P Pete G. skrev:
Håller på byte fasadpanel på baksidan på radhuset. Sista gången det gjordes var för 25 år sedan. Finns 45mm extra isolering på gamla fasaden som ser bra ut trotts bara luftspalt nertill och massa spikhål i vindpappen som sitter innanför 145mm lockpanel där lockbräden har spikats igenom bottenbräda som också ser bra ut med inga sprickor. Min fråga är hur kommer det sig att det inte finns tecken på fuktskador eller mögel när man inte har följt alla träguidens regler ?
Det kan fungera utmärkt och det kan bli problem.
Nyare rekommendationer är för att minimera riskerna.
Läs alla trådar om dolda fel och frågor om att man inte följt rekommendationer, etc.😃
Själv anpassar jag mig efter förutsättningar som finns när jag byggt och renoverat.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du byter alltså den helt oskadade panelen för att den inte stämmer överens med de rekommendationer som finns i dagsläget? Ja ja, det är ditt hus, din tid och dina pengar.
Nej. Jag har plockat ner den gamla panelen för att får upp en 30 cm papp uppvik och ståndplåt nu när takläggaren ska lägga om mitt tak. På väntan på takläggaren har jag suttit och läste alla rekommendationer som finns och blivit expert på hur ma bör göra och konstaterat att min fasad följa inte dessa men verkar har klarat sig endå. Tänkt bara att det skulle vara intressant att meddela detta.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det kan fungera utmärkt och det kan bli problem.
Nyare rekommendationer är för att minimera riskerna.
Läs alla trådar om dolda fel och frågor om att man inte följt rekommendationer, etc.😃
Själv anpassar jag mig efter förutsättningar som finns när jag byggt och renoverat.
Ja , jag har läste igenom det mesta angående senaste rekommendationer. Eftersom jag har bara 45 mm att jobba med och vill inte spika hål i nya vindskyddet som täcker tilläggsisoleringen , tänker jag ta bort tilläggsisolering och lägga ny vindskydd direkt på gamla fasaden som ser fint ut , spika vertikal läkt och sedan spikläkt. Vindskyddet tejpar jag på ståndskivan och så öppnar jag luftspalt upptill med krönplåt som ligger överst. Jag går miste om tilläggsisolering men det gäller bara cirka 18kvm och nu med tätt vindskydd och väl ventilerad fasad. Låter det bra ?

P Pete G. skrev:
Ja , jag har läste igenom det mesta angående senaste rekommendationer. Eftersom jag har bara 45 mm att jobba med och vill inte spika hål i nya vindskyddet som täcker tilläggsisoleringen , tänker jag ta bort tilläggsisolering och lägga ny vindskydd direkt på gamla fasaden som ser fint ut , spika vertikal läkt och sedan spikläkt. Vindskyddet tejpar jag på ståndskivan och så öppnar jag luftspalt upptill med krönplåt som ligger överst. Jag går miste om tilläggsisolering men det gäller bara cirka 18kvm och nu med tätt vindskydd och väl ventilerad fasad. Låter det bra ?
Är kåken permanentuppvärmd tänker jag att det kan vara dumt att försämra isoleringen, den gamla konstruktionen verkar väl fungera?

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är kåken permanentuppvärmd tänker jag att det kan vara dumt att försämra isoleringen, den gamla konstruktionen verkar väl fungera?
Det gamla fasaden och isolering blir kvar. Min tanke var att bara ersätta det gamla vindskyddet och har kvar tilläggsisolering inte är det bästa lösningen enligt senaste rekommendationer. Tar jag bort det , får jag en bra ventilerad fasad om jag skulle få in fukt på nåt sätt.

Har du ordentliga takskägg och fungerande takavvattning är nog risken för problem liten, har det funkat det gångna kvartsseklet utan problem borde det kunna fungera lika bra även det kommande om du inte ändrar förutsättningarna.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
P Pete G. skrev:
Jag har på ett fritidshus satt stående lockpanel utan luftspalt med vindduk direkt under panelen på del av vägg vid renovering och då vi även gjorde en tillbyggnad som fick luftspalt, ville behålla 45 mm isolering på gamla delen, samt att hela ytterväggen hamnade i samma nivå.
Anpassad lösning utifrån våra förutsättningar, men inte enligt dagens rekommendation.
Om jag är orolig, inte det minsta.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du ordentliga takskägg och fungerande takavvattning är nog risken för problem liten, har det funkat det gångna kvartsseklet utan problem borde det kunna fungera lika bra även det kommande om du inte ändrar förutsättningarna.
Den enda förutsättning jag kan tänka mig om jag göra som för 25 år sen är att inte spika lockbräda igenom underpanelen men jag kanske strunta i det med. Alla spik hål hamnar i kläm på det viset.

P Pete G. skrev:
Den enda förutsättning jag kan tänka mig om jag göra som för 25 år sen är att inte spika lockbräda igenom underpanelen men jag kanske strunta i det med. Alla spik hål hamnar i kläm på det viset.
Det absolut bästa du kan göra är att inte plasta in huset igen. Visserligen har du locklist som låter fukt komma ut och antagligen har räddat dig, men lämnar du plasten därhän utomhus så har du ett bra säkerhetsbälte.

G guggen skrev:
Det absolut bästa du kan göra är att inte plasta in huset igen. Visserligen har du locklist som låter fukt komma ut och antagligen har räddat dig, men lämnar du plasten därhän utomhus så har du ett bra säkerhetsbälte.
Jag har aldrig plastat in huset och tänka inte göra det. Det enda som har funnits är isolering , regler och vindpapp utanför original fasaden.

P Pete G. skrev:
Jag har aldrig plastat in huset och tänka inte göra det. Det enda som har funnits är isolering , regler och vindpapp utanför original fasaden.
Plastfärg var nog vad som avsågs

• Gilla
guggen
  • Laddar…
P Pete G. skrev:
Vilken färg skulle du rekommendera?

Slamfärg är nog enklast och billigast om man vill ha kulör på ett vanligt hus eller uthus..
Röd är färgen jag skulle rekomendera, men det finns gul, grön, grå och svart slamfärg också om du skulle föredra nått annat än vanlig faluröd.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.