LillaNorrviken
Hej,

Har försökt läsa mig till samtliga trådar ang hur ett överbleck / droppbleck ska monteras för att anses vara korrekt.
Jag bygger nytt och har börjat montera vindduk. Därav har jag möjlighet att göra montaget så "korrekt" som möljligt, men frågan är vad som generellt sätt är den bästa metoden.

Min vägg kommer vara uppbyggd enligt följande:
- vindduk
- 25mm vertikal luftläkt
- 28mm horisontell spikläkt
- 22mm bottenplanka
- 22mm lockläkt

Jag ska ha "klassiska" foderplank runt fönster och dörrar, vilket innebär att jag kommer att vara i behov av ett överbleck som skyddar den övre foderplankan.
Men hur ska detta överbleck monteras mer specifikt?

En del anser att man ska montera det i anslutning till vindduken, medans andra rekommenderar t.ex på spikläkten.

Om jag vill montera det i anslutning till vindduken, då krävs att jag reglar upp på baksidan av vindduken för att det ska finnas något att fästa överblecket i. Därefter monterar jag luftläkt, spikläkt, bottenplank samt lockläkt. Men med denna uppbyggnad så kommer jag ju även behöva något sports insektsnät eftersom luftspalten är vid öppen? Detta är det ingen som nämner något om ang montering av överbleck. Hur gör folk för att tätta för flygande insekter?
Ett rätt så krångligt alternativ med både reglar på baksidan och insektsnät.....

Annars är ju ett annat alternativ att sätta en horisontell bräda som man helt enkelt kan fäster droppblecket i. Men då faller tesen att man inte kan få ut fukt som rinner på vindduken/panelen. Den fukt rinner isf ner på brädan och stannar där.....Väggen övanför fönstret blir heller inte ventilerande eftersom jag inte har någon ingång för luften att komma in. Den horisontella plankan blockar ju allt luftflöde.

Tycker mig aldrig heller se galler i överkant fönster för att ventilera en vägg. 9 av 10 hus har smyglister som tätar allt känns det som.....

Så vad är egentligen den vettiga lösningen?
Fukt bakom panelen är kanske bara en överdrift, och att en horisontell bräda är bra nog.....även för nyproduktion där man faktiskt har alla valmöjligheter.

Tacksam för vägleding.

LillaNorrviken LillaNorrviken skrev:
Hej,

Har försökt läsa mig till samtliga trådar ang hur ett överbleck / droppbleck ska monteras för att anses vara korrekt.
Jag bygger nytt och har börjat montera vindduk. Därav har jag möjlighet att göra montaget så "korrekt" som möljligt, men frågan är vad som generellt sätt är den bästa metoden.

Min vägg kommer vara uppbyggd enligt följande:
- vindduk
- 25mm vertikal luftläkt
- 28mm horisontell spikläkt
- 22mm bottenplanka
- 22mm lockläkt

Jag ska ha "klassiska" foderplank runt fönster och dörrar, vilket innebär att jag kommer att vara i behov av ett överbleck som skyddar den övre foderplankan.
Men hur ska detta överbleck monteras mer specifikt?

En del anser att man ska montera det i anslutning till vindduken, medans andra rekommenderar t.ex på spikläkten.

Om jag vill montera det i anslutning till vindduken, då krävs att jag reglar upp på baksidan av vindduken för att det ska finnas något att fästa överblecket i. Därefter monterar jag luftläkt, spikläkt, bottenplank samt lockläkt.
Jag skulle sätta blecket mot eller under vindduken innan jag spikade dit luftläkten.

Din 28mm spikläkt skulle jag ersätta med en spikregel minst 34mm tjock (gärna tvåtum)

Du skriver 22mm bottenplanka, det är förmodligen en fasadbräda du avser då?

Fodren runt fönstren kan du gärna göra av 28mm virke. (min begrepps värd skulle jag välja 1 1/4 tums
foder till entums panel med entums lockläckt, du som sannolikt har tre hyvlade sidor på både panel och läkt med 22 mm tjocklek klarar dej kanske med 25mm tjocktvirke till foder men 28mm brädor är nog lättare att hitta i handeln och det är ju sannolikt den dim du önskar till vindskivor och knutar om och när du kommer dit.

LillaNorrviken
F fribygg skrev:
Jag skulle sätta blecket mot eller under vindduken innan jag spikade dit luftläkten.

Din 28mm spikläkt skulle jag ersätta med en spikregel minst 34mm tjock (gärna tvåtum)

Du skriver 22mm bottenplanka, det är förmodligen en fasadbräda du avser då?

Fodren runt fönstren kan du gärna göra av 28mm virke. (min begrepps värd skulle jag välja 1 1/4 tums
foder till entums panel med entums lockläckt, du som sannolikt har tre hyvlade sidor på både panel och läkt med 22 mm tjocklek klarar dej kanske med 25mm tjocktvirke till foder men 28mm brädor är nog lättare att hitta i handeln och det är ju sannolikt den dim du önskar till vindskivor och knutar om och när du kommer dit.
Okey,

Men oavsett dimensioner på virket....hur skyddar du luftspalten från att insekter tar sig in via bakom panelen? Sätter du insektsnät vid varje fönster? Formodar du inte har någon utvändig salning i ovankant på fönstret då, för annars täcker du ju bara igen luftspalten....

LillaNorrviken LillaNorrviken skrev:
Okey,

Men oavsett dimensioner på virket....hur skyddar du luftspalten från att insekter tar sig in via bakom panelen? Sätter du insektsnät vid varje fönster? Formodar du inte har någon utvändig salning i ovankant på fönstret då, för annars täcker du ju bara igen luftspalten....
Vi får hoppas att du får kloka svar på dina frågor om insekter av nån annan forummedlem.

Luftningen ovan fönstret behöver du inte oroa dej för alls om du först har luftläkt och sen spikregel, då blir hela fasaden luftad och det kommer luft från sidorna ovan fönstret

Tänker du använda brädor på fasaden eller tänker du fortfarande använda plank? (plank är minst 2tum tjocka om de är ohyvlade eller 45mm hyvlat)

LillaNorrviken
F fribygg skrev:
Vi får hoppas att du får kloka svar på dina frågor om insekter av nån annan forummedlem.

Luftningen ovan fönstret behöver du inte oroa dej för alls om du först har luftläkt och sen spikregel, då blir hela fasaden luftad och det kommer luft från sidorna ovan fönstret

Tänker du använda brädor på fasaden eller tänker du fortfarande använda plank? (plank är minst 2tum tjocka om de är ohyvlade eller 45mm hyvlat)
Jag kör med 22x170 som bottenplank, samt 22x45 för lockläkt.
Panelen är redan grundad och mellanstruken.
25mm luftläkt och 28mm spikläkt är vad som är levererat, så det är min utgångspunkt.

Förstår fortfarande inte anledningen till att montera överblecket direkt ann vindduken. Då skapar man ju bara massa onödiga ingångshål för insekter som sagt.
Känns som man lika gärna kan montera på en horisontell bräda.

Well well….

Plank?

LillaNorrviken
F fribygg skrev:
Plank?
Du vet inte vad 22x170 betyder eller?

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.