Har lite funderingar på att bygga om en fristående liten stuga på tomten till bastu. Av en del anledningar (strandskydd mm) funderar jag på en el-variant så man slipper bygganmälan.

Är en jävla novis på el. Så frågan är om det går att stoppa in ett 9kw-aggregat utan att propparna ryker så att säga.

Bifogar en bild på centralen. Till saken hör att säkring 1-3 som är 16A går till ett uthus där d finns ett tre-fasuttag men där har vi tänkt att isolera och sätta element på sikte - vet inte om d spelar in.

Vad behöver man veta för att räkna ut om det pallar en bastu? Elcentral med säkringar och automatsäkringar för att diskutera ombyggnad till bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kretsschema på vägg som visar säkringar och grupper för olika delar av en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är huvudsäkringen som avgör mer än säkringar att I centralen inne. Du har förmodligen ett mätarskåp ute någonstans?

Med 16A klarar man ca 11 kW under längre tid.
Om du ska ha ett så stort aggregat som 9kW så hamnar du nära gränsen. Med 16A huvudsäkring kommer man behöva ta hänsyn, som tex stänga av värmen när bastun ska igång. (Går förstås att automatiserara) är uppväxt i ett hus där vi alltid bröt värmen när bastun skulle igång, för att slippa den ökade kostnaden med större säkring.

Ska det gå att ha värmen på och kanske ugnen, samtidigt som bastun blir det nog nödvändigt med 20 A huvudsäkring.
Vad har du nu ? Kolla I mätarskåpet eller på elnätsfakturan.

Det finns elbolag där det inte kostar mer med större huvudsäkring, men det är inte så vanligt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok! Tack för svar. Tror jag hajar lite mer nu. Ganska säker på att det sitter 16a i huvudskåpet. Kostar 700 per år att gå upp till 20a vilket vore ok. Om jag fattar rätt så kan man med 20a ta ut ungefär 140000 kw samtidigt. Om man skulle ta ett 8 kw aggregat och se till att inte spisen elr nåt annat tungt körs samtidigt så borde d väl funka. 8 kw plus lite element och en luftvärmepump borde ju ramla in under 14000?

larsbj larsbj skrev:
Det är huvudsäkringen som avgör mer än säkringar att I centralen inne. Du har förmodligen ett mätarskåp ute någonstans?

Med 16A klarar man ca 11 kW under längre tid.
Om du ska ha ett så stort aggregat som 9kW så hamnar du nära gränsen. Med 16A huvudsäkring kommer man behöva ta hänsyn, som tex stänga av värmen när bastun ska igång. (Går förstås att automatiserara) är uppväxt i ett hus där vi alltid bröt värmen när bastun skulle igång, för att slippa den ökade kostnaden med större säkring.

Ska det gå att ha värmen på och kanske ugnen, samtidigt som bastun blir det nog nödvändigt med 20 A huvudsäkring.
Vad har du nu ? Kolla I mätarskåpet eller på elnätsfakturan.

Det finns elbolag där det inte kostar mer med större huvudsäkring, men det är inte så vanligt.
larsbj larsbj skrev:
Det är huvudsäkringen som avgör mer än säkringar att I centralen inne. Du har förmodligen ett mätarskåp ute någonstans?
 
Med 20A klarar du dig, en viss överbelastning funkar också tex tillfälligt som en tex vattenkokare.
Sen brukar inte bastuaggregatet gå fullt mer än en halvtimme heller.
 
Brukar inte skilja så extremt i nätavgifterna, jag hade ökat till 25a, då har du bra kapacitet om du i framtiden vill installera mer apparater eller behöver mycket ström nån gång
 
D Djävulssnickarn skrev:
Brukar inte skilja så extremt i nätavgifterna, jag hade ökat till 25a, då har du bra kapacitet om du i framtiden vill installera mer apparater eller behöver mycket ström nån gång
Är nog olika olika elbolag,
Här i Ellevios nät är 25A 70% dyrare än 16A
Eller då 2700:-/år
 
larsbj larsbj skrev:
Är nog olika olika elbolag,
Här i Ellevios nät är 25A 70% dyrare än 16A
Eller då 2700:-/år
Kollade nu, skiljer 1500 per år. Får se om det är värt det…Kostar 4300 för 25 A på den här orten…
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
1500 om året blir 125kr ökning varje månad. Det är ju nästan ingenting ...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.