1 516 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Panel monterad utan luftspalt
Har köpt ett hus där panelen på garaget är satt utan luftspalt.
Av någon anledning har man satt släkten mellan reglarna, och sedan panel direkt på.
Det är dock vindpapp mellan panel och läkt/reglar.
Som grädde på moset har man satt en liggande panel ovanpå den stående.. Så det är dubbel panel på garaget.
Två av sidorna är skyddade från regn då det är en carport på framsidan och en tillbyggnad på ena sidan.
Vad kan konsekvensen av detta bli?
Får jag i värsta fall byta panel om 10 år?
Av någon anledning har man satt släkten mellan reglarna, och sedan panel direkt på.
Det är dock vindpapp mellan panel och läkt/reglar.
Som grädde på moset har man satt en liggande panel ovanpå den stående.. Så det är dubbel panel på garaget.
Två av sidorna är skyddade från regn då det är en carport på framsidan och en tillbyggnad på ena sidan.
Vad kan konsekvensen av detta bli?
Får jag i värsta fall byta panel om 10 år?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 094 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 094 inlägg
Hur gammalt är det? Det var väl åtminstone en standardlösning på 70-talet. Inte optimalt, men har hållit ganska bra på många ställen. Att det sitter en liggande panel över beror väl antingen på att den stående började bli dålig, förmodligen i nederkant, eller att förra ägaren var trendmedveten och ville byta till en sämre lösning för estetiken, eller båda alternativen.
Mitt förslag: Måla när det ser illa ut, byt dåliga bräder inför det, tex längst ned som är mest utsatt och fundera inte på det mellan underhållsintervallen.
Mitt förslag: Måla när det ser illa ut, byt dåliga bräder inför det, tex längst ned som är mest utsatt och fundera inte på det mellan underhållsintervallen.
Det byggdes 2015 och jag misstänker att man satte liggande panel för att huset har liggande. Varför det var stående först har jag ingen aning om.Karrock skrev:
Hur gammalt är det? Det var väl åtminstone en standardlösning på 70-talet. Inte optimalt, men har hållit ganska bra på många ställen. Att det sitter en liggande panel över beror väl antingen på att den stående började bli dålig, förmodligen i nederkant, eller att förra ägaren var trendmedveten och ville byta till en sämre lösning för estetiken, eller båda alternativen.
All panel ser bra ut och tanken är att jag ska måla garaget i år.
Låter som att jag kan låta det vara och hålla extra koll på skicket framöver.
Vet inte isolervärdet på gamla släktingar mellan reglarna, men det kan ju inte vara bra i alla fall!
Som svar på frågan så hade jag inte varit orolig om det inte finns tecken på att det inte fungerar. Det låter på din beskrivning som att det kan andas (papp). Så förutsatt att det inte är en tät plastfärg så bör det väl fungera
Som svar på frågan så hade jag inte varit orolig om det inte finns tecken på att det inte fungerar. Det låter på din beskrivning som att det kan andas (papp). Så förutsatt att det inte är en tät plastfärg så bör det väl fungera
haha det tog lite tid innan jag fattade att jag skrivit fel 😅 undviker gärna släktingar mellan reglarna...Skogspromenix skrev:
Vet inte isolervärdet på gamla släktingar mellan reglarna, men det kan ju inte vara bra i alla fall!
Det har som sagt stått i ca 10 år utan att jag kan se några konstigheter.
Får lägga in ett panel byte i planen framåt och göra det korrekt den gången. Men det får vänta 5-10 år.
Byt om det behövs och inte bara för att. Har det klarat sig till nu utan att se förskräckligt ut kan det mycket väl klara sig lika väl som något annat.Nilsanni skrev:
Klicka här för att svara