Mikael_L
Hrrm, hur mycket billigare blir den begagnade bilen när jag köper den sen då?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hrrm, hur mycket billigare blir den begagnade bilen när jag köper den sen då?
De kan ju komma till hamnen med 10% laddning och ladda på topparna från vår till höst på nätterna för att jämna ut.
Om du vill betala mindre för en uppladdad bil så tror jag inte det blir någon bil för dig.
Hur konstigt det än låter så hjälper det nätet.

Skulle man börja ta energi så blir din fråga aktuell.
Men alla bilar som står i "hamnen idag" kan redan nu göra det jag skrev ovan.

Mikael_L
A Alexn72 skrev:
Om du vill betala mindre för en uppladdad bil så tror jag inte det blir någon bil för dig.
Hur konstigt det än låter så hjälper det nätet.
Batterslitaget (pga laddning/urladdning) är en större kostnad än strömmen i sig själv på en elbil.
Så definitivt skulle jag inte betala fullt för en elbil som laddats en massa cykler, den har ett redan slitet batteri då.

Men om du menar att de bara skulle laddas upp en första gång där hamnen ...
Tja, men vad hjälper det elnätet, och vem skulle ha intresse av det ..? :thinking:
OK, 10 feb 2020 hade vi negativt elpris några timmar på småtimmarna (pga bra vind över hela Sverige), då, just då, skulle det vara bra att ha ett ställe att dumpa el på, kanske slippa betala för att bli av med den ...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Batterslitaget (pga laddning/urladdning) är en större kostnad än strömmen i sig själv på en elbil.
Så definitivt skulle jag inte betala fullt för en elbil som laddats en massa cykler, den har ett redan slitet batteri då.

Tja, men vad hjälper det elnätet, och vem skulle ha intresse av det ..? :thinking:
OK, 10 feb 2020 hade vi negativt elpris några timmar på småtimmarna (pga bra vind över hela Sverige), då, just då, skulle det vara bra att ha ett ställe att dumpa el på, kanske slippa betala för att bli av med den ...
Mikael_L Mikael_L skrev:
...
Det är ganska ofta vår, sommar, höst som elpriset är några öre per kWh. Och då skulle det vara positivt att energin användes. Dessutom har man förflyttat förbrukningen till nattetid istället för laddning direkt när den kommer fram till bilhandlare och laddas under dagtid.

Det marginella värdet av den elbilsuppladdningen kostar mer än den nytta den tillför.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
Det marginella värdet av den elbilsuppladdningen kostar mer än den nytta den tillför.
Det kan ju tyckas så. Ändå så verkar såpass många stora aktörer tänka i dessa banor, så lite intressant bör det väl ändå vara.

I framtiden. Då klarar sig hela Sverige 20 minuter på enbart elbilar. ;)

pacman42 pacman42 skrev:
Ja det är ju dumt att ställa om på något som kommer vara standard i framtiden.

Mikael_L
I framtiden, alla måste ha sin elbil kopplad i laddstolpen när det blir vindstilla, för att effektreserven ska fungera.

Mikael_L Mikael_L skrev:
I framtiden, alla måste ha sin elbil kopplad i laddstolpen när det blir vindstilla, för att effektreserven ska fungera.
Rimligen är hälften av alla bilar inkopplade större delen av dagen. Så ditt resonemang är ett obefintligt problem.
Fast det är ju klart... vi hade väl inget annat som drog ström dagtid i Sverige utom elbilarna...
Om du menar på natten så.... :crysmile:

tommib
Stora aktörer gör massa dumma saker hela tiden. Det behöver inte vara en tekniskt bra idé, det räcker med att det finns sociala poäng att plocka.

Jämför gärna med andra saker som känns bra men blir fel.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Han svamlade mest om vågkraft i det avseendet.
Minesto har en fungerande drake som levererar el till nätet...
Om vi bortser från krypskyttet... Jag har nu surfat en del på Minestos site. Jag hittar ingen konkret information om hur utfallet faktiskt sett ut. Jag hittar information om forskningsprojekt och att man "demonstrerat" anläggning, men inget som tyder på att man faktiskt har anläggningar i drift. Och rakt inga siffror på driftsäkerhet, levererad energi/effekt, osv. osv.

Så vad har jag missat?

(Och hur många aktier har du köpt?...)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det kan ju tyckas så. Ändå så verkar såpass många stora aktörer tänka i dessa banor, så lite intressant bör det väl ändå vara.
Det är klart det finns intresse av att låta någon annan lösa problemen man har (dvs bristen på lagringskapacitet i nätet) samt ta kostnaden för det (battericyklerna).

Att de som sedan faktiskt äger elbilar inte blivit tillfrågade, näppeligen kommer att bli tillräckligt kompenserade, och rakt inte vill vara med och betala kalaset själva, det är en annan sak.

Vad gäller teknik så får man bara höra den korta positiva nyheten förmedlad om vad bra allt kommer att bli; man får aldrig höra den längre förklaringen av problemen som måste övervinnas, och hur svårt det faktiskt är.

Det är därför som teknikrapporteringen består av 99% högflygande planer och rena drömmar som sedan aldrig visade sig bli något.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Det värsta är att folk inte förstår att elbilar inte är gjorda för att agera energibuffert. Som skrevs i tråden bygger det väl på att Svensson står för kostnaden och inte blir kompenserad för batterislitaget. Göteborgs Spårvägar provade ackumulatorhallar på 1940-talet men fick sluta med det pga hälsoriskerna. Obemannade hallar kanske fungerar, liksom stora svänghjul.

Det stora problemet är att elanvändningen ökar kraftigt samtidigt śom vi avskaffar den stabila baskraften.

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det värsta är att folk inte förstår att elbilar inte är gjorda för att agera energibuffert. Som skrevs i tråden bygger det väl på att Svensson står för kostnaden och inte blir kompenserad för batterislitaget. Göteborgs Spårvägar provade ackumulatorhallar på 1940-talet men fick sluta med det pga hälsoriskerna. Obemannade hallar kanske fungerar, liksom stora svänghjul.

Det stora problemet är att elanvändningen ökar kraftigt samtidigt śom vi avskaffar den stabila baskraften.
Gjorda?
Ackumulatorhallar?
:rofl:

Mikael_L
Elbilar är förmodligen gjorda för att transportera personer och saker.
Det som är gjort för att lagra energi på ett och samma ställe har inga hjul.

När jag i någon framtid köper en elbil kommer jag köra omkring med den. Vill någon låna den kommer de behöva betala rätt vettigt ordentligt för det.
Det är enklare att höja skatt eller moms (ja det är ju skatt det med iofs) och sen köpa batterier för det, än att försöka locka mig att köpa elbil med större batteri än jag behöver för att jag sen ska låna ut mitt batteri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.