253 811 läst ·
3 373 svar
254k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Menar du att den begränsningen inte skulle finnas? Du har rejäla subventioner utan någon vettig anledning. Solceller medför ökad obalans i elnätet.
Alltså igen, balans i elnätet. Någon annan måste pröjsa för att du behagar producera lite el då och då. Systemkostnaderna för detta är ofantliga. Kolla på Tyskland som har helt lyckats köra sin elmarknad i putten pga av vind och solceller som producerar när det behagar dem. Ingen räknade på kostnaderna innan och nu är det totalt haveriX xLnT skrev:
Jag vill kunna sälja egenproducerad el för spotpris till min nätägare och kräver inte några subventioner, eller bli belastad för mer än vad jag betalar idag till nätägaren.D Daniel 109 skrev:
Jag ser till att min anläggning levererar ström enligt kraven på spänning och frekvens från nätägaren.
Det Hanterar vi ju redan idag, jag säger det igen.C Chris11 skrev:Alltså igen, balans i elnätet. Någon annan måste pröjsa för att du behagar producera lite el då och då. Systemkostnaderna för detta är ofantliga. Kolla på Tyskland som har helt lyckats köra sin elmarknad i putten pga av vind och solceller som producerar när det behagar dem. Ingen räknade på kostnaderna innan och nu är det totalt haveri
Jag pratar inte om att ersätta kärnkraft med solkraft över en dag, inte på många år.
Jag säger gör det mer ekonomiskt för privatpersoner och företag att själva producera el och exportera el.
Så vi kan avlasta distributionsnäten och föra produktion närmre förbrukare.
Du avlastar inget med lokal produktion som inte ger något vid maxlast. Det finns ingen anledning till att sådan produktion ska gynnas ännu mer. Eller ens så mycket som den är.
Mycket datacentrals snack.
Det hade varit intressantare om man vetat storleken på batterierna (eller datacentret).
Om max tex tar en datahall på ett företag med 100 eller 1000 anställda programmerare. Hur länge skulle datahallens batterier kunna försörja företaget med kraft om man avsatte tex 20% av reservkapaciteten?
Antag webbaserade administrativa system och centrala resursmaskiner, servrar etc.
Om vi tar elbilen i stället. Antag att
man ”säljer” halva kapaciteten från ett 40kWh elbilsbatteri
en villa använder 3kW el till en LV-värmepump för uppvärmning vid en viss tid på året
40/2/3 = 6.7h
Det går då åt 4 bilar per dygn för att värma EN villa. Elen kanske räcker till lite ljus och matlagning oxå.
Hur många bilar går det åt om det inte blåser på en vecka? 28 st
Jag räknade lite löst på ett batterilager från en annons. hamnade runt 3 krkWh/dygn. Hade trott klara mig på ca 1 kr/d. Skav man backa upp ett hus i en vecka 3kr dygn och behöver 7 dygn, wakeboard/dygn kr/dygn
7 x 3 + 2 = 23krKWh. Dyrt sälj den elen.
Det hade varit intressantare om man vetat storleken på batterierna (eller datacentret).
Om max tex tar en datahall på ett företag med 100 eller 1000 anställda programmerare. Hur länge skulle datahallens batterier kunna försörja företaget med kraft om man avsatte tex 20% av reservkapaciteten?
Antag webbaserade administrativa system och centrala resursmaskiner, servrar etc.
Om vi tar elbilen i stället. Antag att
man ”säljer” halva kapaciteten från ett 40kWh elbilsbatteri
en villa använder 3kW el till en LV-värmepump för uppvärmning vid en viss tid på året
40/2/3 = 6.7h
Det går då åt 4 bilar per dygn för att värma EN villa. Elen kanske räcker till lite ljus och matlagning oxå.
Hur många bilar går det åt om det inte blåser på en vecka? 28 st
Jag räknade lite löst på ett batterilager från en annons. hamnade runt 3 krkWh/dygn. Hade trott klara mig på ca 1 kr/d. Skav man backa upp ett hus i en vecka 3kr dygn och behöver 7 dygn, wakeboard/dygn kr/dygn
7 x 3 + 2 = 23krKWh. Dyrt sälj den elen.
Jag ska inte påstå att jag är speciellt insatt i hur elöverföringen fungerar tekniskt.D Daniel 109 skrev:
Men borde inte producerad el från solceller i Skåne som matas ut på elnätet bidra till att överföringen mellan SE3 och SE4 minskar?
Jo, den minskar lite när den redan är låg. Men ström sliter inte på ledningarna. Det måste fortfarande dimensioneras en högsta belastningen. Om den minskar inte solcellerna.
Du får nog förklara lite mer ingående hur du resonerar?D Daniel 109 skrev:
Vad menar du när den är låg? Belastningen på länken skulle ju gå att justera utifrån hur mycket kapacitet det fanns att plocka ut från batterierna.
Hur länge tror du xLnT att elbolagen tänker betala för el producerad dagtid sommartid?
Försök skriva kontrakt på längre än ett år så får du se.
Använd argument som att det är bra för planeten och ekonomin.
Byggs det mycket vind och sol kommer sommarelen till slut inte gå att varken exportera eller lagra, det blir en kostnad istället.
All lagring över längre tid är svindyr och opraktisk.
Och onödig, med tanke på att det finns bättre lösningar.
Försök skriva kontrakt på längre än ett år så får du se.
Använd argument som att det är bra för planeten och ekonomin.
Byggs det mycket vind och sol kommer sommarelen till slut inte gå att varken exportera eller lagra, det blir en kostnad istället.
All lagring över längre tid är svindyr och opraktisk.
Och onödig, med tanke på att det finns bättre lösningar.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag skulle vilja ha en bekväm motionscykel med en rejäl generator (och den kraftelektronik som krävs för att leverera stabil 230 V 50 Hz ut). Denna skulle ju ledigt kunna driva både TV:n, (bärbara) datorn och diverse belysning om det blir strömavbrott. Och om jag känner mig i toppform kan jag tänka mig att använda den för att avlasta effekttopparna litegrann. Miljövänligt så länge det är motion som ändå annars skulle skett på annat sätt.
Måste missat denna nyhet.
Helt fantastiskt bra att det nu finns solceller som producerar el med full kapacitet när det är mulet och ännu mer fantastiskt på natten när solen inte lyser här.
Kärnkraft och vattenkraft är oberoende av sol.
Och givetvis kolkraft.
Kärnkraft ska vi avveckla, vattenkraft är begränsad och ska vi inte bygga ut mer samt kolkraft är fy fy.
Undrar hur facken ställer sig till att företagen friställer personalen mulna dagar då elenergin bristar så de inte kan köra produktionen.
Nattskift kan vi helt utesluta vilket kommer fördyra produktionen i Sverige och speciellt göra det omöjligt med processer som måste köras dygnet runt.
Helt fantastiskt bra att det nu finns solceller som producerar el med full kapacitet när det är mulet och ännu mer fantastiskt på natten när solen inte lyser här.
Kärnkraft och vattenkraft är oberoende av sol.
Och givetvis kolkraft.
Kärnkraft ska vi avveckla, vattenkraft är begränsad och ska vi inte bygga ut mer samt kolkraft är fy fy.
Undrar hur facken ställer sig till att företagen friställer personalen mulna dagar då elenergin bristar så de inte kan köra produktionen.
Nattskift kan vi helt utesluta vilket kommer fördyra produktionen i Sverige och speciellt göra det omöjligt med processer som måste köras dygnet runt.