Inte så mycket att göra, kanske hälsa lite glatt på grannarna när du är ute på din promenad och glömma saken.

• Gilla
aifoskat
  • Laddar…
Som sagts, har man hundar i tätbebyggt område så får man faktiskt se till att träna dem att inte skälla på folk utanför. Hundar är dessutom ganska lätta att hantera, bara man är konsekvent och ihärdig när de är små.

Men en arg lapp är ju kanske lite märkligt, bättre att prata med dem.

• Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
A aifoskat skrev:
Jag vill förtydliga för samtliga,

1. Det var inte jag som skrev någon av lapparna, de sitter på anslagstavlan utanför våran matbutik i byn. Det satt även en likadan lapp riktat mot ägarna, med deras namn och adress. På anslagstavlan utanför deras hus.
2. Hur första lappen var formulerad (bifogar det sedan blurrat när jag kommer hem från jobbet), var väldigt Stockholmifierad. Typ detta är ett villaområde, vilket är en definitionsfråga, detta är landet. Inte Djursholms villaområde. Det är som att klaga på kossorna som råmar stup i kvarten intill byn.
3. Den andra svarslappen som någon annan har skrivit, den som är med i första inlägget. Anser jag vara legitimt, jag tycker det är fegt att man i första hand inte kontaktar personen i fråga. Och att hota med att gå till byggnämnden bara för att hundarna skäller då och då är lite grovt.🫣
Nu var det faktiskt du som skrev denna digitala arga lapp, och vi har redan rett ut vem som är det verkliga problemet.
/Workingclasshero

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Tycker ni gjort vad som är rimligt. Personen tror sannolikt att han/hon för någon slags talan för alla grannar, det är bra att påpeka för både både lappskrivare och hundägare att det inte stämmer.

Gör ni mer, eskalerar det nog bara, även om det är frestande att riva ner allt.

• Gilla
aifoskat
  • Laddar…
Hundar som skäller konstant är klart störande, speciellt 22-07 när man kan förvänta sig lite tystnad.
Fester är också sjukt störande, men lite då och då får man kanske tåla

• Gilla
aifoskat
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Som sagts, har man hundar i tätbebyggt område så får man faktiskt se till att träna dem att inte skälla på folk utanför. Hundar är dessutom ganska lätta att hantera, bara man är konsekvent och ihärdig när de är små.
Har du själv erfarenhet och i så fall vilka hundraser?

Vissa hundraser är framavlade för vakt, jakt och vallning där skall är en viktig egenskap. Att träna bort den egenskapen tror jag är väldigt svårt, men att de håller tyst på kommando är enklare.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Är det inte jobbigast för ägarna om hundarna skäller inomhus på natten? Stör det verkligen utomhus eller hos grannar?

Är hundarna ute själva hela dagarna och når de ända fram till tomtgräns/gata?

Är det bara hundskallen som stör eller är hundarna aggressiva/skrämmande?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Är det inte jobbigast för ägarna om hundarna skäller inomhus på natten?
Det är inte alla hundar som är inomhus nattetid.

• Gilla
aifoskat
  • Laddar…
S
Är det inte jobbigast för ägarna om hundarna skäller inomhus på natten? Stör det verkligen utomhus eller hos grannar?

Ägarna har valt att ha hundarna, så vi kan skita fullständigt i om det är jobbigast för dem eller inte. Hundarna ska inte behöva vara jobbiga för de som inte valt att ha dem där.

Det går att uppfostra hundar, och klarar man inte det kan man skita i att skaffa hund.

• Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:

Men en arg lapp är ju kanske lite märkligt, bättre att prata med dem.
Ja absolut när jag gick förbi med hundarna igår så tystnade de rätt snabbt när husse sa till!

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nu var det faktiskt du som skrev denna digitala arga lapp, och vi har redan rett ut vem som är det verkliga problemet.
/Workingclasshero
Jag startade denna tråd inte för att jag stör på mig på hundarna. Stör mig på grannarnas i byns agerande...kanske ska sätta en lapp och säga det😝

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Tycker ni gjort vad som är rimligt. Personen tror sannolikt att han/hon för någon slags talan för alla grannar, det är bra att påpeka för både både lappskrivare och hundägare att det inte stämmer.

Gör ni mer, eskalerar det nog bara, även om det är frestande att riva ner allt.
Ja absolut, återigen så var det inte jag som skrev lapparna. Jag såg bara att något nytt satt på anslagstavlan och blev nyfiken 🤣

arneri68 arneri68 skrev:
Har du själv erfarenhet och i så fall vilka hundraser?

Vissa hundraser är framavlade för vakt, jakt och vallning där skall är en viktig egenskap. Att träna bort den egenskapen tror jag är väldigt svårt, men att de håller tyst på kommando är enklare.
Dessa är så kallade polarhundar😮‍💨
Alfredo Alfredo skrev:
Det roliga är att när de är inomhus så skäller de inte, nu på sommaren så har de ju dörrarna öppna då det är varmt😂

Det hörs bort till oss, men då bor vi en bit bort.

Hundarna stör grannarna som hävdar att de inte kan sova att de hörs in när de skäller utomhus. Men sen beror det såklart när dessa grannar går och lägger sig. Skäller de kl 18 och de sover kl 18 så finns det ju öronproppar.

Hundarna är ute när de är hemma på tomten, tomten är inhägnad de når ända fram.

Hundarna i sig är inte skrämmande eller aggressiva. De vaktar sitt hus, men jag ska inte behöva tvingas gå en omväg som kortar ned mina hundars promenad.

Alfredo Alfredo skrev:
Det blir enklare om vi diskuterar förutsättningarna som tråden handlar om.
A aifoskat skrev:
de är inne nattetid.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.