4 426 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Panel på trävägg utan full luftspalt
hej
ska till och bygga ett förråd, och när det kommer till panelen (stående lock) så är vårt bostadshus byggt så att det är liggande 45 ytterst med isolering, och sen vindpapp. på detta sitter locken direkt, dvs utan en tvärgående gles. således är de inre brädorna direkt mot vindpappen och den luftspalt som finns är där locken sitter.
detta spar ju ca 28mm i väggbredd, och vi har inte märkt några problem.
men detta är inte någon konstruktion som jag finner någonstans idag på guider osv.
vad tror ni, kan det funka i ett uppvärmt förråd? spar ju utrymme, och är enkelt)
tanken är då att köra följnade i väggen: 120 stående, med plast och plyfa invändigt, sen liggande 45 utanpå med en isolering, vindpapp, och sen lock-panel direkt på det.
eller gör jag bort mig?
ska till och bygga ett förråd, och när det kommer till panelen (stående lock) så är vårt bostadshus byggt så att det är liggande 45 ytterst med isolering, och sen vindpapp. på detta sitter locken direkt, dvs utan en tvärgående gles. således är de inre brädorna direkt mot vindpappen och den luftspalt som finns är där locken sitter.
detta spar ju ca 28mm i väggbredd, och vi har inte märkt några problem.
men detta är inte någon konstruktion som jag finner någonstans idag på guider osv.
vad tror ni, kan det funka i ett uppvärmt förråd? spar ju utrymme, och är enkelt)
tanken är då att köra följnade i väggen: 120 stående, med plast och plyfa invändigt, sen liggande 45 utanpå med en isolering, vindpapp, och sen lock-panel direkt på det.
eller gör jag bort mig?
Är det plats, tid eller pengar du vill spara?
Ingen av dem lär bli särskilt mycket du spar om du ser till helheten.
För mig känns det dumsnålt om det inte finns en väldigt bra anledning.
Sen att det förmodligen fungerar är en annan sak, för det tror jag att det gör såvida du inte har väldigt stort fukttryck från golvet och minimal ventilation.
Ingen av dem lär bli särskilt mycket du spar om du ser till helheten.
För mig känns det dumsnålt om det inte finns en väldigt bra anledning.
Sen att det förmodligen fungerar är en annan sak, för det tror jag att det gör såvida du inte har väldigt stort fukttryck från golvet och minimal ventilation.
Det kommer ju vara diffspärr i förrådet. Men det gör ju mer utrymme inne, då yttermåtten är begränsande... Menar, vi har ju så på vårt hus idag sen 30 år.. Men ser ingenstans denna typ idag. Därav undrar jag lite...
Vid byte av panel på vår fasad från 1972 vägrade snickarna att göra arbetet om de inte fick göra en luftspalt. En sådan fanns inte tidigare. Listen som skapar ventilation är betydligt tunnare än 28 mm.
Klicka här för att svara