sysmali sysmali skrev:
Jag kanske missat viss information, men är den initiala-klago-lapp-skribenten anonym eller känd? (ser att lappen har signatur "Era grannar", men kanske det framgått vem författaren är någon annanstans i tråden).

Oavsett besvär med skällande hundar, kissande katter eller höga ljud osv, så ska man (enligt mig) först tala med ägarna - innan man börjar skriva anonyma lappar som misstänkliggör även de som inte anser att det är ett problem. Men de är för fega misstänker jag.
De är anonyma, både lapps skribenterna alltså. Men jag håller med dig!

A aifoskat skrev:
De är anonyma, både lapps skribenterna alltså.
Jag förstår nog inte syftet med tråden. Någon har satt upp en anonym gnällig lapp och du startar en tråd om denna? Varför? Är det något du vill ha hjälp med eller någon fråga du önskar besvarad?

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte syftet med tråden. Någon har satt upp en anonym gnällig lapp och du startar en tråd om denna? Varför? Är det något du vill ha hjälp med eller någon fråga du önskar besvarad?
Jag skrev det tidigare, var otydlig i trådstarten. Försökt redigera första inlägget men det går inte.

Skulle denna "grannfejd" gå långt så det blir anmälningar till bygg och miljönämnden?
Anmälning för förtal?
Pga det tillvägagångssätt de klagande grannarna har använt?

Att skriva en mycket utpekande/förnedrande lapp på två anslagstavlor i byn, en utanför där de bor. Den andra utanför våran livsmedelbutik. Så att hela byn kan ta del av klagandet/anklagandet. Skulle det kunna bli ett ärende för polisen?

Jag startade denna tråd för att jag är nyfiken om hur detta skulle kunna urarta om man inte kommer fram till en gemensam lösning. För jag menar då skulle hela byn bli anmäld för störningar, då det finns flertalet grannar med hundar som skäller med jämna mellanrum. Grannar som klipper gräset och håller på med annat under orimliga tider på dygnet😅

A aifoskat skrev:
Jag startade denna tråd för att jag är nyfiken om hur detta skulle kunna urarta om man inte kommer fram till en gemensam lösning.
Lösning på vad? Den arga lappen, de skällande hundarna eller vilket problem? Jag fattar nog bara inte vad som ska lösas.

Skulle något mot (min i alla fall) förmodan urarta får man väl ta det problemet då?

Alfredo Alfredo skrev:
Lösning på vad? Den arga lappen, de skällande hundarna eller vilket problem? Jag fattar nog bara inte vad som ska lösas.

Skulle något mot (min i alla fall) förmodan urarta får man väl ta det problemet då?
Läs mitt svar igen, jag letar inte efter en lösning...💀

Unikt namn
Men hur ska någon kunna svara på om nån av dina grannar ballar ur?

Det ska till en papperstunn hud att bli kränkt av den högst måttligt arga lappen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A aifoskat skrev:
Läs mitt svar igen, jag letar inte efter en lösning...💀
Jag läste:
A aifoskat skrev:
om man inte kommer fram till en gemensam lösning.
Och tolkade detta som att du såg en gemensam lösning som önskvärd. Men tolkar jag dig fel förstår jag nog ännu mindre...

Unikt namn Unikt namn skrev:
Men hur ska någon kunna svara på om nån av dina grannar ballar ur?

Det ska till en papperstunn hud att bli kränkt av den högst måttligt arga lappen.
Alfredo Alfredo skrev:
Jag läste:

Och tolkade detta som att du såg en gemensam lösning som önskvärd. Men tolkar jag dig fel förstår jag nog ännu mindre...
Men hallå, det var fortfarande inte det jag frågade om, jag undrar hypotetiskt...Finns det liknande fall?

Tänk i flera led...

A aifoskat skrev:
För det första var det inte jag som skrev den första eller den andra lappen. Jag har själv hund så stör mig inte. Stör mig mer på folk som partajar halva natten.

Jag skrev bara håller med i blått
Det är ganska tydligt att du har hund för då fattar man inte hur störande det är! Brukar säga att det finns två alternativ; antingen så blir man korkad av att skaffa hund eller så är det korkade människor som skaffar hund! Era små ”Pälsklingar” (sicket fruktansvärt ord) bajsar, skäller och skrämmer men ni ser inte ens problemen! Titta inåt och se om du kan stå för det!

• Gilla
Feffe1979
  • Laddar…
QUOTE="I5LIRI, post: 6705602, member: 511207"]
Det är ganska tydligt att du har hund för då fattar man inte hur störande det är! Brukar säga att det finns två alternativ; antingen så blir man korkad av att skaffa hund eller så är det korkade människor som skaffar hund! Era små ”Pälsklingar” (sicket fruktansvärt ord) bajsar, skäller och skrämmer men ni ser inte ens problemen! Titta inåt och se om du kan stå för det!
[/QUOTE]

Ursäkta? Var fick du luft ifrån? Jag stör mig på att min hund skäller när han leker och när andras hundar skäller bara för att? Jag själv tycker det är irriterande när andras hundar skiter och ägarna inte plockar upp.

Men bara för det så går jag inte anonymt och smäller upp en lapp på byns anslagstavla om andras hundar och hotar att anmäla till det ena och det andra?

Jag plockar upp efter min hund och han skrämmer ingen. Tänk innan du uttalar dig om någon du inte känner. Rannsaka dig själv först alternativt ta en tupplur så att du vaknar upp på rätt sida för guds skull!

Unikt namn
A aifoskat skrev:
Men hallå, det var fortfarande inte det jag frågade om, jag undrar hypotetiskt...Finns det liknande fall?

Tänk i flera led...
Jag skulle tro att många grannfejder börjat med något litet som eskalerar, men samtidigt att den absoluta majoriteten av alla arga lappar inte slutar med en fejd.

Att kommentera befintliga arga lappar eller sätta dit en egen lapp och ta tydlig part för en sida är ett bra sätt att elda på konflikten.

Men lapparna är ännu för milda, de saknar kvädesorden.

• Gilla
aifoskat
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Som sagts, har man hundar i tätbebyggt område så får man faktiskt se till att träna dem att inte skälla på folk utanför. Hundar är dessutom ganska lätta att hantera, bara man är konsekvent och ihärdig när de är små.

Men en arg lapp är ju kanske lite märkligt, bättre att prata med dem.
Kan bara hålla med, se till att lära hundarna att inte skälla på allt o alla otroligt störande.

• Gilla
aifoskat
  • Laddar…
B Bikerrog skrev:
Kan bara hålla med, se till att lära hundarna att inte skälla på allt o alla otroligt störande.
Framförallt när man har en ras som har en vaktande egenskap. Visst signalera ett par gånger att det är någon på uppfarten/knackar. Men att upprepande skälla är störande🐸

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.