Nissens
A aifoskat skrev:
I lägenheter är det oftast mellan 7-22 som det anses vara tyst...men det är som folk gnäller på barn som skriker eller springer ovanför en. Det hände faktiskt i förra lägenheten vi bodde i att det var någon som störde sig på grannen ovanför vars barn sprang vid 6 tiden och skrek lite🤣

Om hundar skäller oavbrutet 24tim om dygnet då skulle jag själv, snacka med ägaren. Blir det inte bättre, då anmäler jag till LS (för hundens skull).
Mina grannar låter hunden vara i en hundgård hela dagarna, och ofta även på kvällarna. På nätterna tar de in den eftersom de själva blir störda när de skall sova…

Då är detta ändå ett villaområde i en förort.

När man pratar med ägarna säger de ”hunden vaktar bara och skäller endast när någon går förbi” dock är det så att den bjabbar oavbrutet, sannolikt för att den inte mår bra av att sitta där.

Men som sagt, juridiskt tror jag inte det finns mycket att göra. Jag vill definitivt inte eskalera det hela.

Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Som sagts, har man hundar i tätbebyggt område så får man faktiskt se till att träna dem att inte skälla på folk utanför.
Man får det ja - men man måste tyvärr inte.
Hundar är dessutom ganska lätta att hantera, bara man är konsekvent och ihärdig när de är små.
Bara att vrida tillbaka klockan då, det kan ju inte vara så svårt… 😉
Men en arg lapp är ju kanske lite märkligt, bättre att prata med dem.
Absolut!

Unikt namn
När börjar natten?
Hundarna skäller efter 22 enligt tidigare uppgift.

Hundar som skäller på allt är ett jävla otyg och blir ju ett tydligt kvitto på hundförarens förmåga. Klarar man inte av att uppfostra sin "vakthund" så får man väl leva med arga lappar? 🤷‍♂️

Nissens Nissens skrev:
Mina grannar låter hunden vara i en hundgård hela dagarna, och ofta även på kvällarna. På nätterna tar de in den eftersom de själva blir störda när de skall sova…

Då är detta ändå ett villaområde i en förort.

När man pratar med ägarna säger de ”hunden vaktar bara och skäller endast när någon går förbi” dock är det så att den bjabbar oavbrutet, sannolikt för att den inte mår bra av att sitta där.

Men som sagt, juridiskt tror jag inte det finns mycket att göra. Jag vill definitivt inte eskalera det hela.
Jo, om du anser att hunden tar skada av att sitta där, så är det Länsstyrelsen/polisen som gäller. Det är inte mentalt stimulerande för en hund att sitta i rastgård dag in dag ut. Framförallt om rasen man har kräver mycket fysisk och mental aktivering.

• Screenshot_20260725-125513.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn Unikt namn skrev:
När börjar natten?
Hundarna skäller efter 22 enligt tidigare uppgift.

Hundar som skäller på allt är ett jävla otyg och blir ju ett tydligt kvitto på hundförarens förmåga. Klarar man inte av att uppfostra sin "vakthund" så får man väl leva med arga lappar? 🤷‍♂️
Nej, du missförstår mig. Det var ett exempel på hyresvärder brukar ha som regel. Men antar att det är det som gäller i denna lyxiga bonnhåla😂.

Sedan när det var så jävla varmt som det var för ett tag sen så kan jag förstå att de hänger på kvällarna för att de ska kunna vara ute utan att dö av värmeslag. Vilket dessa förmodligen lätt kan få med deras underull och långa päls.

För att förtydliga för de som är icke erfarna hundägare som inte besitter kunskap kring hundar. Hundar svettas inte som vi gör, hundar svettas genom att hässja (flåsar) och genom sina trampdynor. Det är även därför man bör undvika att gå på asfalt, dels pga brännskador och att det blir ansträngande för nedkylning.

blackarrow blackarrow skrev:
Det blir enklare om vi diskuterar förutsättningarna som tråden handlar om.
OK. Missat det. Samtidigt diskuterar vi väl även problem med skällande hundar i allmänhet.

• Gilla
aifoskat
  • Laddar…
Nissens
A aifoskat skrev:
Jo, om du anser att hunden tar skada av att sitta där, så är det Länsstyrelsen/polisen som gäller. Det är inte mentalt stimulerande för en hund att sitta i rastgård dag in dag ut. Framförallt om rasen man har kräver mycket fysisk och mental aktivering.
Låter ju bra i teorin, i praktiken lär det inte hända mycket. Man får ha hund i hundgård längre tider. Jag kan knappast bevisa något alls om hur de stimulerar sin hund. Och att anmäla sina grannar hit o dit är inget som bidrar med något positivt - oavsett vad anmälan resulterar i…

OBS: Anledningen till varför jag publicerade tråden i JURIDIK kategorin är just att det hotas med det ena och det andra.

I första lappen hotade den/de grannar som störs av hundarna skällande att de skulle gå till miljö och byggnämnden. Dvs antagligen anmäla pga störning i området. I den andra lappen påpekade skribenten att det som första skribenten av lappen gjort kan förlikas med förtal.

Kan det bli något juridiskt av detta? Om det fortsätter och eskalerar 😫, tycker så synd att de blir utsatta medan de finns andra i grannbyn som låter sina hundar skälla hejvilt också😅

Nissens Nissens skrev:
Låter ju bra i teorin, i praktiken lär det inte hända mycket. Man får ha hund i hundgård längre tider. Jag kan knappast bevisa något alls om hur de stimulerar sin hund. Och att anmäla sina grannar hit o dit är inget som bidrar med något positivt - oavsett vad anmälan resulterar i…
Såg du bilden jag infogade?

Nissens
A aifoskat skrev:
Såg du bilden jag infogade?
Javisst. Ordet ”bör” är inte tvingande, och i övrigt kan jag inte bevisa någonting om hur de sköter sin hund….

Nissens Nissens skrev:
Javisst. Ordet ”bör” är inte tvingande, och i övrigt kan jag inte bevisa någonting om hur de sköter sin hund….
Jag har några ideér🫣 hur man skulle kunna gå till väga.😅
Men hursomhelst, som jag skrev ovan så var tanken om just det där med ultimatum som första lapp skribenten betonade. "Blir det inte bättre så tar vi kontakt med miljö och byggnämnden..."

A aifoskat skrev:
Dessa är så kallade polarhundar😮‍💨
Polarhundar dvs tex huskys och grönlandshundar är ju erkännt knepiga och bör motioneras flera timmar om dagen för att inte bli uttråkade. De två nämnda är dock kända för att inte skälla, men däremot yla och hålla låda på annat sätt.

Kanske höra med en draghundsklubb om deras erfarenhet och tankar kring att hålla polarhundar i samhällen? De flesta har dem på en gård.

arneri68 arneri68 skrev:
Polarhundar dvs tex huskys och grönlandshundar är ju erkännt knepiga och bör motioneras flera timmar om dagen för att inte bli uttråkade. De två nämnda är dock kända för att inte skälla, men däremot yla och hålla låda på annat sätt.

Kanske höra med en draghundsklubb om deras erfarenhet och tankar kring att hålla polarhundar i samhällen? De flesta har dem på en gård.
Dessa är ju samojeder, 2st🤙🏻. De verkar leva ett chill liv, som förmodligen bidrar till deras skällande när man passerar deras hus. När de är inne så skäller de inte, skulle de skälla så hörs det inte.

Nissens
A aifoskat skrev:
Jag har några ideér🫣 hur man skulle kunna gå till väga.😅
Men hursomhelst, som jag skrev ovan så var tanken om just det där med ultimatum som första lapp skribenten betonade. "Blir det inte bättre så tar vi kontakt med miljö och byggnämnden..."
Mitt råd är nog ändå att avvakta kraftfullt. 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.