Och en stor del till detta överföringsproblem är nedstängningen av kärnkraften i södra Sverige. Och så är vi tillbaka där tråden startade.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dessutom så värms inte VVB i en FLVP eller BVP direkt, kompressorn värmer löpande under en lång tid och om inte denna värme räcker till inom en rimlig tid (olika i olika pannor) så tillkommer ett värmetillskott vid en senare tidpunkt.

Andra hushåll har fjärrvärme till varmvattnet, det värms då momentant.

Ytterligare en del har en ren VVB. Många av dessa går idag att ställa in effekten på, exempelvis så har mina föräldrar en sådan i sin sommarstuga (där vattnet ändå inte används vid peakarna) och den är ställd på lägre effekt för att säkringen inte skall lösa ut.

Så ditt scenario finns inte ens i de flesta hushåll då lägenheter är rätt många också.

Vad som däremot finns och som drar mycket mer el, det är att alla skall rosta bröd samtidigt, koka kaffe samtidigt, slå på ugnen samtidigt, körs micron osv. Titta på TV mm. Detta är orsaken till att toppen i elförbrukningen numera ligger på morgonen och kvällen istället för på dagen.
Har du läst mitt senase inlägg?

Ja, jag ville bara summera ihop det och visa på att toppen istället i huvudsak har andra orsaker.

Redigerat:
En påminnelse. Så här ser produktionen ut just nu
Stapeldiagram och pajdiagram som visar energiproduktion med kärnkraft, värmekraft, ospecificerat, vindkraft och vattenkraft med mätvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här i Tyskland.
Cirkeldiagram som visar Tysklands energiproduktion 2019 med tyngdpunkt på förnybar energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och Tyskland anses av en del vara förebilden?
Oförsvarligt.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi måste importera reglerkraften till solpaneler och vind som byggs nu.
Gör Sverige det NU?

Ja, för den nya sol och vind som byggs.

J Jehu skrev:
En påminnelse. Så här ser produktionen ut just nu
[bild]

Och så här i Tyskland.
[bild]
Och Tyskland anses av en del vara förebilden?
Oförsvarligt.
Från det svenska diagrammet kan man läsa ut att vattenkraft toppas vid lunchtid. Hade man fler solpaneler i Sverige hade man kunnat kapa vattentoppen och sparat magasinen till "Dunkelflaute" som det heter på tyska (ungefär "mörkbleke"). Eller för att slippa impotera kol-el när det behövs.

Det är naturligtvis inte en förebild när man bränner 35% kol och det är väl ingen som påstår det. Men att man har gått från nästan ingenting till >30% renewables är en stor framgång, fast inte snabbt nog. Vilka andra länder har gjort den resan?
Jämför inte med Sverige som har den oförskämda turen att sitta på en massa vattenkraft. Vad gäller sol och vind är Sverige fortfarande långt efter.
Idag tilldelade britiska myndigheter rätten till byggationen av offshore-parken Dogger bank på 3.6 GW. Det är norska Equinor som bygger. Betyder också att UK ökar sin andel renewables. Efter din logik är UK dock urusel eftrersom Sverige har ju redan så mycket fossilfritt.

• Gilla
Alexn72
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, för den nya sol och vind som byggs.
När netto-importerade Sverige el i någon större omfattning?

5
Utan att ha läst igenom precis alla inlägg så verkar en del inlägg som jag har skummat igenom om solceller handla om egen försöjning.
Alla effektkrävande industrier, nyuttbyggnader av testparker för fordonsindustrin när alla ska ha batterier?
Går det verkligen att förlita sig på sol å vind i när produktion pågår dygnet runt? Nu uteslöt jag allt annat, dvs offentliga miljöer, bostäder osv.
Går verkligen ekvationen ihoo? Jovisst om man bara har sitt egna lilla hus å inte behöva tänka på hur elen kommer till sitt jobb..
Räcker det verkligen till?

Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Du missar hela poängen.
Ingen kommer märka något
Och om de märker något så har de redan problem idag. Det är ändå möjligt att införa det.
Om du tror att jag inte har räknat på de så är det fel.
Ja, det är ju svårt att tro annat när du inte säger eller visar det. ;)

A Alexn72 skrev:
Tänk dig följande senario
Kl 07.00 duschas det. Totalt mängd använd energi 5kwh. Nästa gång det duschas är kl 18.00. Samma där 5kwh. Nu ska alltså 2 gånger 5 kWh återföras vvbn. Om det görs mellan kl 08-11 eller 11-15 eller 15-18 spelar ingen roll.
Samma sak på kvällen. Duschar man sista gången kl 18 så kan värmningen starta kl 03.00. Den måste inte starta under tiden du duschar.
Om du har en VV-beredare som fyller på med kallt vatten för att trycka ut det varma (alltså alla på marknaden som har reservoir) så kommer din fördröjda uppvärmning då leda till att vattnet i värmaren blir stående ljummet under lång tid. Eller, rättare, risken för det ökar iaf betänkligt iom att de kalla vattnet som tillsätts inte värms till hålltemperaturen. Det kommer då att späda ut/blanda/kyla av det varma vattnet i beredaren som inte gick åt.

Vilket drastiskt ökar risken för legionella-tillväxt. Legionella leder till mycket farliga, även idag dödliga, sjukdomar. Så jag tror nog visst att folk kan komma att märka skillnaden... :)

A Alexn72 skrev:
Om jag gissar att det finns 5miljoner villor idag.
Antar att 1miljon av dem innehåller människor som ska till jobbet enligt normal arbetstid.
500tusen av dessa antar jag har vvb.
Och 250tusen av dessa antar jag är pytteliten intresserad. Sen drar vi bort 150tusen för de har 15st som ska duscha efter varandra.
Då har vi kvar 100tusen st som rimligen duschar på morgonen men för att inte vara för optimistiska så drar vi av så vi har 10%kvar av den.
Till slut har vi då 10tusen som rimligen detta skulle fungera att räkna på..
Minsta vvb är rimligen på 1kw och största 3kw.
En ganska normal dusch gör av med 3kwh energi.
Då har vi alltså 30megawattimmar att förflytta från en topp till en lugnare period. Vilket just idag skulle innebära en förflyttning till efter 12. Om vi nu antar att alla är 1kw vvb så har vi spridit ut värmningen mellan 12-15. Eller mellan 12- 13 om alla är 3kw vvb.

Detta är en sak som går att förflytta....
Ja! Nu har vi kommit till en Fermi-skattning åtminstone. Men man behöver inte Fermi-skatta i det här fallet (och du skulle vinna på att göra det systematiskt, bla genom att tänka på max/min-värden). De här siffrorna går att slå upp.

T ex så kan man slå upp hur många villor/lägenheter det finns i Sverige. Vidare finns det bra statistik för hur dessa värms, och går man vidare så borde man kunna räkna fram hur mycket som går till duschvatten. (Jag orkar inte googla fram det nu.)

Så, Fermi-skattningarna skall man spara till de sortens frågor som är svåra att svara på eftersom man saknar direkta siffror. När det kommer till befolkning, uppvärmning osv. dessutom i Sverige med SCB (som är världsledande som institution) så skall man ta nästa steg och slå upp den.

Så ta ett tänk på hur dina siffror skulle ändras givet data, och hur nära du kom.

(Jag skulle definitivt inte märka din policy-ändring. Jag har fjärrvärme med genomströmningsberedare... ;))

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Från det svenska diagrammet kan man läsa ut att vattenkraft toppas vid lunchtid. Hade man fler solpaneler i Sverige hade man kunnat kapa vattentoppen och sparat magasinen till "Dunkelflaute" som det heter på tyska (ungefär "mörkbleke"). Eller för att slippa impotera kol-el när det behövs.
Idag ja. Men inte i januari, när vi gör av med mest el.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det är naturligtvis inte en förebild när man bränner 35% kol och det är väl ingen som påstår det. Men att man har gått från nästan ingenting till >30% renewables är en stor framgång, fast inte snabbt nog.
Nej, det är ett skott i foten (eller huvudet, beroende på hur man ser det). Om man behållit sin kärnkraft så hade man idag istället kunnat fasa ut en stor del av sin kolkraft. En kolkraft som inte ens bränner kol utan till stor del den hårt pressade torv som kallas "brunkol" (lignite i diagrammet ovan.) Extra skitig, och med sämre energi-innehåll.

Tysk kolkraft släpper alltså ut (i runda slänga) 3-4 gånger så mycket CO2 som hela Sverige.

Detta är underligt eftersom tysken i gemen förstått att kol skall man inte elda, den skall man syra och äta upp! ;)

T Thomas_Blekinge skrev:
Vilka andra länder har gjort den resan?
Förhoppningsvis inga! Om världen följer tysklands exempel så går klimatet under. Punkt. Tyskland är paradexemplet på att alternativet till kärnkraft stavas (om man som du påpekar saknar geografisk tur) kol. (Nåja, naturgas om man har tur, vilket ju har hänt i USA.)

• Gilla
videopac
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
När netto-importerade Sverige el i någon större omfattning?
Inte alls, men reglerkraft går bägge vägarna. Det ger inget netto.

pacman42 pacman42 skrev:
Inte alls, men reglerkraft går bägge vägarna. Det ger inget netto.
Precis. Vi skall ju inte glömma att Tyskland inte "gjort sig av med" kärnkraft lika mycket som man "flyttat" den till Frankrike. De både får ta upp slacket (de reglerar tom med kärnkraft, något som inte är optimalt eftersom det stressar reaktortanken termiskt), samt exportera sin billiga kärnkraftsel till Tyskland (bla).

Men, se nu skall de också minska sin kärnkraft, från 75% av sin elproduktion, till 50% 2035. Det kommer att bli "jätteskoj" för de som idag förlitar sig både på import från Frankrike, samt reglerkraft från dem.

Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Hur många har eldriven VV-beredare? (Jag har det inte...) Hur mycket energi drar dessa? Hur stor effekt är dessa på? Hur snabbt tappar de värmen? (Kom ihåg att det bara lönar sig att inte värma upp något om det tappar snabbt i värme. Välisolerade hus, eller vad det vara må, där tjänar man platt och intet). Vad skulle besparingen i effekt bli?
Om du tänker energi så har du rätt, ingen besparing.
Men nu menar du inte det, och skriver t.o.m själv effekt, så du har ju fel, lite åtminstone.
Det är klart att vi kan spara effekt på att låta VVB vänta in ett gynnsammare effektläge. Visst har du rätt i att man måste ta en massa andra parametrar med i beräkningarna, och även kolla om besparingen är värd kostnaden och besväret.

Massor av saker kan inte vänta på rätt effektläge, de måste ha strömmen direkt när det behövs.

Men VVB, elbilsladdning, tvätt och diskmaskiner är exempel på saker som kan invänta ett mer gynnsamt effektläge.

Vi har inte alls någon infrastruktur för detta, men det kan ju tänkas komma. Det enda som än så länge är infört är möjligheten till timdebitering av energin, det är bara ett allra första steg. Men jag skulle nog tro att vi så småningom kommer ta den vägen. För 20-30 år sedan var det populärt med hög/låg-pristariff, och folk körde sina tvättmaskiner och badade bastu sent på kvällarna för att spara pengar. Jag har inget minne av att någon dog för det, eller var nåt speciellt irriterad, det stod ju en helt fritt att köra på som vanligt också, och betala lite mer.
Ungefär som vägtullar i sthlm osv, Man kan betala för bekvämlighet eller nyttjande.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du tänker energi så har du rätt, ingen besparing.
Men nu menar du inte det, och skriver t.o.m själv effekt, så du har ju fel, lite åtminstone.
Nej, jag menade att man naturligtvis måste se både till energi och effekt. Om VV-beredarna inte drar någon större energi i sammanhanget, så kommer de antagligen inte att leda till någon besparing värd namnet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men VVB, elbilsladdning, tvätt och diskmaskiner är exempel på saker som kan invänta ett mer gynnsamt effektläge.
Jag köper disk, till viss del tvätt, men jag undviker helst legionella, så jag är inte övertygad vad gäller VV. ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inget minne av att någon dog för det, eller var nåt speciellt irriterad, det stod ju en helt fritt att köra på som vanligt också, och betala lite mer.
Ungefär som vägtullar i sthlm osv, Man kan betala för bekvämlighet eller nyttjande.
Ingen dör ju av att tvätta senare på kvällen. Men nu var det ju inte tvättmaskin vi pratade om. Bastu är ju enklast att bara stå över. (Tycker jag, det är inte alla som delar den uppfattningen. ;).) Själv har jag ju drabbats av effekt-taxa, antagligen bara för att krama ur mer pengar, men argumentet som framförs är ju iaf för att jämna ut belastningen. (På nätet visserligen, inte produktionsenheterna).

Men, se inläggen från elområdena tidigare. I norra Sverige så har vi inte så mycket folk, men desto fler energikrävande industrier. Där ser förbrukningen annorlunda ut.

I vilket fall. Kalla mig skeptisk till att vi skulle kunna fixa detta i någon avgörande mening genom att enskilda hushåll "straffas" fram till att styra sin förbrukning. Ett sådant system skulle ta decennier att få på plats. Det är vad det tar att ändra så stora system så mycket. Betydligt längre tid än att bygga kärnkraftverk, och med betydligt tveksammare utfall.

• Gilla
  • Älska
videopac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.