Håller på byte fasadpanel på baksidan på radhuset. Sista gången det gjordes var för 25 år sedan. Finns 45mm extra isolering på gamla fasaden som ser bra ut trotts bara luftspalt nertill och massa spikhål i vindpappen som sitter innanför 145mm lockpanel där lockbräden har spikats igenom bottenbräda som också ser bra ut med inga sprickor. Min fråga är hur kommer det sig att det inte finns tecken på fuktskador eller mögel när man inte har följt alla träguidens regler ?

Du har lockpanel, det brukar lufta skapligt.

Kanske har du också ordentlig takfot och fungerande takavvattning?

Själv har jag ett omålat timmerhus från 17-1800talet som fick en omålad stående panel på södergaveln för kanske hundra år sen, inte mycket i det bygget följer "träguidens regler" men det fungerar ju likafullt..

• Gilla
Tootikii och 4 till
  • Laddar…
P Pete G. skrev:
Håller på byte fasadpanel på baksidan på radhuset. Sista gången det gjordes var för 25 år sedan. Finns 45mm extra isolering på gamla fasaden som ser bra ut trotts bara luftspalt nertill och massa spikhål i vindpappen som sitter innanför 145mm lockpanel där lockbräden har spikats igenom bottenbräda som också ser bra ut med inga sprickor. Min fråga är hur kommer det sig att det inte finns tecken på fuktskador eller mögel när man inte har följt alla träguidens regler ?
Faktum är att man inte ens behöver luftspalt om man inte målar med akrylfärg (plastar in huset). Det byggs nya hus idag, med måttlig isolering, helt utan luftspalt. Men de bör målas med slam eller oljefärg.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Pete G. skrev:
Ursäkta uttrycket, men det är en ganska märklig fråga.

Det är ungefär som att tycka att det är konstigt att någon överlevde en bilresa till jobbet trots att personen struntade i att använda säkerhetsbälte. 🤔

• Gilla
Bj0rn83 och 2 till
  • Laddar…
E Et1975 skrev:
Ursäkta uttrycket, men det är en ganska märklig fråga.

Det är ungefär som att tycka att det är konstigt att någon överlevde en bilresa till jobbet trots att personen struntade i att använda säkerhetsbälte. 🤔
Så du menar att alla dessa regler är nödvändiga trots att ingenting skadligt har inträffat på 25 år ? Kan inte vara att byggbranschen tjänar på att göra allting mer omständigt än vad som egentligen behövs ?

G guggen skrev:
Faktum är att man inte ens behöver luftspalt om man inte målar med akrylfärg (plastar in huset). Det byggs nya hus idag, med måttlig isolering, helt utan luftspalt. Men de bör målas med slam eller oljefärg.
Nej, det är målat med akrylatfärg.

P Pete G. skrev:
Så du menar att alla dessa regler är nödvändiga trots att ingenting skadligt har inträffat på 25 år ? Kan inte vara att byggbranschen tjänar på att göra allting mer omständigt än vad som egentligen behövs ?
Träguiden är väl inga regler, du är ju fri att spika din fasad precis hur du vill?

Det är ju bara rekommendationer på hur man kan bygga med trä. Och i valet mellan deras konstruktion och den du beskriver låter deras som ett bättre val…

• Gilla
guggen
  • Laddar…
P Pete G. skrev:
Om man bygger ett modernt tätt hus med moderna material är det ganska bra med regler, särskilt när många uppenbarligen inte förstår fysiken. Även när man renoverar äldre med moderna material.
Det handlar helt enkelt om att den fukt som kommer in torkar upp i ditt fall. Luftspalten hos dig sattes där som säkerhetsbälte, inte för att den behövdes. Med rätt material vid renovering så kommer den säkerligen fortsätta vara det, med fel så kan nog de där reglerna vara bra för dig.

E Et1975 skrev:
Träguiden är väl inga regler, du är ju fri att spika din fasad precis hur du vill?

Det är ju bara rekommendationer på hur man kan bygga med trä. Och i valet mellan deras konstruktion och den du beskriver låter deras som ett bättre val…
Javisst har jag friheten att göra som jag vill. Precis som friheten att ifrågasätta rekommendationer som varnar för en massa skadliga konsekvenser som kan uppstå om jag inte följa dem.

MultiMan
Mitt hus är först byggt med liggande spontad panel för 100 år sedan. När den blev dålig satte de vindpapp direkt på och sedan stående lockpanel utan luftspalt. Detta gjordes på 1970-talet. Det enda jag behövt byta är när någon målade plastfärg på sydsidan för att det skulle se bättre ut, men försäljningen drog ut på tiden (inget attraktivt område). Den var dålig från början troligen och hann ruttna på 6-7 år. Övriga sidor behövde bara mindre insatser och majoriteten av alla bottenbrädor från 1970-talet är fortfarande kvar.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P Pete G. skrev:
Varför byter du panel om inget skadligt har inträffat på 25 år?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Mitt hus är först byggt med liggande spontad panel för 100 år sedan. När den blev dålig satte de vindpapp direkt på och sedan stående lockpanel utan luftspalt. Detta gjordes på 1970-talet. Det enda jag behövt byta är när någon målade plastfärg på sydsidan för att det skulle se bättre ut, men försäljningen drog ut på tiden (inget attraktivt område). Den var dålig från början troligen och hann ruttna på 6-7 år. Övriga sidor behövde bara mindre insatser och majoriteten av alla bottenbrädor från 1970-talet är fortfarande kvar.
Jag tror akrylfärg har blivit bättre med tiden. Vårt radhusområde byggdes på 70 talet och målades med dåtidens akrylatfärg and det var inte ovanligt att man såg blåsor på husen. Nu förtiden syns det inte längre.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har ett mötande tak nerifrån som ska få ny takpapp som ska dras upp under fasadpanelen. Tog därför tillfället att kolla hur det såg ut under panelen. I väntan på takläggning har jag varit inne på nätet och läste alla dessa rekommendationer som gäller idag som min fasad inte uppfyller.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vill väl stödja industrin, det är sannolikt orsaken till att folk väljer att måla med plastfärg utomhus oxå..

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P Pete G. skrev:
Jag har ett mötande tak nerifrån som ska få ny takpapp som ska dras upp under fasadpanelen. Tog därför tillfället att kolla hur det såg ut under panelen. I väntan på takläggning har jag varit inne på nätet och läste alla dessa rekommendationer som gäller idag som min fasad inte uppfyller.
Du byter alltså den helt oskadade panelen för att den inte stämmer överens med de rekommendationer som finns i dagsläget? Ja ja, det är ditt hus, din tid och dina pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.