M Mikaelzii skrev:
Rot och Rut har blivit en extrem kassako för dessa företag.
När Rot var 50 procent höjde alla priserna 25-30 procent men kunden tyckte ändå jobben blev billiga eftersom jobbet blev 25-30% billigare pga rot.

i slutändan blev det hela skattesystemet som betalar deras lyxkonsumtion och dom som tror att ”gud vad bra det är med rot jag sparade.....” måste vara det mest blinda folket som finns.
Grattis hantverkarna och grattis till en sakta men säkert nedmonterad välfärd..
Skulle vara intressant att höra vilka belägg du har för ditt påstående

• Gilla
MPinje och 3 till
  • Laddar…
L Lasse Holmström skrev:
egna erfarenheter och många kontakter i byggbranchen.

• Gilla
jehn
  • Laddar…
N nipa03 skrev:
Källhänvisning på det tack!
Det skulle kunna vara som så att det står Skatteverket som källa.

L Lasse Holmström skrev:
Jag fick in offerter just som rot infördes och ja priserna ökade då i samma takt som rotbidraget.

• Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
egna erfarenheter och många kontakter i byggbranchen.
M a o av obefintligt värde

• Gilla
Frank1stein
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag fick in offerter just som rot infördes och ja priserna ökade då i samma takt som rotbidraget.
Kan väl knappast sägas passera någon form av anständighet, tror att jag skulle kunna hitta fler där motsatsen råder,
Lite mer måste du ha för att det ska vara av värde

L Lasse Holmström skrev:
Kan väl knappast sägas passera någon form av anständighet, tror att jag skulle kunna hitta fler där motsatsen råder,
Lite mer måste du ha för att det ska vara av värde
kan du bevisa motsatsen av det vi säger dom du anser är fel?

Att priserna ökade när företagen skulle börja hantera ROT avdragen är ingen hemlighet i byggbranschen. Priserna steg när hanteringen flyttades över från privatpersonerna till företagen. Hur kan jag veta det? Jo jag har under mina sista 7 aktiva år dels som anställd och dels som egen företagare suttit och hanterar just fakturering till ca 50% av tiden.

• Gilla
Premolar och 3 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
kan du bevisa motsatsen av det vi säger dom du anser är fel?
Nja, nu är det ju så att det är du som hävdar något

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
N nipa03 skrev:
Men det är väl klart att svartjobben kostar pengar för staten. Om det är svart så betalar du 100000:- rakt ner i fickan för den som utför detta arbete. Inga sociala avgifter eller skatt på de pengarna som bidrar till att du och jag har i princip gratis sjukvård, fri utbildning och mycket annat. Lägg där till att seriösa bolag inte kan konkurrera med någon som inte betalar skatt och därför kan ta ett ”billigare” pris.
Svartjobb betyder inte att allt förblir obeskattat. Den som tar emot dom 100 000 i exemplet ovan, hoppas jag konsumerar i Sverige för dessa pengar, så att dom i nästa led beskattas ( moms, drivmedelsskatt mm ) Det är värre med utländska gästarbetare som konsumerar det mesta av pengarna i sina hemländer och därmed inte tillför oss några skattepengar alls.

• Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Att priserna ökade när företagen skulle börja hantera ROT avdragen är ingen hemlighet i byggbranschen. Priserna steg när hanteringen flyttades över från privatpersonerna till företagen. Hur kan jag veta det? Jo jag har under mina sista 7 aktiva år dels som anställd och dels som egen företagare suttit och hanterar just fakturering till ca 50% av tiden.
bara så jag förstår, du agerade moraliskt tveksamt tidigare men är nu någon som vi ska ha tillit till?

• Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Rot och Rut har blivit en extrem kassako för dessa företag.
När Rot var 50 procent höjde alla priserna 25-30 procent
Eftersom jag jobbar som hantverkare och varken har höjt några priser eller tjänat något extra p.g.a ROT-avdragen (och dessutom har många kollegor inom byggbranschen med samma inställning) så kan jag kallt konstatera att du sitter och ljuger där.
Extra trist är det med såna som du som sitter och "kastar ur" sig saker som de inte har en aning om, saker som gör folk misstänksamma mot alla (även oss seriösa) hantverkare. Den "pålurade" misstänksamheten gör att det ibland känns som att alla hantverkare är oseriösa tills de själva bevisat motsatsen, en arbetssituation som inte är speciellt rolig eftersom man känner att kunden hela tiden ska kolla upp allt man gör osv tills man slutligen blir "godkänd" och de litar på en.

• Gilla
  • Älska
Tribaliztic och 16 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Eftersom jag jobbar som hantverkare och varken har höjt några priser eller tjänat något extra p.g.a ROT-avdragen (och dessutom har många kollegor inom byggbranschen med samma inställning) så kan jag kallt konstatera att du sitter och ljuger där.
Extra trist är det med såna som du som sitter och "kastar ur" sig saker som de inte har en aning om, saker som gör folk misstänksamma mot alla (även oss seriösa) hantverkare. Den "pålurade" misstänksamheten gör att det ibland känns som att alla hantverkare är oseriösa tills de själva bevisat motsatsen, en arbetssituation som inte är speciellt rolig eftersom man känner att kunden hela tiden ska kolla upp allt man gör osv tills man slutligen blir "godkänd" och de litar på en.[/QUOTE

Det gör sig bara korkad att du inte hängt med dina kollegor.

är du bara anställd så har inte lönen ökat det stämmer.
ägarna har det annorlunda för, ]

• Gilla
anders@egnell.org
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Extra trist är det med såna som du som sitter och "kastar ur" sig saker som de inte har en aning om, saker som gör folk misstänksamma mot alla (även oss seriösa) hantverkare. Den "pålurade" misstänksamheten gör att det ibland känns som att alla hantverkare är oseriösa tills de själva bevisat motsatsen, en arbetssituation som inte är speciellt rolig eftersom man känner att kunden hela tiden ska kolla upp allt man gör osv tills man slutligen blir "godkänd" och de litar på en.
Helt rätt. Jag har heller inte höjt några priser, det är alldeles för hård konkurrens för det. Detta är en ren lögn

• Gilla
Bassesme och 5 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Helt rätt. Jag har heller inte höjt några priser, det är alldeles för hård konkurrens för det. Detta är en ren lögn

Vet ingen som inte höjt priserna sen rot infördes men grattis...

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
Erik träskalle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.