249 670 läst ·
3 373 svar
250k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Nu stänger Holmen ner två av sina pappersbruk pga för höga elpriser. Vi får väl tacka MP igen då och gissar att fler industrier tittar på att flytta utomlands om detta kommer bli återkommande.
https://www.avanza.se/placera/teleg...k-till-foljd-av-extremt-hoga-elpriser-di.html
https://www.avanza.se/placera/teleg...k-till-foljd-av-extremt-hoga-elpriser-di.html
Idag kan vi exportera, hela dagen. För nu blåser det åtminstone lite.
Vindkraft producerar just nu som 2,5 ggr ett nedstängt Ringhals-block.
Man kan ungefär säga att just idag ersätter vindkraften de block som stängts i Ringhals samt Barsebäck, på ett ungefär.
Men däremot producerar fortfarande kraften delvis på fel ställe, så överföringen från norr är fortfarande hårt ansträngd.
Vindkraft producerar just nu som 2,5 ggr ett nedstängt Ringhals-block.
Man kan ungefär säga att just idag ersätter vindkraften de block som stängts i Ringhals samt Barsebäck, på ett ungefär.
Men däremot producerar fortfarande kraften delvis på fel ställe, så överföringen från norr är fortfarande hårt ansträngd.
Du missar hela poängen.Mikael_L skrev:
Elbilar är förmodligen gjorda för att transportera personer och saker.
Det som är gjort för att lagra energi på ett och samma ställe har inga hjul.
När jag i någon framtid köper en elbil kommer jag köra omkring med den. Vill någon låna den kommer de behöva betala rätt vettigt ordentligt för det.
Det är enklare att höja skatt eller moms (ja det är ju skatt det med iofs) och sen köpa batterier för det, än att försöka locka mig att köpa elbil med större batteri än jag behöver för att jag sen ska låna ut mitt batteri.
V2g pratar du om.
Detta kräver mer både i batteri och teknik. Fullt möjligt idag men.
Så långt behöver man inte gå. Det räcker att man har lastbalanserare som stoppar bilen när du ska laga mat eller när nätet är ansträngt.
Det finns ingen logik i att ladda bilen om den ska användas först kl 06.00 på morgonen. Då är det bättre att den är färdigblandad till 06.00
Vill du åka andra tider så meddelar du systemet detta och bilen laddas ändå.
Min bil pluggas i kl 16 varje dag men börjar ladda först kl 01.00 vill jag köra något extra så trycker jag på en knapp...
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Jag skulle vila påstå att dom inte ersätter Ringhals i dag heller för dom har ju en produktionsskuld att betala först innan dom ersätter.
Sen kan inte vindmöllorna inte ens ersätta Ringhals 1+2 på årsbasis än.
Vi har ca 10 000 MW vindkraft som producerar i snitt 15% av den installerade kapaciteten vilket gör 1500 MW i snitt över året vilket är mindre än vad R1 och R2 producerade.
Vi har en bit kvar innan dom kan ersätta R1 och R2 på årsbasis.
Någon nämnde att ledningarna från norr inte användes fullt ut när vi importerade el.
Det beror på att det som inte utnyttjas ligger som störningsreserv om vi får bortfall av större kraftverk eller ledning.
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/6064100d-92b1-487d-a1e9-272e6719353b/10
Vi har ca 10 000 MW vindkraft som producerar i snitt 15% av den installerade kapaciteten vilket gör 1500 MW i snitt över året vilket är mindre än vad R1 och R2 producerade.
Någon nämnde att ledningarna från norr inte användes fullt ut när vi importerade el.
Det beror på att det som inte utnyttjas ligger som störningsreserv om vi får bortfall av större kraftverk eller ledning.
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/6064100d-92b1-487d-a1e9-272e6719353b/10
De har en drake i Vestmannasund på Färöarna som genomgår 3:e parts verifiering gällande allt från drift, service och elproduktion. De har option på att bygga 2 parker vid Färöarna som saknar landlina och vill avveckla fossil kraft helt. Deras första alternativ var kraftig satsning på vind och ett pumpkraftverk. Med Minesto så slipper de bygga 50-60% av installerad vindeffekt och kan slopa pumpkraftverket.lars_stefan_axelsson skrev:
Om vi bortser från krypskyttet... Jag har nu surfat en del på Minestos site. Jag hittar ingen konkret information om hur utfallet faktiskt sett ut. Jag hittar information om forskningsprojekt och att man "demonstrerat" anläggning, men inget som tyder på att man faktiskt har anläggningar i drift. Och rakt inga siffror på driftsäkerhet, levererad energi/effekt, osv. osv.
Så vad har jag missat?
(Och hur många aktier har du köpt?...)
Ja, det händer nu så inget officiellt om det exakta framgången men som sagt...
Ja, jag har aktier i Minesto. Den säkraste investeringen på länge.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Har du koll på att Minesto blöder pengar i snabb takt och lever på aktiespararnas pengar.
Dom har gjort förlust sen 2015 och 2019 var förlusten 100 miljoner.
Allt som har med vindkraft är vanskligt att satsa på för fler och fler vinkraftverk går med förlust.
Dom har gjort förlust sen 2015 och 2019 var förlusten 100 miljoner.
Allt som har med vindkraft är vanskligt att satsa på för fler och fler vinkraftverk går med förlust.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Så vi har mao ingen "drake" i drift som levererar till elnätet. Utan bara prov och utvärdering.K karlmb skrev:
Med tanke på hur svårt det är att få dylikt utrustning att hålla (vi vet en hel del om det genom off-shore industrin) så kommer jag inte att göra vågen (obs ordvits) baserat på det.
De är mao långtifrån "färdiga". Och Färöarna är ju ganska speciella. Det är ju ersättning av kärnkraft vi pratar om. Det är knappast något som hade varit aktuellt för Färöarna ändå. Ja, dvs vi har historiska små kärnkraftverk som hade fungerat utmärkt i den tillämpningen och som är betydligt bättre utvärderade (under lång tid) än vad Minestos "drake" är f.n. (Inte för att det är ett realistisk alternativ än här.)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
Detta är tyvärr felaktigt. Jag är positiv till kärnkraft och negativ till vindkraft av flera olika skäl, men så dålig är inte befintlig vindkraft sett till årsproduktion.Göran.W skrev:
Senaste 52 månaderna är vindkraftens totala produktion drygt 25 TWh (härifrån: https://www.energiforetagen.se/statistik/kraftlaget/).
Det högsta R1 och R2 producerade under ett kalenderår (https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/ringhals/produktion/produktionshistorik) från 2001 och framåt är 6,7 TWh för R1 (2019) och 6,8 TWh för R2 (2003, 2004 och 2006).
Det viktiga är inte mängden el som kan levereras utan hur ofta den elen kan levereras.Magnus E K skrev:
Detta är tyvärr felaktigt. Jag är positiv till kärnkraft och negativ till vindkraft av flera olika skäl, men så dålig är inte befintlig vindkraft sett till årsproduktion.
Senaste 52 månaderna är vindkraftens totala produktion drygt 25 TWh (härifrån: [länk]).
Det högsta R1 och R2 producerade under ett kalenderår ([länk]) från 2001 och framåt är 6,7 TWh för R1 (2019) och 6,8 TWh för R2 (2003, 2004 och 2006).
Om du har två bilar som kör på en rak väg, den ena bilen kör i 100km/h men kan bara köra när det blåser ca 12m/s eller mer. Den andra bilen kör i 60 km/h men kan köra hela tiden. Vem tror du kommer längst på en månad?
Det viktigaste är att ha tillförlitlig elproduktion och vindkraft är inte det då det inte blåser 24 timmar varje dygn.
Idag stängde till och med Holmens ner två hela fabriker för att elpriset är för högt, tror du att de kommer bygga en ny produktionsanläggning här i Sverige nästa gång eller väljer de ett annat land?
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Jätteprojektet Sydvästlänken ger inte full utdelning (nyteknik.se)
"Nya Sydvästlänken borde ge södra Sverige en ökad överföringskapacitet om 1 200 MW. Men så blir inte fallet. Ny Teknik har tagit reda på varför."
"Nya Sydvästlänken borde ge södra Sverige en ökad överföringskapacitet om 1 200 MW. Men så blir inte fallet. Ny Teknik har tagit reda på varför."
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
Låter lite som att elområdesgränserna ritades efter hur situationen såg ut då för nästan ett decennium sedan och att det är dags för revidering? Minns också att jag läst någonstans om ett förslag att göra Stockholm till ett eget elområde.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Det är möjligt det är 25 TWh dom senaste 52 månaderna, vilket säkert stämmer för förra året var blåsigare än normalt.Magnus E K skrev:
Detta är tyvärr felaktigt. Jag är positiv till kärnkraft och negativ till vindkraft av flera olika skäl, men så dålig är inte befintlig vindkraft sett till årsproduktion.
Senaste 52 månaderna är vindkraftens totala produktion drygt 25 TWh (härifrån: [länk]).
Det högsta R1 och R2 producerade under ett kalenderår ([länk]) från 2001 och framåt är 6,7 TWh för R1 (2019) och 6,8 TWh för R2 (2003, 2004 och 2006).
Man brukar räkna med att man får ut 15% på årsbasis av den installerade effekten men nu pratar vi om nyckfull vindkraft som kan ge både mer och mindre på årsbasis beroende på vinden.
Kan göra en halv pudel, och tänka mig att man kommer upp över 15% på årsbasis för att man bygger mycket vindkraft i norr där det blåser mer än mellan och södra sverige.
Jo, den var inkopplad och leveretade el till nätet. Nej, de är inte klara, det är därför jag köpt aktier nu. Liksom mer idé innan de vuxit till Vestas storlek.lars_stefan_axelsson skrev:
Så vi har mao ingen "drake" i drift som levererar till elnätet. Utan bara prov och utvärdering.
Med tanke på hur svårt det är att få dylikt utrustning att hålla (vi vet en hel del om det genom off-shore industrin) så kommer jag inte att göra vågen (obs ordvits) baserat på det.
De är mao långtifrån "färdiga". Och Färöarna är ju ganska speciella. Det är ju ersättning av kärnkraft vi pratar om. Det är knappast något som hade varit aktuellt för Färöarna ändå. Ja, dvs vi har historiska små kärnkraftverk som hade fungerat utmärkt i den tillämpningen och som är betydligt bättre utvärderade (under lång tid) än vad Minestos "drake" är f.n. (Inte för att det är ett realistisk alternativ än här.)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
(Jag menade senaste 52 veckorna såklart, inte månaderna.)Göran.W skrev:
Det är möjligt det är 25 TWh dom senaste 52 månaderna [sic], vilket säkert stämmer för förra året var blåsigare än normalt.
Man brukar räkna med att man får ut 15% på årsbasis av den installerade effekten men nu pratar vi om nyckfull vindkraft som kan ge både mer och mindre på årsbasis beroende på vinden.
Kan göra en halv pudel, och tänka mig att man kommer upp över 15% på årsbasis för att man bygger mycket vindkraft i norr där det blåser mer än mellan och södra sverige.
Jag hittar siffran 28-40% för landbaserad vindkraft, men inte räknat på om den kan stämma.
Vindkraftproduktionen 2020 var ännu högre, över 27,5 TWh (januari -20 var mycket blåsigare än januari -21). Och även om det var lägre åren innan så har det varit gott och väl över 13,5 (6,7 + 6,8) varje år sen 2016 (och har inte kollat längre bak, vill minnas att -15 var i nivå med eller bättre än -16). Och det blir fortfarande inte helt rättvist då jag valde de allra bästa åren för R1 och R2!