249 637 läst ·
3 373 svar
250k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
De kan ju komma till hamnen med 10% laddning och ladda på topparna från vår till höst på nätterna för att jämna ut.Mikael_L skrev:
Om du vill betala mindre för en uppladdad bil så tror jag inte det blir någon bil för dig.
Hur konstigt det än låter så hjälper det nätet.
Skulle man börja ta energi så blir din fråga aktuell.
Men alla bilar som står i "hamnen idag" kan redan nu göra det jag skrev ovan.
Batterslitaget (pga laddning/urladdning) är en större kostnad än strömmen i sig själv på en elbil.A Alexn72 skrev:
Så definitivt skulle jag inte betala fullt för en elbil som laddats en massa cykler, den har ett redan slitet batteri då.
Men om du menar att de bara skulle laddas upp en första gång där hamnen ...
Tja, men vad hjälper det elnätet, och vem skulle ha intresse av det ..?
OK, 10 feb 2020 hade vi negativt elpris några timmar på småtimmarna (pga bra vind över hela Sverige), då, just då, skulle det vara bra att ha ett ställe att dumpa el på, kanske slippa betala för att bli av med den ...
Mikael_L skrev:
Batterslitaget (pga laddning/urladdning) är en större kostnad än strömmen i sig själv på en elbil.
Så definitivt skulle jag inte betala fullt för en elbil som laddats en massa cykler, den har ett redan slitet batteri då.
Men om du menar att de bara skulle laddas upp en första gång där hamnen ...
Tja, men vad hjälper det elnätet, och vem skulle ha intresse av det ..?
OK, 10 feb 2020 hade vi negativt elpris några timmar på småtimmarna (pga bra vind över hela Sverige), då, just då, skulle det vara bra att ha ett ställe att dumpa el på, kanske slippa betala för att bli av med den ...
Det är ganska ofta vår, sommar, höst som elpriset är några öre per kWh. Och då skulle det vara positivt att energin användes. Dessutom har man förflyttat förbrukningen till nattetid istället för laddning direkt när den kommer fram till bilhandlare och laddas under dagtid.Mikael_L skrev:
...
Men om du menar att de bara skulle laddas upp en första gång där hamnen ...
Tja, men vad hjälper det elnätet, och vem skulle ha intresse av det ..?
OK, 10 feb 2020 hade vi negativt elpris några timmar på småtimmarna (pga bra vind över hela Sverige), då, just då, skulle det vara bra att ha ett ställe att dumpa el på, kanske slippa betala för att bli av med den ...
Rimligen är hälften av alla bilar inkopplade större delen av dagen. Så ditt resonemang är ett obefintligt problem.Mikael_L skrev:
Fast det är ju klart... vi hade väl inget annat som drog ström dagtid i Sverige utom elbilarna...
Om du menar på natten så....
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 258 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 258 inlägg
Stora aktörer gör massa dumma saker hela tiden. Det behöver inte vara en tekniskt bra idé, det räcker med att det finns sociala poäng att plocka.
Jämför gärna med andra saker som känns bra men blir fel.
Jämför gärna med andra saker som känns bra men blir fel.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Om vi bortser från krypskyttet... Jag har nu surfat en del på Minestos site. Jag hittar ingen konkret information om hur utfallet faktiskt sett ut. Jag hittar information om forskningsprojekt och att man "demonstrerat" anläggning, men inget som tyder på att man faktiskt har anläggningar i drift. Och rakt inga siffror på driftsäkerhet, levererad energi/effekt, osv. osv.K karlmb skrev:
Så vad har jag missat?
(Och hur många aktier har du köpt?...)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Det är klart det finns intresse av att låta någon annan lösa problemen man har (dvs bristen på lagringskapacitet i nätet) samt ta kostnaden för det (battericyklerna).E El-Löken66 skrev:
Att de som sedan faktiskt äger elbilar inte blivit tillfrågade, näppeligen kommer att bli tillräckligt kompenserade, och rakt inte vill vara med och betala kalaset själva, det är en annan sak.
Vad gäller teknik så får man bara höra den korta positiva nyheten förmedlad om vad bra allt kommer att bli; man får aldrig höra den längre förklaringen av problemen som måste övervinnas, och hur svårt det faktiskt är.
Det är därför som teknikrapporteringen består av 99% högflygande planer och rena drömmar som sedan aldrig visade sig bli något.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Det värsta är att folk inte förstår att elbilar inte är gjorda för att agera energibuffert. Som skrevs i tråden bygger det väl på att Svensson står för kostnaden och inte blir kompenserad för batterislitaget. Göteborgs Spårvägar provade ackumulatorhallar på 1940-talet men fick sluta med det pga hälsoriskerna. Obemannade hallar kanske fungerar, liksom stora svänghjul.
Det stora problemet är att elanvändningen ökar kraftigt samtidigt śom vi avskaffar den stabila baskraften.
Det stora problemet är att elanvändningen ökar kraftigt samtidigt śom vi avskaffar den stabila baskraften.
Gjorda?A Anders_Nilsson skrev:Det värsta är att folk inte förstår att elbilar inte är gjorda för att agera energibuffert. Som skrevs i tråden bygger det väl på att Svensson står för kostnaden och inte blir kompenserad för batterislitaget. Göteborgs Spårvägar provade ackumulatorhallar på 1940-talet men fick sluta med det pga hälsoriskerna. Obemannade hallar kanske fungerar, liksom stora svänghjul.
Det stora problemet är att elanvändningen ökar kraftigt samtidigt śom vi avskaffar den stabila baskraften.
Ackumulatorhallar?
Elbilar är förmodligen gjorda för att transportera personer och saker.
Det som är gjort för att lagra energi på ett och samma ställe har inga hjul.
När jag i någon framtid köper en elbil kommer jag köra omkring med den. Vill någon låna den kommer de behöva betala rätt vettigt ordentligt för det.
Det är enklare att höja skatt eller moms (ja det är ju skatt det med iofs) och sen köpa batterier för det, än att försöka locka mig att köpa elbil med större batteri än jag behöver för att jag sen ska låna ut mitt batteri.
Det som är gjort för att lagra energi på ett och samma ställe har inga hjul.
När jag i någon framtid köper en elbil kommer jag köra omkring med den. Vill någon låna den kommer de behöva betala rätt vettigt ordentligt för det.
Det är enklare att höja skatt eller moms (ja det är ju skatt det med iofs) och sen köpa batterier för det, än att försöka locka mig att köpa elbil med större batteri än jag behöver för att jag sen ska låna ut mitt batteri.