Mikael_L
optimum optimum skrev:
Någon som räknat på hur många vindkraftverk som behövs för att ersätta Ringhals 1 och 2 ?
Någonstans har jag sett uppgiften på mer än 10.000 nya vindkraftverk. Kan det stämma?
Fram till 2018 fanns det 3376 vinkraftverk i Sverige enligt statistik från Energimyndigheten.
Och vindkraften producerade 17 TWh då, vilket är ungefär 1/10 av Sveriges elproduktion, och lika mycket som 3-4 av våra reaktorer.

Så, för att ersätta R2 med vindkraft krävs det ca 1000 snurror ... och 1000 st till sen för R1.

Om vi nu alls ska ersätta något, kanske bara minska exporten av el istället.

• Gilla
lop3r och 2 till
  • Laddar…
Problemet är ju att man inte kan räkna med att effekten finns tillgänglig när den behövs.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nä så är det.
Och jag var inte ute efter att ta ställning för eller emot de olika kraftslagen.
Jag ville bara berätta för optimum att han fel med en faktor 10.
Annars sover han väl dåligt inatt ... :crysmile:

Själv är jag för kärnkraft, men dock inte dagens kärnkraft, utan framtidens.

Det beror ju på hur man räknar. Man räknar med att 1/10 av installerad effekt finns tillgänglig med hyfsat hög sannolikhet. Så det behövs fler för att ersätta kärnkraften.

optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä så är det.
Och jag var inte ute efter att ta ställning för eller emot de olika kraftslagen.
Jag ville bara berätta för optimum att han fel med en faktor 10.
Annars sover han väl dåligt inatt ... :crysmile:

Själv är jag för kärnkraft, men dock inte dagens kärnkraft, utan framtidens.
Hahaha
Sover alltid gott
Gillar vindkraftverk bara de inte står på min tomt.

Men vad gott att vi är överens om att vi behöver kärnkraft och givetvis framtidens.
Jag är för att ersätta alla våra verk med nya.
Dessutom så skapar vi ny jobb med att utveckla ny kärnkraft.
Kunde bli en bra export till länder med sämre typ av kärnkraftverk.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vindkraften producerade 17 TWh då, vilket är ungefär 1/10 av Sveriges elproduktion, och lika mycket som 3-4 av våra reaktorer.

Så, för att ersätta R2 med vindkraft krävs det ca 1000 snurror ... och 1000 st till sen för R1.

Om vi nu alls ska ersätta något, kanske bara minska exporten av el istället.
Nja inte riktigt rätt Oskarshamn 3 producerar årligen 10 TWh.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Du har fortfarande inte riktigt förstått skillnaden mellan installerad och tillgänglig effekt.

Bygger du sol och vind måste du ha _lika mycket_ effekt i backup när det inte blåser och solen inte är uppe.

Har man inte förstått det kan man tro att vind och sol är billigt.
Lägg därtill kostnaden för distribution, när du sprider ut produktionen över land och hav, istället för att ha den vid tätorterna.
Inte en slump att Barsebäck, RInghals och Forsmark hamnade där de gjorde. Man tänkte till och gjorde rätt på den tiden.
Lägg sen till kostnaden för eventuell lagring, och kostnaden för en oförutsägbar elproduktion som skapar kaos i elnäten.
Jo jag föstår skillnaden. Men det är skillnad på att bara ha byggt vindkraftverk för att ersätta en reaktor, vilket alltså sägs motsvara 1000 vindkraftverk effektmässigt men 10000 om man alltid ska ha 100% tillgänglighet, och att som vi nu har det redan har xtusen vindkraftverk utspridda över vårt stora land.
Någonstans så når man en tillgänglighet motsvarande en reaktor, med mindre än 10000 extra vindkraftverk.
Det vore intressant att se dessa samband redovosade.
Och för övigt anser jag det knappt vara ngt problem att man för de sista säg 20% tillgänglighet löser det med gasvärmekraft.
Den är även bra att ha generellt eftersom vi tydligen har brist på reservkraft i landet.

Magnus E K
Det händer att det är så gott som vindstilla i hela landet samtidigt. Den 24 augusti levererade vindkraften (enligt Svenska kraftnäts statistik) som lägst under 200 MW, så för att fullt ut ersätta en reaktor på 1000 MW skulle det då behövts fem gånger så många vindkraftverk som finns i nuläget. (Nu kanske inte detta mest extrema fall händer när förbrukningen är som allra högst eftersom elförbrukning för uppvärmning är positivt korrelerad med blåst.)

Mikael_L
B basseman skrev:
Nja inte riktigt rätt Oskarshamn 3 producerar årligen 10 TWh.
Ja se där, den producerar väldigt mycket, har en maxeffekt på 1450MW, och sägs vara en av världens största kokarreaktorer.
Den har effekthöjts 2 ggr, vid starten var O3 på 1050MW.

Sen inser jag att jag skrev "lika mycket som 3-4 av våra reaktorer" , mer korrekt hade varit att vindkraften motsvarar nästan tre av våra kärnreaktorer (bortsett från O3 då :)).

Kokreaktorerna i Oskarshamn och Forsmark (och Barsebäck r.i.p.) är teknikpärlor, utvecklade och byggda i Sverige.
Svenska reaktorer var från starten byggda med en ventilerad inneslutning, som gör att om härden skulle torrkoka och vätgas bildas, så ventileras den ut istället för att som i Fukushima bilda knallgas och explodera och ödelägga kärnkraftverket.
Jag kunde inte tro vad jag läste efter att Fukushima hände, att de hade så dålig säkerhet.
Tillsammans med det faktum att nödgeneratorerna bara klarade en tsunami upp till 14 meter blev det en dyr läxa.
Undrar hur det kändes i magen på de som kände till och förstått svagheterna, och inte gjorde något?
Där fick den japanska självbilden sig en rejäl knäck.
Svenska reaktorer har alltid varit bland de säkraste som byggts. Först nu börjar 3 gen reaktorer gå förbi, med hjälp av passiv säkerhet.
Vi borde vara stolta över den generation som utvecklade vår industri och gjorde landet rikt och starkt och till en förebild.
Där en viktig del var vår elförsörjning. Med facit i handen kan man se att de gjorde ett fantastiskt jobb.
Femtio år utan allvarliga olyckor och med 90% tillgänglighet, vilket är i världstopp.
Tack AB Atomenergi, AB Asea-Atom och alla underleverantörer.

• Gilla
videopac och 10 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Barsebäcks 2x615MW har ju ersatts med det gas eldade öresundsverkert på 440MW samt att vi importerar dansk kolkraft för ca 300MW.
Så Barsebäck ersattes till 60% av fossil kraft.
Det stämmer inte, Öresundsverket körs knappt i dagsläget och har inte gjort det på ett antal år. Det har varit en katastrofal investering för E.ON/Uniper. Det lilla det eventuellt används (som spets/reserv) är dessutom för fjärrvärme och inte elproduktion. Det kommer sannolikt läggas ner, om inte beslutet redan är taget.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, man har bara bytt namn på det från långtidsförvar till slutförvar.

Problemet för sol och vind är inte kapacitetsfaktorn. Den är inte så hög för vattenkraft heller. Det är den låga tillgängligheten som är problemet.
Man kan undra vad just slutförvar innebär. Om man i framtiden finner en lösning på avfallet, är det då klokt att göra det omöjligt att få fram det ”slutförvarade”? Hur många material och ämnen har människan dumpat för att det var farligt och senare varit tvingade att för stora kostnader ta fram och sanera? Dvs tänk efter före. En och två ggr till.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vet inte om du saknar dem. Bara att de saknas i debatten. Det saknas grundläggande kunskaper om fysik, kemi, matematik (framförallt statistik), teknik, ekonomi, stadsvetenskap osv.

Dessa går naturligtvis inte att bibringa i ett inlägg på ett forum. Eller i vårt för övrigt snuttifierade samhälle.

Nej, kärnkraft är inte "förträfflig" på något sätt. Den dras med stora nackdelar. Men har också stora fördelar. Och sammantaget så överväger de senare givet alternativen.

Och det är klart att det ger upphov till nya problem. Det gör all mänsklig verksamhet. Så då får vi helt enkelt lösa dem när de uppkommer. Som vi alltid gjort. (Läs gärna Paul Sabins "The bet", utvecklingen gick alltså framåt inte bakåt som belackarna på sjuttiotalet ville få oss att tro. Vi fick ingen populationskollaps, utan istället gav fler hjärnor oss möjligheten att lösa problemen så att förhållandena blev bättre än de var då.)

Så, det här är en sak för vuxna. Som förstått att man inte får som man vill, och att man måste göra ganska stort avkall på sina utopiska drömmar. Allt är en avvägning.
Så lät det inte i ditt första inlägg, och jag tycker fortfarande det är ett lite väl enkelt sett att avfärda sina meningsmotståndare att hävda att de inte förstår eller att det är ett komplext problem utan att ge exempel.
Jag som kärnkraftsskeptisk känner inte att den generella attityden och tonen i denna tråd mot mig och de som är skeptiska eller motståndare är speciellt trevlig, det innebär att åtminstone jag går i försvarsställning istället för att kanske få förståelse och tänka annorlunda. ;)
Just nu upplever jag mest tråden som ett ryggdunkande mellan kärnkraftsivrare och ett stort antal hänvisningar till att vi som inte är för är dumma i huvudet, bakåtsträvare, kommunister etc.
(Detta var inte riktat specifikt till dig, utan är mer allmänt till hela tråden)

Ja helt klart behöver man göra avkall på sina drömmar, men det tror jag nog båda parter kommer behöva göra. Lägger ena parten sig platt så blir det aldrig en kompromiss ;)

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Jag var nyligen på Barsebäck, sista sommaren de hade guidade turer eftersom de börjar riva själva byggnaderna nästa år.
Det är klart att de är en smula partiska gentemot kärnkraft ;), men när man hör om vilka säkerhetssystem de hade blir man imponerad. Hade en frågvis person i gruppen som hade läst på mycket om olyckor, dvs Tjernobyl och Fukushima Daiichi och vi fick en grundlig förklaring till varför det inte kunde hända här (olika typer av reaktorer resp olika säkerhetssystem).

Det som är tydligt är att största orsaken till att Barsebäck stängdes var Danmark. Trots att de fick mycket energi fr Barsebäck (iaf en tid) ville inte ha verket så nära (vilket man kan förstå). Ledningarna som förr körde el till Danmark används nu för att importera el från deras kraftverk. Dessa ligger precis på andra sidan Öresund från Barsebäck, och är tydligt synliga på de moln av gulaktig rök de släpper ut när de eldar något för att generera ström.

Man kan tycka vad man vill, men mtp växthuseffekten, global uppvärmning och utsläpp etc tycker iaf JAG att det är vansinne och skenhelighet till max att stänga ner något som inte bidrar till detta, för att istället vara beroende av fossila bränslen.
Hur kan man säga att det är en bra idé att förbjuda bilar som går på bensin/diesel när ström till elbilarna kommer från samma källa?!?!?!

Vi hade verkligen gjort en insats för miljön om vi hade kunna omvandla hela bilflottan i Sverige till elbilar drivna på el från nya generationens kärnkraftverk. Utan att bygga ut fler vackra och ekologiskt skyddsvärda älvar. DÅ hade vi verkligen gjort skillnad. Men det är ju MIN åsikt, alla har rätt att tycka vad de vill. Vissa tycker självklart att kärnkraft är värre än fossila bränslen och andra att vi ska anpassa oss efter hur mycket el vi producerar...... alla har olika syn på frågan :)

• Gilla
roli och 6 till
  • Laddar…
Man kan dela in elproduktion i ren en och fossil el.
Vi bygger kontinuerligt mer ren el och ersätter efterhand den fossila elen.

Var gång vi stänger ner nånting som producerar ren el så ersätts det till 100% med fossil el. Det är inte som att vi har en massa vindkraft/vattenkraft att starta upp så fort vi stänger ner Ringhals, all ren el körs redan för fullt.

Om det är så att vi i Sverige nu har ett överskott av el så kanske vi inte behöver bygga nya fossila kraftvärk här, utan det kanske räcker med att exportera mindre ren el. Men detta förhindrar inte att den rena el vi exporterar då måste produceras nån annan stans, och då är ända alternativet att öka produktionen av fossil el nånstans.
Klimatet är inte ett lokalt problem, det är ett globalt problem.

Edit: med ren el menar jag elproduktionen som inte släpper ut massa CO2.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.