande material på ena sidan för att detta ska torka/härda. Primer F gör att det blir helt tätt, och med folien på utsidan så stängs hidroflexet in mellan 2 helt täta skikt, vilket kanske inte är helbra. Men jag vet inte om det är farligt på något sätt i längden, kanske funkar ändå?? Skarvarna i folien ska ju limmas med hidroflex, de 50 mm blir ju på ungefär pss.

sänt from my fån

Nu har jag varit och köpt massa grovkorningt slippapper och slipat några timmar. Kör bort det mesta så kan det ju inte vara helt vattentätt.
Hmm.... en liten fundering. Det låg en våtrumsmatta där innan (korkmatta eller vad det nu är för nåt). Är inte såna helt vattentäta? Eller är det så att dom kan andas från undersidan? (kåken är byggd ´75)
Tack för svaret "largab", men förstod inte sista meningen? "de 50 mm blir ju på ungefär pss."

Tänkte fel ! Skarvarna limmas ju med ett annat lim !
Tror det var förnuftigt att grovslipa golvet.

sänt from my fån

är det ett vattenbaserat lim så torkar det nog inte alls mellan primer f och folien
var nog ett bra drag att slipa på golvet, hoppas allt går bra

• Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Masajäkel skrev:
Det låg en våtrumsmatta där innan (korkmatta eller vad det nu är för nåt). Är inte såna helt vattentäta?
Gammal klassisk korkmatta är knappast vattentät (trä). En våtrumsmatta är vattentät. Dessa har dock en begränsad teknisk livslängd (de åldras och vattentätheten avtar).

Edit: Efter att ha funderat en stund så undrar jag om kanske inte korkmatta är vattentät. Man har ju kork i flaskorna...

Vi har haft våtrumsmattor i alla våra badrum och tvättstuga (trodde det var kork men kanske är nån plast.) Strunt samma. Den borde ju iaf vara vattentät. Precis som våtrumsfolien jag lagt på tvättstugegolvet nu. Men kan dom här materialen andas underifrån liksom? För annars har jag ju samma problem nu med spånskiva och träbjälkarna under? Nån som kan reda ut det här för mig? Är det nåt att dom inte är diffusionstäta underifrån? Låter helkonstigt...

Med tanke på hur mycket tid och pengar som lagts ned på att ta fram Gore-tex så är knappast en vanlig plastmatta envägs-tät...

masajäkel: jag förstog inte frågan...
våtrumsmattor och folier är täta, både vattentäta och i olika grad ångtätt
primar du så blir spackelytan tät och kan inte "suga ur" vattnet från limmet med följden att limmet inte torkar

Aha. Då är jag med. Det är för limmet som man ej kan prima spacklet. Biltemas kundservice sa att det var för att det var träkonstruktion under spacklet....
Ja ja..... jag har iaf slipat bort skiten (det mesta) och lagt på matta. På måndag lägger jag klinker... trevlig helg och tack för svaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.