Byggahus.se
D Dodger skrev:
ROT-avdraget infördes väl 2004?

Jo men taket var då ca 5000kr.och den gällde bara mellan 2004-2005.

2008 december gjordes den om till 50 procent av kostnaden Max 50 tusen per person.
Oftast är man två på ett hus så delade man upp fakturorna så blev det 100 tusen per hushåll.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja och nej. Det infördes temporärt 2004 och avvecklades 2005.
Sen återkom det i december 2008.
Ja, så man kan säga att det infördes 2004 och återinfördes 2008

M Mikaelzii skrev:
Jo men taket var då ca 5000kr.och den gällde bara mellan 2004-2005.

2008 december gjordes den om till 50 procent av kostnaden Max 50 tusen per person.
Oftast är man två på ett hus så delade man upp fakturorna så blev det 100 tusen per hushåll.
50 procent av kostnaden gällde ju även 2004-2005

D Dodger skrev:
50 procent av kostnaden gällde ju även 2004-2005

• Skattereduktionen var 50 procent av arbetskostnaden, upp till och med:
    • 5 000 kronor för bostadsrättslägenhet
    • 10 500 kronor för småhus
    • 3 gånger 2004 års fastighetsskatt på bostadsdelen för hyreshus, upp till och med 20 000 kronor

M Mikaelzii skrev:
I skattetrycket ligger Sverige på ca 20 procent mer än usa.
Dock kostar en dagis plats i usa ca 18 tusen i månaden per barn för föräldrarna.

i Sverige har vi maxtaxa här betalar va ca 1300kr för första barnet andra ca 600kr.
Lite skillnad på 1900kr i månaden istället för 38 tusen.
Men gillar man inte skatteläget så är välden fri man får flytta nästan vart man vill
Jag fakturerar min kund 400 plus moms alltså är det 100 kr i skatt här.

Sedan betalar jag 31,12% i arbetsgivaravgift vilket ger124,48
Jag har nu 275,52 kvar och betalar 33% i ink skatt vilket blir 90,92 kvar är 184,60
Sedan är det 25% moms på allt vilket blir 46,15 kvar är 138,45

Sedan är det extra skatt på de dyra sakerna som diesel ,bensin ,el och tv licens men det skippar vi här.

500 omsatte jag och kvar är 138,45 vilket ger oss att jag har ju faktiskt 27,69 % kvar. Vad fan gnäller jag för.

• Gilla
freddan83
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag fakturerar min kund 400 plus moms alltså är det 100 kr i skatt här.

Sedan betalar jag 31,12% i arbetsgivaravgift vilket ger124,48
Jag har nu 275,52 kvar och betalar 33% i ink skatt vilket blir 90,92 kvar är 184,60

Sedan är det 25% moms på allt vilket blir 46,15 kvar är 138,45

Sedan är det extra skatt på de dyra sakerna som diesel ,bensin ,el och tv licens men det skippar vi här.

500 omsatte jag och kvar är 138,45 vilket ger oss att jag har ju faktiskt 27,69 % kvar. Vad fan gnäller jag för.

Därav gratis skola,sjukvård,maxtaxa,sjukpenning,föräldrapenningmm.
Är inte det bra? Så alla barn kan gå i skolan i vårat land, så alla kan åka till sjukhuset när dom behöver det.
Är inte det bra? Eller hade du hellre haft ett usa?

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Därav gratis skola,sjukvård,maxtaxa,sjukpenning,föräldrapenningmm.
Är inte det bra? Så alla barn kan gå i skolan i vårat land, så alla kan åka till sjukhuset när dom behöver det.
Är inte det bra? Eller hade du hellre haft ett usa?
Gratis,,,knappast. Jag har betalat en massa miljoner i skatt så att de som inte vill betala får samma som jag.

Jag tar USA alla dagar i veckan.

• Gilla
freddan83
  • Laddar…
Fairlane
Det är det här som är det fina i Sverige. Rörmokarna lever under helt andra förutsättningar är övriga invånare. De måste betala skatt, de har konkurrenter både inom landet och från andra länder, de råkar ut för knepiga kunder som inte fattar allt om vad dem håller på med. Tänk om någon annan yrkesgrupp hade samma förutsättningar...

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Gratis,,,knappast. Jag har betalat en massa miljoner i skatt så att de som inte vill betala får samma som jag.

Jag tar USA alla dagar i veckan.
varför packar du inte väska då?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
varför packar du inte väska då?
Det förstår du nog. Det är en ganska omfattande sak att emigrera. Det gör inte att jag måste älska det kommunistiska svenska systemet.

Fairlane Fairlane skrev:
Sen står det ju också:
Det skulle väl möjligen kunna tolkas som att priset höjts tack vara ROT.

Dvs lägsta priset hade höjts med 15% och det högsta med 27%. Det är rätt mycket på knappt tre år. Enligt SCB var inflationen i Sverige 2009 -0,3%, 2010 1,3% och 2011 2,6%. Så höjningarna var mer än inflationen iallafall. Om det är bra eller dåligt kan man såklart diskutera, men nog är det en höjning mer än inflationen.
Jo, indirekt så kan man ju säga att priset höjts tack vare ROT eftersom efterfrågan ökade. Hade efterfrågan ökat av annan anledning så tror jag dock att priset hade höjts lika mycket. Det har nog inte något med att "utnyttja staten" att göra, utan mer en fråga om tillgång/efterfrågan.

Personligen så tror jag inte att det är företagarna som är de stora "bovarna" när det gäller att utnyttja staten med ROT-avdragen, utan snarare kunderna. Det är mer en regel än ett undantag att jag får förfrågan från mina kunder om jag inte kan "skriva om" en del av materialet som arbetstid, ibland t.o.m skriva ännu mer arbetstid "för att jag också ska tjäna på det".
Så där finns det säkert väldigt mycket att reda ut.

Kan hända att ökningen översteg inflationen. Samtidigt innebar ju "övertagandet" av ROT-avdraget merkostnader för företagen, speciellt i början när allt skedde via pappersarbete. Papper skulle fyllas i, postas, inte alltför ofta fick man tillbaka ansökningarna p.g.a att någon uppgift inte stämde, man fick kontakta kunden, skriva nytt papper, skicka in osv och dessutom måste man ju ligga ute med pengarna eftersom man inte fick skicka in ansökan förrän kunden betalat fakturan.

Som du skrev i ett tidigare inlägg så skulle det vara intressant att se prisutvecklingen till idag och framförallt se hur de som höjde "dramatiskt" ligger till idag. Själv ligger jag idag fortfarande inom vad som angavs vara genomsnittet i artikeln från 2011...

E elmont skrev:
Lasse Holmström, att du inte riktigt förstår hur folk beter sig är ju tråkigt. Men jag kan även tala om att det är sällsynt att företagare handlar utifrån moraliska antaganden. Jag skulle tro att ca 99% blir företagare för att dom vill tjäna mer pengar än som anställd. Det är precis lika nu, företagen står i kö för att få bidrag, och det handlar inte om att alla behöver, men får konkurrenten så ska minsann även jag ha, tycker dom allra flesta. För det skulle ju vara orättvist om bara en del fick.
Det är naivt att tro att det är moralen som styr.
Tragisk människosyn, tror dessbättre att du är i minoritet,

K kortis skrev:
Det skulle kunna vara som så att det står Skatteverket som källa.
Hänvisa gärna, jag har svårt att hitta.. ;-)

M Mikaelzii skrev:
om vi räknar så med skatter socialavgifter osv så kan vi ta summan 100 tusen.
Om jag betalade 100 tusen vitt istället så hade ca 50 procent kunnat gå till skatter från företaget (sålänge inte ägaren gör aktieutdelning på hela summan 22 procent).kan du matematik överhuvudtaget?

rot höjde dok priserna så jobbet kostar istället 125 tusen vilket då staten betalar hälften 62500kr.
Alltså samma summa som kommer in via skatter sociala osv.
Men om hantverkarna istället tar ut det i aktieutdelning så kommer ca 25000 in till staten medans 62500kr går ut.
Kostnad för staten välfärden knappt 40 tusen.

och glöm inte hur mycket byggkostnaderna skenat iväg pga rot för byggnader som skolor sjukhus äldreomsorgen osv.

Rot bidraget var bra absolut när den kom under finanskrisen, artiklar som handlar om att rot betalar sig själv är idag ca 10 år gamla pga då hade vi en finanskris med jobben som var på spel.
Sen dess har läget varit annorlunda.

[länk]

läs även en snickares syn på saken...
[länk]
Kan du matematik överhuvudtaget?

N Nps skrev:
N Nps skrev:
Högsta möjliga betyg i skolan, själv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.