3 612 läst ·
56 svar
4k läst
56 svar
Påbörjan till grannfejd?
Det är mer än "Hej här vaktar jag, min egna hund vet liksom att nu när vi går förbi här så kan jag bli utskälld". Men senast igår så var husse ute och kunde snabbt be dem att vara tysta. Sen när jag gick nedanför, skällde de igen. Men då sa husse åt dem igen.H hempularen skrev:Nu vet vi ju inte riktigt vad TS menar med "skäller bara när någon går förbi". Det finns hundar som skäller till lite "här är jag", och det finns hundar som vrålskäller och beter sig allmänt hotfullt, Det senare blir jag väöldigt irriterad över, men att skriva lappar om det skulle jag inte bry mig om.
Men en hund som skäller högljutt oavbrutet på förbipasserande i tättbebyggt område tyder på hundägare som inte borde ha hund.
Om någon blir så irriterad att de skriver lappar om det så är det väl inte så mycket att säga om det, jag skulle inte göra det. Men den som gör det har mitt fulla stöd. OM det alltså inte bara handlar om det första alternativet med ett vänligt "hej här är jag" skall.
Se bild nedan:
1: passerar huset första gången *voff passa dig kärringjävel*
2. passerar nedanför huset för att gå hemåt. *voff passa dig igen kärringjävel*
Jag sympatiserar varken med lappskrivaren eller med tyskarna. Hundar skall inte skälla på okända såvida de inte går in på tomten, men i första hand måste man såklart försöka prata med ägaren istället för att sätta upp anonyma lappar.
Är inte hundrädd själv och bryr mig inte om en hund skäller när man går förbi men pröva att varje dag promenera förbi med ett småbarn och försök sedan förklara för barnet att hunden är "snäll" medans byrackan står och tokskäller bakom ett staket två meter bort.
Vår äldsta som nu är 8 rycker fortfarande till när en hund skäller och går över på andra sidan gatan när han möter en. Refererar till nedan inlägg och tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/grannens-hund-skaller-ett-ljudelande.545213/post-6156081
Är inte hundrädd själv och bryr mig inte om en hund skäller när man går förbi men pröva att varje dag promenera förbi med ett småbarn och försök sedan förklara för barnet att hunden är "snäll" medans byrackan står och tokskäller bakom ett staket två meter bort.
Vår äldsta som nu är 8 rycker fortfarande till när en hund skäller och går över på andra sidan gatan när han möter en. Refererar till nedan inlägg och tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/grannens-hund-skaller-ett-ljudelande.545213/post-6156081
De är inte lika extrema som huskys och grönlandshundar, men spetsar är generellt skälliga och de är framavlade att vara så.A aifoskat skrev:
Tror faktiskt inte att det går att "uppfostra" hundarna till att inte skälla, men eventuellt kan de miljötränas för att inte triggas lika enkelt.
Kanske föreslå någon form av insynsskydd så att hundarna ej ser vem som går på gatan. Kanske inte löser problemet helt, men kanske minskar skällandet?
Hundarna har ingen knapp som stänger av skällandet.
Du skrev ju att du var ute kring 22 och blev utskälld?A aifoskat skrev:Nej, du missförstår mig. Det var ett exempel på hyresvärder brukar ha som regel. Men antar att det är det som gäller i denna lyxiga bonnhåla😂.
Sedan när det var så jävla varmt som det var för ett tag sen så kan jag förstå att de hänger på kvällarna för att de ska kunna vara ute utan att dö av värmeslag. Vilket dessa förmodligen lätt kan få med deras underull och långa päls.
För att förtydliga för de som är icke erfarna hundägare som inte besitter kunskap kring hundar. Hundar svettas inte som vi gör, hundar svettas genom att hässja (flåsar) och genom sina trampdynor. Det är även därför man bör undvika att gå på asfalt, dels pga brännskador och att det blir ansträngande för nedkylning.
Jag vet att understimulerade hundar är bedrövliga och att detta faller 100% på hundföraren.
Jag har träffat flera samojeder och de är hur lugna som helst. Men de blir ju även rastade på ett annat sätt än att nån släpper ut dem på gräsmattan och bara stänger dörren och kanske häller upp en lunchgrogg eller något annat trashigt.
Om du förstår hur en hund bör skötas kanske du kan lägga lite energi på att lära wt-tyskarna detta.
Men problemet kanske inte är synen utan hörseln? Då spelar det ingen roll...arneri68 skrev:
De är inte lika extrema som huskys och grönlandshundar, men spetsar är generellt skälliga och de är framavlade att vara så.
Tror faktiskt inte att det går att "uppfostra" hundarna till att inte skälla, men eventuellt kan de miljötränas för att inte triggas lika enkelt.
Kanske föreslå någon form av insynsskydd så att hundarna ej ser vem som går på gatan. Kanske inte löser problemet helt, men kanske minskar skällandet?
På våran rescue använder vi citronella doft som sprayar när han skäller. Då han skäller som en tok ibland, när han är själv. Han kunde vara själv hos sin jourfamilj men nu lite sisådär. Halsbandet fungerar jättebra, ger inget obehag. Förutom doften då, gjord i Tyskland förmodligen 🤣
Nähedu, när jag bodde i Umeå hade jag två samojed grannar, de drev mig till vansinne. Lära och lära, absolut. Men som man säger "kan man lära gamla hundar sitta?"Unikt namn skrev:
Du skrev ju att du var ute kring 22 och blev utskälld?
Jag vet att understimulerade hundar är bedrövliga och att detta faller 100% på hundföraren.
Jag har träffat flera samojeder och de är hur lugna som helst. Men de blir ju även rastade på ett annat sätt än att nån släpper ut dem på gräsmattan och bara stänger dörren och kanske häller upp en lunchgrogg eller något annat trashigt.
Om du förstår hur en hund bör skötas kanske du kan lägga lite energi på att lära wt-tyskarna detta.
Grejen är, väljer man en ras som har lätt till skall kanske man bör tänka om, framförallt om man bor i ett lyhört och tätt bebyggt område. Min terrier, världens sämsta vakthund, han älskar människor. Men ringer det på dörren/knackar, då skäller han. Men så fort han ser människan som knackar då blir han jätteglad. Han skäller oftast när han leker och när han blir frustrerad.arneri68 skrev:
De är inte lika extrema som huskys och grönlandshundar, men spetsar är generellt skälliga och de är framavlade att vara så.
Är han ensam hemma så sover han, kommer hem och han märker inte ens att jag kommer in genom dörren😮💨
Om det är någonstans jag blev utskälld av hundar, så var det när jag jobbade på FHTE. Vilket inte är så konstigt med tanke på att det är bruksschäfrar. Plus att anläggningen ligger ute i tjotaheiti.
BFU
Ja. och regel 1a är att ha rätt hundras i rätt omgivning.arneri68 skrev:
Kan den gamle tysken inte erbjuda hunden den aktivitet som behövs vore det rätta att placera hunden i ett annat hem.A aifoskat skrev:
Samojeden behöver mycket aktivitet.
Efter lite detektivarbete så verkar de vara ett aktivt friluftsliv par, men i denna värme så kan jag förstå att samojederna inte mäktar med att gå långa rundor. Men vem vet de kanske promenerar supertidigt och supersent. Har bara sett de vara ute en gång i koppel.Unikt namn skrev:
Klicka här för att svara