Hej.
Har ett hus som behöver kärlek. Jag har plockat ner masoniten och lock som tidigare generationer spikat utanpå den gamla panelen.
Kan jag sätta asfaltboard direkt på den gamla panelen, eller borde jag riva ner allt?
Plankstomme+papp+panel. Så ser det ut idag och är säkert sen de byggde huset.
Givetvis blir det luftspalt utanpå asfaltboarden.
Kom med förslag.
Har ett hus som behöver kärlek. Jag har plockat ner masoniten och lock som tidigare generationer spikat utanpå den gamla panelen.
Kan jag sätta asfaltboard direkt på den gamla panelen, eller borde jag riva ner allt?
Plankstomme+papp+panel. Så ser det ut idag och är säkert sen de byggde huset.
Givetvis blir det luftspalt utanpå asfaltboarden.
Kom med förslag.
Panelen skapar vertikala luftspalter. Det är sämsta tänkbara sett till isoleringsvärde.
Dessutom, om panelen sitter kvar och asfaboard + luftspalt läggs till så behöver fönstren flyttas ut för att komma i liv med fasaden. Tas den gamla panelen bort och luftspalten hålls lagom liten så kommer panel och fönster att hamna i liv. Precis så som äldre hus är designade. Och, du besparas arbete runt fönstren.
Dock är väggens isoleringsvärde mkt klent, så om driftsekonomi är av större intresse än estetik så passar man på att tilläggsisolera när man ändå byter fasaden.
Oavsett, så ska alltid den gamla panelen tas bort. Den tillför inget positivt om den är kvar.
Vill man så brukar panelen gå att återanvända bortsett från de nedre ändarna. T ex kan man sätta en vattbräda/list i nivå med fönstrens underkant. Då behöver bara panel för de nedre 70-90 cm köpas ny.
Dessutom, om panelen sitter kvar och asfaboard + luftspalt läggs till så behöver fönstren flyttas ut för att komma i liv med fasaden. Tas den gamla panelen bort och luftspalten hålls lagom liten så kommer panel och fönster att hamna i liv. Precis så som äldre hus är designade. Och, du besparas arbete runt fönstren.
Dock är väggens isoleringsvärde mkt klent, så om driftsekonomi är av större intresse än estetik så passar man på att tilläggsisolera när man ändå byter fasaden.
Oavsett, så ska alltid den gamla panelen tas bort. Den tillför inget positivt om den är kvar.
Vill man så brukar panelen gå att återanvända bortsett från de nedre ändarna. T ex kan man sätta en vattbräda/list i nivå med fönstrens underkant. Då behöver bara panel för de nedre 70-90 cm köpas ny.
Klicka här för att svara

