Lasse Holmström, att du inte riktigt förstår hur folk beter sig är ju tråkigt. Men jag kan även tala om att det är sällsynt att företagare handlar utifrån moraliska antaganden. Jag skulle tro att ca 99% blir företagare för att dom vill tjäna mer pengar än som anställd. Det är precis lika nu, företagen står i kö för att få bidrag, och det handlar inte om att alla behöver, men får konkurrenten så ska minsann även jag ha, tycker dom allra flesta. För det skulle ju vara orättvist om bara en del fick.
Det är naivt att tro att det är moralen som styr.

• Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Det gör dig bara korkad, vet ingen som inte höjt priserna sen rot infördes men grattis...
Är jag korkad för att jag håller den låga nivå som jag måste för att få jobb ?

Du tror alltså att man kan ta vilket pris som helst och ändå få jobbet? Undrar vem som är korkad här ?

• Gilla
Bassesme och 3 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Är jag korkad för att jag håller den låga nivå som jag måste för att få jobb ?

Du tror alltså att man kan ta vilket pris som helst och ändå få jobbet? Undrar vem som är korkad här ?
är man duktig på sitt jobb kan man ta betalt.
Att inte kunna ta betalt i en glödhet bransch då tillhör du tyvärr inte den kategorin.
Så ja det är du som e korkad.

• Gilla
Erik träskalle och 1 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
är man duktig på sitt jobb kan man ta betalt.
Att inte kunna ta betalt i en glödhet bransch då tillhör du tyvärr inte den kategorin.
Så ja det är du som e korkad.
Det är inte en glödhet bransch, däremot verkligen hård konkurrens

• Haha
  • Gilla
Bassesme och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Rotavdrag har funnits sen 2008 (det har funnits tidigare i olika former också, men ungefär som det ser ut nu, sen 2008). Självklart har alla företag höjt priserna sedan dess, oavsett hur hård konkurrens det är (marknaden har väl varit rätt bra?).

Hur mycket olika bolag höjt sina priser varierar säkert.

Oavsett, lämnar men en offert och inte är tydlig med att den inkluderar avdragen ROT (eller RUT) så ska offerten anses vara just utan ROT (RUT) dragen.

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Rotavdrag har funnits sen 2008 (det har funnits tidigare i olika former också, men ungefär som det ser ut nu, sen 2008). Självklart har alla företag höjt priserna sedan dess, oavsett hur hård konkurrens det är (marknaden har väl varit rätt bra?).

Hur mycket olika bolag höjt sina priser varierar säkert.

Oavsett, lämnar men en offert och inte är tydlig med att den inkluderar avdragen ROT (eller RUT) så ska offerten anses vara just utan ROT (RUT) dragen.
Det blir runt 5- 7000 över på en affär på 100000 hur mkt tycker att vi ockrat och höjt priset ?

• Haha
kortis
  • Laddar…
L Lasse Holmström skrev:
Nja, nu är det ju så att det är du som hävdar något
Du hävdar ju att jag har fel men kan du bevisa att jag har fel?

• Gilla
Erik träskalle
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lasse Holmström, att du inte riktigt förstår hur folk beter sig är ju tråkigt. Men jag kan även tala om att det är sällsynt att företagare handlar utifrån moraliska antaganden. Jag skulle tro att ca 99% blir företagare för att dom vill tjäna mer pengar än som anställd. Det är precis lika nu, företagen står i kö för att få bidrag, och det handlar inte om att alla behöver, men får konkurrenten så ska minsann även jag ha, tycker dom allra flesta. För det skulle ju vara orättvist om bara en del fick.
Det är naivt att tro att det är moralen som styr.
Jag kan nästan garantera dig att många (de flesta?) mindre företagare, typ enmansföretagare skulle tjäna mer pengar som anställd i förhållande till hur många timmar som de lägger ner på sitt jobb som egna företagare.
Om man tänker på enmansföretagare så (i mina kretsar) är det inte för att tjäna mer pengar utan för att kunna styra sitt jobb och sin arbetstid själv och därigenom få ett friare liv.
Utifrån mig själv så kan jag säga att målet med mitt företagande är att göra "bra" jobb hos nöjda och återkommande kunder till "lagom" pris. Moralen har dessutom en hög prioritet hos mig...

• Gilla
RACS och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Det blir runt 5- 7000 över på en affär på 100000 hur mkt tycker att vi ockrat och höjt priset ?
Jag har väl inte skrivit att det är ockrat?
Tog du 100' för samma jobb 2008, om du tog tog mindre för samma jobb 2008 så har du höjt, enkel matematik. Därmed inte sagt att höjningen är oskälig. Vissa har nog höjt lite, andra mer.

Sen ska du titta på kostnaden för arbete,inte för material som inte har med ROT att göra.

Fristad ställer en fråga, två personer Fairlane och tompajo svarar.
Bra så!
Alla ni andra, hur tänker ni?
Ingen ger något svar till frågeställaren, ni käbblar ju enbart om rot, priser, etc.
Det var nog inte så Fristad tänkte sig det hela när hen ställde frågan.

• Gilla
OlssoniVallby
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Rot och Rut har blivit en extrem kassako för dessa företag.
När Rot var 50 procent höjde alla priserna 25-30 procent men kunden tyckte ändå jobben blev billiga eftersom jobbet blev 25-30% billigare pga rot.

i slutändan blev det hela skattesystemet som betalar deras lyxkonsumtion och dom som tror att ”gud vad bra det är med rot jag sparade.....” måste vara det mest blinda folket som finns.
Grattis hantverkarna och grattis till en sakta men säkert nedmonterad välfärd..

Det vore intressant att veta hur du "inte tänker". Först klagar du på att företagarna höjer priserna p.g.a ROT, sedan kallar du mig korkad för att jag inte gör det och slutligen så skriver du att jag skulle ha hängt med mina kollegor, trots att jag i mitt inlägg skrivit att mina kollegor har samma inställning som jag.

Och din bedömning om huruvida jag är korkad eller inte är ju helt irrelevant eftersom mitt inlägg gick ut på att du ljuger när du sitter och generaliserar om hur alla hantverkare beter sig. Men det blir kanske så i brist på argument...

Tänkte skriva att du nog får börja tänka om, men det känns mer rätt att skriva att du nog får börja tänka. Om du ställer dig frågande till ordet "tänka" så googla på "tänka, bearbeta information"

• Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Det vore intressant att veta hur du "inte tänker". Först klagar du på att företagarna höjer priserna p.g.a ROT, sedan kallar du mig korkad för att jag inte gör det och slutligen så skriver du att jag skulle ha hängt med mina kollegor, trots att jag i mitt inlägg skrivit att mina kollegor har samma inställning som jag.

Och din bedömning om huruvida jag är korkad eller inte är ju helt irrelevant eftersom mitt inlägg gick ut på att du ljuger när du sitter och generaliserar om hur alla hantverkare beter sig. Men det blir kanske så i brist på argument...

Tänkte skriva att du nog får börja tänka om, men det känns mer rätt att skriva att du nog får börja tänka. Om du ställer dig frågande till ordet "tänka" så googla på "tänka, bearbeta information"

Gammal artikel men läs den.
https://www.expressen.se/dinapengar/efter-rot---hantverkarna-har-hojt-priserna-med-20-procent/

S scandiminis skrev:
Fristad ställer en fråga, två personer Fairlane och tompajo svarar.
Bra så!
Alla ni andra, hur tänker ni?
Ingen ger något svar till frågeställaren, ni käbblar ju enbart om rot, priser, etc.
Det var nog inte så Fristad tänkte sig det hela när hen ställde frågan.
Svaret är väl redan givet - att om inget annat anges i offerten så är priset före ROT?
Efter det så var det ju någon som lade in ett ovidkommande inlägg som startade den andra diskussionen.

M Mikaelzii skrev:
Det gör dig bara korkad, vet ingen som inte höjt priserna sen rot infördes men grattis...
Skitsnack från början till slut!

• Gilla
Artifex Lignarius och 2 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Skitsnack från början till slut!
Givetvis är det det. Men detta är hatahantverkare.se och då tror man att hantverkares enda anledning till att ens existerar är för att blåsa kunder.

• Gilla
Artifex Lignarius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.