Byggahus.se

Pålagt ROT-avdrag

1. F
    Medlem · 14 inlägg

Fristad

Medlem
    Är det vanligt att man idag räknar av rutavdrag automatisk på fakturan som snickare? Har fått muntligt pris på 2 st arbeten hemma på 3500kr och 4500 kr. När jag nu får faktura ligger det på 8000 men efter man dragit av 50 % i rutavdrag. 8000 kändes billigt men inte överdrivet och 16000 känns extremt saltat. + att det är 8000 i rutavdrag som hade tänkt gå till större renovering i år. Aldrig nåt snack om rutavdrag

2. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 064 inlägg

Fairlane

Medlem
    Först ett förtydligande:
    ROT, inte RUT om det är snickarjobb. RUT är mer städning. RUT 50% avdrag, ROT 30% avdrag.

Sen svar på frågan, nej om man inte pratat tydligt om ROT (eller föralldel RUT) så ska man anse att priset är innan eventuellt avdrag. De vet ju inte om du ens kan göra ett avdrag. Om de menar att det kommer kosta dig 8000 kr efter ROT, så ska de säga just det, att det är efter ROT.

Har de dragit 50% ROT på fakturan? Då är de verkligen ute och cyklar.

3. F
    Medlem · 14 inlägg

Fristad

Medlem
    Tack för svar!
    Står bara skattereduktion. Är trädgårdsarbete

4. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 064 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jaha, snickare lurade mig att tro att det inte var trädgårdsarbete.
    Är det trädgårdsarbete är det frågan om RUT och jag har tyvärr en svag känsla av att de firmorna utgårifrpn RUT-avdrag och missar att informera om det. Ungefär som trädgårdsfirman vi hade hemmavåren 2018. De lovade guld och gröna skogar och att det skulle ta X timmar à y kronor. I verkligenheten så blev det typ 3X timmar (vilket vi prutade på). Ja, de var där 3X timmar och de gjorde ett bra jobb i många delar (missade rejält på andra), men hade de från början sagt 3X timmar så hade vi aldrig tackat ja. Det var ju inte så att det var dolda saker som kom fram när man rev...

Jag skulle tagit upp det med firman och sagt att det var inte det här ni sa. Sen hade jag varit beredd på en medelväg, då jag inte vill sänkade helt om de gjort ett bra jobb. Dock så gillar jag inte när man säger ett pris och sen kommer faktura på ett annat.

5. T
    Medlem · Sthlm · 142 inlägg

tompajo

Medlem
    Priser som ges av företag är alltid utan ROT precis som föregående medlem skrev.

6. M
    Husägare · 183 inlägg

Mikaelzii

Husägare
    Rot och Rut har blivit en extrem kassako för dessa företag.
    När Rot var 50 procent höjde alla priserna 25-30 procent men kunden tyckte ändå jobben blev billiga eftersom jobbet blev 25-30% billigare pga rot.

i slutändan blev det hela skattesystemet som betalar deras lyxkonsumtion och dom som tror att ”gud vad bra det är med rot jag sparade.....” måste vara det mest blinda folket som finns.
    Grattis hantverkarna och grattis till en sakta men säkert nedmonterad välfärd..

7. N
    Medlem · 9 inlägg

nipa03

Medlem
    Måste ju ändå vara bättre än svartjobben som inte inbringar en skattekrona till välfärden samtidigt som den konkurrerar ut seriösa bolag som betalar skatt.

8. M
    Husägare · 183 inlägg

Mikaelzii

Husägare
    på vilket sätt då?

svartjobben kostade inte staten en krona, priserna på tjänsterna hölls nere.
    Om ett jobb kostade 100 tusen innan rot svart.. så kostade det 125 tusen vitt.
    Efter rot kostade jobbet 150 tusen vitt.
    Skillnaden blev att staten betalade 75 tusen från skattesystemet.

hur blev det en fördel?

9. K
    Medlem · 461 inlägg

kortis

Medlem
    Så svartjobben har försvunnit det har enligt Skatteverket aldrig tidigare varit så mycket skattebrott inom ex städbranschen som det är nu

10. T
    Medlem · 3 inlägg

tmjexpress

Medlem
    ROT avdraget är ett sätt att justera det värde som hantverkare inte tillför. Skillnaden mellan marknadspriset och värdet de inte tillför måste justeras med bidrag. Därför måste de ange marknadspriset, och resten står vi alla för i form av sämre välfärd. ROT förstör värde.

11. N
    Medlem · 9 inlägg

nipa03

Medlem
    Men det är väl klart att svartjobben kostar pengar för staten. Om det är svart så betalar du 100000:- rakt ner i fickan för den som utför detta arbete. Inga sociala avgifter eller skatt på de pengarna som bidrar till att du och jag har i princip gratis sjukvård, fri utbildning och mycket annat. Lägg där till att seriösa bolag inte kan konkurrera med någon som inte betalar skatt och därför kan ta ett ”billigare” pris.

12. N
    Medlem · 9 inlägg

nipa03

Medlem
    Källhänvisning på det tack!

• Laddar…
  13. M
    Husägare · 183 inlägg

Mikaelzii

Husägare

om vi räknar så med skatter socialavgifter osv så kan vi ta summan 100 tusen.
    Om jag betalade 100 tusen vitt istället så hade ca 50 procent kunnat gå till skatter från företaget (sålänge inte ägaren gör aktieutdelning på hela summan 22 procent).

rot höjde dok priserna så jobbet kostar istället 125 tusen vilket då staten betalar hälften 62500kr.
    Alltså samma summa som kommer in via skatter sociala osv.
    Men om hantverkarna istället tar ut det i aktieutdelning så kommer ca 25000 in till staten medans 62500kr går ut.
    Kostnad för staten välfärden knappt 40 tusen.

och glöm inte hur mycket byggkostnaderna skenat iväg pga rot för byggnader som skolor sjukhus äldreomsorgen osv.

Rot bidraget var bra absolut när den kom under finanskrisen, artiklar som handlar om att rot betalar sig själv är idag ca 10 år gamla pga då hade vi en finanskris med jobben som var på spel.
    Sen dess har läget varit annorlunda.

https://arbetet.se/2020/02/03/rut-och-rot-ater-skattepengar-men-skapar-inte-jobb/

läs även en snickares syn på saken...
    https://www.expressen.se/debatt/ni-fattar-inte-hur-blasta-vi-blivit-pa-rot-avdraget/

14. M
    Husägare · 183 inlägg

Mikaelzii

Husägare

Nja det stämmer inte, svart jobben har minskat och även kundernas önskemål att betala svart.

15. J
    Medlem · Bohuslän · 20 inlägg

jehn

Medlem

Du har helt rätt att många företagare skor sig på ROT och RUT.
    Ta t.ex. alla städfirmor som poppat upp med skyhöga timpengar innan RUT.
    Och många annonserar om sina priser med ROT/RUT -avdrag vilket ju blir helt fel om kunden inte kan tillgodogöra sig avdrag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.