D
Tänkte sätta stående panel, vanlig baspanel aka z-panel. Det är ett enkelt kallföråd.

Optimalt är ju om dörrar och ytterhörn kommer mitt i panelbrädan men vad gör man om dörr och knut/hörn kommer mitt i sponten eller noten?

Vad finns det för tricks?

Jag tänkte köra 120-bred, kan man smyga in någon in en 145 någonstans om det blir gynnsamt när det kommer till hörn, dörr, fönster.

Man sågar bort det som sticker in i hålet för fönster/dörr, det döljs sedan av fodret

D
Om man inte vill ha foder?

Bästa svaret

Mät avstånden så du vet hur mkt panelen täcker och var avsluten kommer.
Mät och korrigera efter varje bräda på plats. Teori och verklighet följs inte alltid åt helt.
Bredare eller smalare brädor bör gå fint så länge tjockleken är densamma. Bredare brädor kan antagligen med fördel placeras i hörnen och vid dörrhål. Utgå isf från hörnen.
Det brukar gå att bredda ngn mm per bräda om det behövs. (Dvs inte trycka sponten helt i botten, eller överfallet på z-panelen.)

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tror det blir för svårt för mig att köra utan foder.

Ska jag slå glespanel (för att fäst panelen) hela vägen fram till dörrhålet?

D
D Derbyboy skrev:
Tror det blir för svårt för mig att köra utan foder.

Ska jag slå glespanel (för att fäst panelen) hela vägen fram till dörrhålet?

• Träram och veranda under konstruktion med stege och diverse verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Alltså ska man rama in dörrhålet med spikpanel?

Tänker att det då blir lättare att sätta en smyg för dörren.

• Rama in dörrhål med trästruktur, golv av träpaneler, verktyg på marken och omgivande träd.
    Skapa konto
  • Träram runt dörröppning under konstruktion, med blå tryckluftpistol på trädäck.
    Skapa konto
  • Träram kring dörröppning med spikpanel, byggprojekt med verktyg och stenig mark.
    Skapa konto
Jag gödslar med så mkt och så grovt trä som möjligt. Det gör det mkt lättare att jobba med olika förutsedda och icke förutsedda saker. Hatar att inte ha rejält trä bakom ytskikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.